Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes Technologia

CampusAI podbija stawkę. Startup zbiera kolejne miliony i rusza z większą ekspansją

Smartlink Partners zainwestował w startup CampusAI 3 mln zł. Polska firma ma ambitne plany rozwoju i szykuje się do dużej rundy opiewającej na 25 mln dolarów – zdradza w rozmowie z xyz.pl Aureliusz Górski, twórca spółki tworzącej rozwiązania edukacyjne.

CampusAI kontynuuje ubiegłoroczną rundę pre-seed. Właśnie pozyskał 3 mln zł od Smartlink Partners, ale jest to dopiero wstęp przed większym finansowaniem. Firma szykuje też ekspansję. Fot: materiały prasowe

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jak CampusAI rozwija się na globalnym rynku. Jakie są plany ekspansji startupu.
  2. Kto inwestuje w CampusAI, jakie ma wyniki finansowe, strukturę i kim są kluczowe osoby w firmie.
  3. Jak CampusAI rewolucjonizuje edukację AI.

CampusAI to polski startup, który tworzy rozwiązania edukacyjne związane ze sztuczną inteligencją. Do tej pory firma pozyskała 10 mln dolarów na etapie rundy pre-seed. Ma jednak ochotę na znacznie więcej.

– Szykujemy dużą ekspansję, która wiąże się z kolejną planowaną przez nas rundą finansowania –zapowiada w rozmowie z xyz.pl Aureliusz Górski, twórca CampusAI.

Zanim do tego dojdzie, startup pozyskał innego inwestora. To fundusz Smartlink Partners, który formalnie zainwestował w firmę DistrictORG Inc. To zarejestrowana w stanie Dealaware w USA spółka-matka w budowanym właśnie globalnym holdingu CampusAI.

Nowa inwestycja w CampusAI. Co wiemy

Inwestycja Smartlink Partners w kwocie 3 mln złotych wraz z wcześniejszym zaangażowaniem JRH ASI stanowi kontynuację polskiej rundy pre-seed, którą CampusAI ogłosił w czerwcu 2024 r. W ramach tej inwestycji Bartłomiej Kurylak, zarządzający Smartlink Partners, dołącza także do Rady Dyrektorów DistrictORG Inc. jako dyrektor niewykonawczy.

– Cieszymy się, że dołączamy do wczesnych inwestorów DistrictORG, pomagając w internacjonalizacji polskiego startupu. Wierzymy w ogromną potrzebę edukacji z zakresu AI i wizję Aureliusza Górskiego. CampusAI oferuje już szeroki wachlarz produktów edukacyjnych w Polsce. Skorzystało z nich kilkanaście tysięcy osób oraz wiele czołowych firm. Wierzymy, że tworzona przez firmę technologia District Engine do budowy cyfrowych bliźniaków umożliwi tworzenie nowych modeli biznesowych. Pokaże również, że AI może być skutecznie wdrażane w firmach – komentuje Bartłomiej Kurylak, współzarządzający Smartlink Partners.

W styczniu 492 tys. dolarów w DistrictORG zainwestował fundusz JRH. Docelowo JRH rozważa większe zaangażowanie w projekt. Pieniądze są jednak wstępem do większej rundy finansowej CampusAI.

– Duża ekspansja rozpocznie się wraz z pozyskaniem kolejnej rundy, którą planujemy w kwocie 25 mln dolarów. To będzie pierwsza runda, która pokaże finalną wycenę całego holdingu. Już teraz nad nią pracujemy, tak samo, jak i nad przygotowaniem szerokiej ofensywy. Przykładowo, budujemy partnerstwa z lokalnymi uczelniami w innych krajach, podobnie jak było w Polsce. Nasz plan zakłada, że każdym razem, kiedy będziemy mieli około 1000 użytkowników z konkretnego kraju, rozpoczniemy tam tworzenie lokalnej wirtualnej dzielnicy innowacji – komentuje Aureliusz Górski.

Na zdjęciu Bartek Kurylak, szef funduszu Smartlink
Smartlink właśnie zainwestowało w CampusAI. Fundusz zarządzany przez Bartka Kurylaka wierzy w globalny sukces polskiego startupu. Fot.: Materiały prasowe

Jak radzi sobie CampusAI

Twórca firmy zapewnia, że w tym momencie spółka generuje 1 mln dolarów ARR (Annual Recurring Revenue, podstawowy wskaźnik w branży subskrypcyjnej, pokazujący, ile wynoszą przewidywane, roczne przychody). CampusAI zatrudnia obecnie 40 osób.

– Niedawno dołączyło do nas kilka kluczowych osób, takich jak np. Olena Kolikhova, która wcześniej odpowiadała za rozwój startupów w Microsofcie i produkty biznesowe w EY Polska. Obecnie kieruje pracami nad ekspansją CampusAI – mówi Aureliusz Górski.

CampusAI działa obecnie w trzech językach: polskim, angielskim i hiszpański. W Polsce skorzystało z jego produktów 10 tys. klientów indywidualnych i ponad 5 tys. pracowników dużych firm. Na liście klientów startupu znajdują się m.in.: Nationale Nederlanden, Canal+, T-Mobile, Credit Agricole i ponad 20 innych.

