Pijalnia Wódki i Piwa zmienia nazwę i menu. „Dla młodych to może być już passé”
– W 2024 r. 74 proc. Polaków spożywało posiłki w lokalach. Przeznaczamy na jedzenie na mieście ok. 4,4 proc. miesięcznych przychodów, co zbliża nas do wskaźników np. z Austrii. Wciąż jednak w tym obszarze znacząco odstajemy od takich krajów jak np. Grecja, Hiszpania i Francja, gdzie na usługi gastronomiczne wydaje się dużo więcej – mówi Paweł Kowalewski, prezes Mex Polska.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jaka jest kondycja polskiej gastronomii.
- Jaki plan rozwoju ma Mex Polska, właściciel kilku sieci gastronomicznych.
- Dlaczego Pijalnia Wódki i Wina zmienia nazwę i ofertę.
Mex Polska, notowana na GPW spółka holdingowa zarządzająca kilkoma markami gastronomicznymi, po trzech kwartałach 2025 r. wypracowała 93,3 mln zł przychodów ze sprzedaży, i 0,5 mln zł zysku netto. W analogicznym okresie poprzedniego roku wyniki wyniosły odpowiednio: 79,6 mln zł i 3,3 mln zł.
W samym III kwartale 2025 r. spółka wypracowała 36,9 mln zł przychodów i 1,3 mln zł zysku netto. Rok wcześniej było to odpowiednio: 30,5 mln zł i 2 mln zł).
– Zysk netto za trzeci kwartał potwierdza powrót do dodatniej rentowności po słabszych wynikach z okresu wiosennego, spowodowanych kapryśną pogodą. Wyniki grupy po trzech kwartałach 2025 r. pokazują wyraźną poprawę naszej dynamiki finansowej. Przewidujemy, że przychody w kolejnym okresie rozliczeniowym utrzymają trend wzrostowy. Będzie wspierany przez ekspansję sieci, modernizację konceptów oraz rosnącą efektywność operacyjną – zapewnia Dariusz Kowalik, członek zarządu i dyrektor finansowy Mex Polska.
Mex Polska – plany rozwoju
Mex Polska jest grupą gastronomiczną zarządzająca wielomarkowym portfolio (60 lokali na koniec 2024 roku). Portfolio spółki obejmuje różne formaty. To bary/bistra typu Pijalnia Wódki i Piwa czy Chicas & Gorillas (low-costowe barowe koncepty z opcją franczyzy). Należą do nich też casual dining – restauracje tematyczne The Mexican, Prosty Temat, PanKejk (pełna obsługa kelnerska) oraz pizzerie (Pizzanova) i Spoko Taco (nowoczesny format streetfoodowy). Model biznesowy łączy lokale własne i franczyzowe. Na koniec 2024 r. sieć liczyła 60 lokali (45 własnych i 15 franczyzowych). Do 2029 r. planowane jest rozszerzenie do 90 (ok. 65 własnych i 25 franczyzowych).
Od stycznia do września 2025 r. Mex Polska otworzyła łącznie siedem nowych lokali. Spółka planuje utrzymywać co najmniej sześć nowych otwarć rocznie także w kolejnych latach.
– W planach na 2026 r. mamy odświeżenie naszej sieci Pijalni Wódki i Piwa i przekształcenie jej w Pijalnię Drink & Bar Bistro. Nowa nazwa dobrze definiuje nowe menu. Rebranding rozpoczął się już w tym roku. Postanowiliśmy odświeżyć koncepcję i zmienić wizerunek. Termin Pijalnia Wódki i Piwa stał się nieco passé i mógł wywoływać negatywne skojarzenia wśród najmłodszych konsumentów. Odchodzimy też od tradycyjnych polskich produktów, które historycznie towarzyszyły alkoholowi, zwłaszcza wódce, takim jak śledzik, flaki czy żurek. Jedynym zachowanym tradycyjnym produktem jest tatar, który jest uważany za uniwersalny. W to miejsce wprowadzimy do oferty bardziej modne i popularne wśród młodych konsumentów przekąski, takie jak tosty i hot dogi – mówi Paweł Kowalewski, prezes Mex Polska.
