Anja Rubik stworzyła aplikację HomeGirl. „Szacujemy, że do końca roku będzie z niej korzystać kilkadziesiąt tysięcy kobiet”
HomeGirl to darmowa aplikacja na telefon, która ruszyła 11 kwietnia, zaprojektowana przez kobiety dla kobiet. Umożliwia bezpieczne połączenia głosowe z innymi użytkowniczkami apki, czat, zgłaszanie niebezpiecznych miejsc oraz ma funkcję SOS. Nie zapisuje danych, nie śledzi lokalizacji – działa w duchu prywatności, solidarności i siostrzeństwa. – Od startu mamy zarejestrowanych już ponad 7 tys. kobiet – to naprawdę sporo – zapewnia Wioletta Klimczak, prezeska fundacji It Girls.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Czym jest aplikacja HomeGirl, kto za nią stoi, jaki jest jej cel i jak działa. Ile użytkowniczek zarejestrowało się od startu projektu.
- Jaka jest rola Anji Rubik w projekcie.
- Jaka jest liczba przestępstw seksualnych w Polsce i ile ofiar decyduje się na zgłoszenie przemocy.
HomeGirl to bezpłatna apka stworzona przez kobiety dla kobiet. Za projektem stoją trzy podmioty: fundacja SEXEDPL założona przez modelkę Anję Rubik, fundacja It Girls oraz agencja Brain. Koncepcję wsparł Uber, dotychczasowy partner Antyprzemocowej Linii Pomocy SEXEDPL.
Celem aplikacji jest zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej, szczególnie podczas samotnych powrotów do domu, np. po imprezach. Umożliwia m.in. połączenia głosowe, czat tekstowy, zgłaszanie sytuacji alarmowych oraz oznaczanie niebezpiecznych miejsc na mapie.
– HomeGirl to aplikacja, dzięki której dziewczyny wracające np. późnym wieczorem do domu mogą porozmawiać z innymi użytkowniczkami, popisać na czacie, wesprzeć się. Nie musisz wracać sama – możesz wracać z HomeGirl – mówi Anja Rubik.
Kluczowym elementem bezpieczeństwa aplikacji jest weryfikacja tożsamości użytkowniczek, realizowana we współpracy z platformą Authologic, z wykorzystaniem aplikacji mObywatel oraz eDO App.
– Od startu, 11 kwietnia, mamy już zarejestrowanych ponad 7 tys. użytkowniczek – to bardzo dużo. Szacujemy, że do końca roku będzie z niej korzystać kilkadziesiąt tys. kobiet – dodaje Wioletta Klimczak, prezeska fundacji It Girls.
– Chciałyśmy stworzyć narzędzie, które daje kobietom coś więcej niż tylko możliwość rozmowy. Daje poczucie, że ktoś jest obok – nawet jeśli dzielą nas setki kilometrów. HomeGirl to technologia, która wzmacnia, pomaga odzyskać spokój i poczucie kontroli w sytuacjach zagrożenia. Pierwsze informacje zwrotne są bardzo pozytywne, widzimy, że rozwiązanie jest bardzo potrzebne. Im będzie dziewczyn więcej, tym aplikacja będzie lepiej działała bo będzie więcej "dostępnych" osób do rozmowy – mówi Adrianna Klimczak, współzałożycielka i wiceprezeska fundacji It Girls.

HomeGirl – jak działa aplikacja Anji Rubik?
Aplikacja opiera się na łączeniu kobiet i dziewczyn – tych, które w danym momencie potrzebują rozmowy, z tymi, które mogą udzielić wsparcia.
– HomeGirl w pewnym sensie bazuje na znanym sposobie łączenia: z jednej strony mamy osobę w potrzebie, z drugiej – kogoś, kto może pomóc. Tylko odpowiednio duża społeczność dziewczyn i kobiet, które pobiorą aplikację i będą z niej korzystać, może realnie wpłynąć na nasze społeczne poczucie lęku – mówi Iwona Kruk, rzeczniczka prasowa Uber CEE.
HomeGirl w pewnym sensie bazuje na znanym sposobie łączenia: z jednej strony mamy osobę w potrzebie, z drugiej – kogoś, kto może pomóc. Tylko odpowiednio duża społeczność dziewczyn i kobiet, które pobiorą aplikację i będą z niej korzystać, może realnie wpłynąć na nasze społeczne poczucie lęku.
HomeGirl to bezpośrednia odpowiedź na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa kobiet. Premierze aplikacji towarzyszy kampania edukacyjna – w przestrzeni miejskiej pojawią się plakaty oraz spot promocyjny.
– HomeGirl umożliwia kobietom pozostanie w kontakcie z innymi kobietami, gdy nie czują się bezpiecznie w przestrzeni publicznej. Wierzymy, że reklama Out of Home znacznie zwiększy świadomość o tej potrzebnej aplikacji – mówi Marta Stępień z Clear Channel Poland.