– Firmy, które wdrożą naszą metodologię, za chwilę będą wspierane również usługami doradczymi. Tworzymy je razem z naszą społecznością tworząc marketplace usług i rozwiązań AI. W tym roku przeprowadzimy pierwsze pilotażowe wdrożenia platformy. Każda z firm będzie mogła zbudować swojego cyfrowego bliźniaka, który znajdzie się w „wirtualnej dzielnicy” – dodaje Aureliusz Górski.

CampusAI chce także współpracować z uczelniami. Do tej pory startup podpisał umowy z 11 uniwersytetami w Europie. Celem jest stworzenie „Meta-uniwersystetu” dla 100 tys. studentów.

Startup współpracuje z rządem

Aureliusz Górski zapewnia, że w marcu rozpocznie się duża akcja związana z udostępnieniem szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy z AI dla wszystkich Polaków.

– To będą darmowe szkolenia. Jesteśmy już po rozmowach z rządem. Przy pierwszych pilotażach będziemy współpracowali z trzema ministerstwami. W pierwszej kolejności taką możliwość otrzymają wszystkie uczelnie. Następnie w ciągu roku szkolenia zostaną otwarte na większej grupy osób – tłumaczy twórca CampusAI.

Startup chce działać w kontrze do dużych firm technologicznych, które, jak twierdzi Aureliusz Górski, pod pretekstem edukacji Polaków sprzedają szkolenia z obsługi konkretnych modeli.

– W naszej ocenie jest to bardzo niekorzystne działanie, gdyż nie pokazuje całego spektrum możliwości wykorzystania AI. Dodatkowo bardzo mocno skupia się na automatyzacji, a nie na rozwoju kompetencji człowieka. Badania, które prowadzimy w ramach kampanii GenerativeRevolution.ai pokazują, że jeżeli w ten sposób będziemy szkolili najmłodsze pokolenia, to za jakiś czas nie będą one potrafiły korzystać z własnych kompetencji i uzależnią się od sztucznej inteligencji. Dlatego bardzo istotne jest, żeby edukacja odbywała się w modelu agnostycznym technologicznie. Dopiero później użytkownicy powinni poznawać narzędzia oferowane przez firmy technologiczne. Historia mediów społecznościowych pokazuje, że otrzymanie dostępu do technologii bez odpowiedniego przygotowania i próba monetyzacji doprowadziły do wielu negatywnych konsekwencji społecznych – komentuje Aureliusz Górski.

Długoterminowe cele CampusAI

W tym momencie startup postrzegany jest przede wszystkim jako firma szkoleniowa. To sytuacja, którą Aureliusz Górski akceptuje, ale nie jest to ostateczny kierunek rozwoju.

– Naszym celem jest dostarczanie rozwiązań w modelu AI-native. Dzięki takim pomysłom, jak wirtualne dzielnice, będziemy mogli pomagać w tworzeniu nowych modeli biznesowych – zapewnia twórca firmy.

Celem DistrictORG Inc. (właściciela CampusAI) będzie także udostępnienie technologii cyfrowych bliźniaków zasilanych AI, aby wizualizować procesy współpracy sztucznej inteligencji i umożliwić ludziom interakcję z nią w sposób zbliżony do rzeczywistości.

Założona przez Polaka firma ma ambitne cele. Do 2030 r. chce podnieść kwalifikacje ponad 50 mln osób oraz stworzyć lokalne „dystrykty” w 40 krajach z 1 milionem aktywnych współtwórców.

– Prowadzimy aktualnie testy z użytkownikami i już niedługo będziemy w stanie uruchomić pierwszą na świecie wirtualną dzielnicę innowacji. Jej centrum grawitacyjnym będzie CampusAI, by umożliwić każdemu naukę współpracy z AI. Za chwilę obok niego powstaną jednak kolejne wirtualne budynki, które rozwijamy z partnerami. Na początek będą to uczelnie, centrum inkubacji startupów, centrum innowacji społecznych i wirtualne showroomy znanych marek. Współpracujemy także z firmą deweloperską, aby przenieść rzetelne kopie budynków do cyfrowej dzielnicy. W ten sposób w niektórych przypadkach powstanie tzw. przestrzeń połączona – zapewnia Aureliusz Górski, CEO DistrictORG i założyciel CampusAI.

Główne wnioski

  1. Dynamiczny rozwój i globalna ekspansja CampusAI. CampusAI pozyskało już 10 mln dolarów na etapie pre-seed i planuje dużą ekspansję, której kluczowym elementem będzie kolejna runda finansowania na 25 mln dolarów. Startup buduje globalny holding i nawiązuje współpracę z uczelniami w różnych krajach, aby stworzyć „wirtualne dzielnice innowacji”.
  2. Nowa inwestycja i wzmocnienie kadry. Fundusz Smartlink Partners zainwestował 3 mln zł w CampusAI, a jego przedstawiciel dołączył do rady dyrektorów. Firma osiąga 1 mln dolarów ARR i zatrudnia 40 osób, w tym nowych ekspertów, takich jak Olena Kolikhova, była menedżerka w Microsofcie i EY Polska.
  3. Innowacyjna edukacja AI na dużą skalę. CampusAI zamierza przeszkolić 50 mln osób do 2030 r., rozwijając technologię „cyfrowych bliźniaków” i współpracując z uczelniami oraz rządem. W marcu ruszą darmowe szkolenia AI dla Polaków, a startup podkreśla konieczność neutralnej edukacji technologicznej, niezależnej od korporacyjnych modeli AI.