Frontem do młodych
Nowa strategiczna wizja koncepcji Pijalni ma na celu unowocześnienie wizerunku oraz stworzenie bardziej atrakcyjnej atmosfery. To ukłon szczególnie w stronę młodszych konsumentów, którzy coraz mocniej odchodzą od mocnego alkoholu.
– Dla naszego streetfoodowego konceptu Spoko Taco widzimy duże pole do rozwoju szczególnie w segmencie delivery przy zastosowaniu rozwiązania „dark kitchen” [to kuchnia służąca do realizacji i obsługi zamówień na dowóz – przyp. red]. Pierwsze takie miejsce uruchomiliśmy właśnie we Wrocławiu – zaznacza Paweł Kowalewski.
Polska gastronomia
Jak wynika z raportu PMR, wartość rynku HoReCa w Polsce szacowana jest na około 38 mld zł. Segment od kilku lat rośnie ok. 8 proc. rocznie i ma rosnąć w podobnym tempie w kolejnych latach. Rynek gastronomiczny w Polsce jest bardzo konkurencyjny.
– Polacy coraz częściej i chętniej jedzą poza domem. W 2024 r. 74 proc. z nas spożywało posiłki w lokalach. Obecnie przeznaczamy na jedzenie na mieście ok. 4,4 proc. miesięcznych przychodów, co zbliża nas do wskaźników np. w Austrii. Wciąż jednak w tym obszarze znacząco odstajemy od takich krajów jak np. Grecja, Hiszpania i Francja, gdzie na usługi gastronomiczne wydaje się dużo więcej – mówi prezes Mex Polska.
Średni rachunek w lokalu rośnie: na początku 2025 r. wyniósł ok. 64 zł. Rynek jest bardzo rozdrobniony. Na koniec 2024 r. działało blisko 99 tys. lokali gastronomicznych. Tylko 28 proc. to restauracje z obsługą kelnerską, a 26 proc. bary (w tym fast foody). Resztę stanowią mniejsze punkty gastronomiczne (np. food trucki) i stołówki. Sieci restauracyjne i franczyzowe to wciąż niewielki ułamek. Dla przykładu: lider branży (McDonald’s) ma 546 lokali (ok. 0,5 proc. placówek w kraju) – informuje zarząd spółki Mex Polska w raporcie.
Mex Polska – polityka dywidendowa
24 listopada 2025 r. Rada Nadzorcza Mex Polska uchwaliła politykę dywidendową, przewidującą wypłatę co najmniej 30 proc. zysku netto za dany rok obrotowy. Pierwszą dywidendę wypłaci od wyniku za 2025 r.
– Dzięki stabilnym przychodom i poprawie wyników operacyjnych cieszymy się że będziemy mogli regularnie dzielić się wypracowanym zyskiem, zachowując jednocześnie pełną zdolność do finansowania dalszej ekspansji – mówi Dariusz Kowalik, członek zarządu i dyrektor finansowy Mex Polska.
Główne wnioski
- Mex Polska, notowana na GPW spółka holdingowa zarządzająca kilkoma markami gastronomicznymi, do 2029 r. planuje mieć w portfolio 90 lokali (ok. 65 własnych i 25 franczyzowych). Firma jest w trakcie rebrandingu swoich flagowej sieci – Pijalnia Wódki i Piwa, którą przekształca w Pijalnię Drink & Bar Bistro.
- Wartość rynku HoReCa w Polsce szacowana jest na około 38 mld zł. Segment od kilku lat rośnie ok. 8 proc. rocznie i ma rosnąć w podobnym tempie w kolejnych latach.
- Rynek gastrnomiczny w Polsce jest bardzo rozdrobniony. Na koniec 2024 r. działało blisko 99 tys. lokali gastronomicznych, z czego tylko 28 proc. to restauracje z obsługą kelnerską, a 26 proc. bary (w tym fast foody). Resztę stanowią mniejsze punkty gastronomiczne (np. food trucki) i stołówki.