„Imprezowa mapa Polski” – raport o przemocy seksualnej
Od 2021 r. na Antyprzemocową Linię Pomocy SEXEDPL (720 720 020) dzwonią osoby, które doświadczyły molestowania, gwałtu, przemocy psychicznej lub fizycznej. Często opowiadają o tym, co spotkało je na imprezach lub w trakcie powrotu do domu. Z tych rozmów narodziła się potrzeba zebrania danych i pokazania, że to nie są odosobnione przypadki. W odpowiedzi powstało badanie „Imprezowa mapa Polski”, przygotowane przez agencję Y&Lovers we współpracy z Uber Polska.
– Ten raport to sygnał, że nie możemy dłużej milczeć. HomeGirl to nasza odpowiedź – technologia, która daje kobietom realne wsparcie tam, gdzie zawodzi system. To akt solidarności i dowód, że nie jesteśmy same – mówi Anja Rubik.
Ten raport to sygnał, że nie możemy dłużej milczeć. HomeGirl to nasza odpowiedź – technologia, która daje kobietom realne wsparcie tam, gdzie zawodzi system.
Warto wiedzieć
Wiele osób nie decyduje się na zgłoszenie przemocy
W Polsce zgłaszanych jest ok. 2 tys. gwałtów rocznie – to średnio pięć przypadków dziennie.
Rzeczywista liczba przestępstw seksualnych jest jednak znacznie wyższa. Wiele osób nie decyduje się na zgłoszenie przemocy. Pomimo rosnącej świadomości społecznej, wciąż mamy do czynienia z tabuizacją przemocy seksualnej.
Szczególnie narażone na tego rodzaju zagrożenie są osoby uczestniczące w wydarzeniach towarzyskich, zwłaszcza tam, gdzie obecny jest alkohol i substancje psychoaktywne. Czynniki te mogą osłabiać czujność i zdolność do reakcji, a jednocześnie sprzyjać sprawcom, którzy wykorzystują ten kontekst do nadużyć.
Mimo że pojawiają się inicjatywy mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa na imprezach i w przestrzeniach rozrywkowych, wciąż brakuje dogłębnych badań, które precyzyjnie określałyby skalę problemu, mechanizmy jego powstawania oraz skuteczność działań prewencyjnych.
Raport „Imprezowa mapa Polski” ujawnia skalę przemocy seksualnej, która dotyka uczestników życia nocnego w Polsce.
78 proc. osób przyznało, że doświadczyło lub było świadkiem przemocy seksualnej. Blisko 80 proc. kobiet i 38 proc. mężczyzn obawia się o swoje bezpieczeństwo na imprezach i w drodze do domu. Najczęstsze formy przemocy to niechciany dotyk, seksualne komentarze i uporczywe nagabywanie.

– Dane raportu ujawniły bardzo zatrważające informacje dotyczące rozpowszechnienia zjawiska odurzania substancjami psychoaktywnymi, tzw. pigułką gwałtu. To unikalna okazja, aby rozpocząć dyskusję: dlaczego tak się dzieje i jakimi narzędziami możemy ochronić kolejne osoby – komentuje dr hab. Andrzej Silczuk, patron naukowy raportu z Zakładu Psychiatrii Środowiskowej (Wydział Nauk o Zdrowiu) na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym.
Warto wiedzieć
Imprezujący Polacy obawiają się tzw. pigułki gwałtu
- 55 proc. badanych w ramach raportu spotkało się z różnymi formami nadużyć seksualnych z użyciem substancji psychoaktywnych.
- 69 proc. kobiet przynajmniej od czasu do czasu obawia się odurzenia pigułką gwałtu podczas imprezy.
- Mężczyźni dwukrotnie rzadziej niż kobiety (34 proc.) wyrażają podobne obawy.
- 1 na 5 osób imprezujących podejrzewa, że mogła zostać odurzona.
- 15 proc. jest pewnych, że spotkało się z podaniem tej substancji.
- 40 proc. respondentów uważa, że miałoby możliwość zdobycia tzw. pigułki gwałtu, z czego 14 proc. przyznaje wprost, że wiedziałoby, jak ją zdobyć.
- 59 proc. badanych nie wie, jak się przed nią chronić.
Główne wnioski
- HomeGirl to darmowa aplikacja stworzona przez kobiety dla kobiet. Za projektem stoją: fundacja SEXEDPL założona przez modelkę Anję Rubik, fundacja IT Girls oraz agencja Brain. Koncepcję wsparł Uber, dotychczasowy partner Antyprzemocowej Linii Pomocy.
- Kluczowym elementem bezpieczeństwa aplikacji jest weryfikacja tożsamości użytkowniczek, która odbywa się we współpracy z platformą Authologic, z wykorzystaniem aplikacji mObywatel oraz eDO App.
- W Polsce zgłaszanych jest ok. 2 tys. gwałtów rocznie – to średnio pięć przypadków dziennie. Rzeczywista liczba przestępstw seksualnych jest jednak znacznie wyższa. Wiele osób nie decyduje się na zgłoszenie przemocy.
