Singapur powiększa swoje lotnisko. Przepustowość ma wzrosnąć o 50 mln pasażerów
Na singapurskim lotnisku Changi rozpoczęła się w środę budowa piątego terminala. W wyniku rozpoczynającej się inwestycji azjatycki port, dziś mogący obsłużyć 90 mln pasażerów, ma się powiększyć prawie dwukrotnie. Koszt inwestycji to około 10 mld dol.
Oddanie do użytku pierwszego etapu budowy nowego terminala zaplanowano na około 2035 r. Nowa część kompleksu ma być w stanie obsłużyć 50 mln pasażerów rocznie. Powiększy to dotychczasowe zdolności lotniska z 90 mln do 140 mln osób. Wcześniej zapowiadano, że w następnym etapie przepustowość mogłaby wzrosnąć o kolejne 20 mln.
Makietę Terminala 5 zaprezentował podczas środowej konferencji prasowej premier Singapuru Lawrence Wong. Modułowy budynek ma się składać z trzech części połączonych systemami transportowymi, przypominającymi funkcjonującą już na lotnisku Changi kolejkę. Kompleks zaprojektowano w taki sposób, aby mógł funkcjonować w ekstremalnych warunkach pogodowych i był dostosowany do zmian klimatu – informuje miejscowa publiczna telewizja CNA.
Premier Wong podkreślił, że inne kraje także inwestują w modernizowanie infrastruktury lotniskowej i towarzyszących jej 'airport cities'. – Musimy pozostać połączeni ze światem i zapewnić, że nasz węzeł transportowy pozostanie konkurencyjny – powiedział polityk.
Port Changi jest jednym z największych globalnych hubów lotniczych: w 2024 r. obsłużył 67,7 mln pasażerów, zajmując piętnastą lokatę na świecie i szóstą w Azji. Jego obiekty leżą na terenie o powierzchni 13 km kwadratowych (1300 hektarów). Nowy terminal zaplanowano na 1080 (10,8 km kw.) sztucznego lądu, usypanego we wschodniej części wyspy, na której leży Singapur. Koszty jego budowy szacowane są na około 10 mld dol.
Changi ma dołączyć do klubu megalotnisk. Tak wygląda top 5 największych lotnisk świata
Singapurskie media podkreślają, że dzięki rozbudowie Changi dołączy do tzw. „megalotnisk”, zdolnych do obsługi ponad 100 mln pasażerów rocznie.
Taki rezultat osiągało dotąd jedynie największe na świecie lotnisko Atlanta – Hartsfield-Jackson w Stanach Zjednoczonych. Ze statystyk organizacji Airports Council International wynika, że w 2024 r. z jego usług skorzystało ponad 108 mln osób. Na kolejnych miejscach pod względem ruchu pasażerskiego były międzynarodowe lotnisko w Dubaju (92,3 mln), Dallas – Forth Worth (87,8 mln) tokijskie Haneda (85,9 mln) i londyńskie Heathrow (83,8 mln).
Plany rozbudowy Changi ogłoszono już w 2013 r. Siedem lat później prace zawieszono jednak w związku z pandemią Covid-19. Po załamaniu światowego ruchu pasażerskiego rząd azjatyckiego miasta-państwa dofinansował swój sektor lotniczy, w tym Changi, kwotą blisko 1,4 mld dol.
Changi od wielu lat zajmuje najwyższe miejsca w rankingach satysfakcji pasażerów. W kwietniu po raz 13. zostało uznane za najlepsze lotnisko świata w prestiżowym globalnym zestawieniu Skytrax World Airports Awards.
Autor: korespondent XYZ w Azji i Pacyfiku Tomasz Augustyniak