Polacy rzadziej niż Europejczycy ograniczają się do jednego banku

Tylko 28 proc. Polaków korzysta z usług wyłącznie jednego banku — wynika z badania Accenture. To o 10 punktów procentowych mniej niż średnia europejska.

Polacy lojalni, ale aktywnie szukają ofert

Z danych przedstawionych w raporcie Banking Consumer Study wynika, że Polacy częściej niż przeciętni Europejczycy korzystają z usług więcej niż jednego banku. Odsetek osób ograniczających się do jednego banku wynosi w Polsce 28 proc., podczas gdy średnia dla badanych krajów europejskich to 38 proc.

Mimo aktywnego poszukiwania lepszych ofert, relacja Polaków z głównym bankiem pozostaje stabilna. Aż 61 proc. respondentów korzysta z usług swojego banku ponad 7 lat, a 43 proc. jest związana z nim ponad dekadę. Dla porównania, w Europie wskaźniki te wynoszą odpowiednio 70 proc. i nieco więcej niż 43 proc. - przekazuje PAP.

Większe zaufanie i większa lojalność

Polacy w większości wyrażają zaufanie wobec swoich banków: 74 proc. badanych uważa, że ich bank rozumie ich potrzeby, a 72 proc. traktuje go jako źródło sugestii przy decyzjach finansowych. Co istotne, 55 proc. ankietowanych byłoby skłonnych polecić swój bank innym — średnia europejska to 40 proc.

Respondenci z Polski częściej niż pozostali Europejczycy korzystają wyłącznie z bankowości tradycyjnej — 81 proc. wobec 67 proc. w regionie. Najczęściej używanym produktem bankowym jest konto oszczędnościowe (74 proc.), karta kredytowa (59 proc.) i ubezpieczenie majątkowe (54 proc.).

Czego oczekują klienci banków?

Wśród kluczowych czynników wpływających na wybór banku Polacy najczęściej wskazywali przejrzyste warunki umowy i bezpieczeństwo danych (po 94 proc.), szybką obsługę (92 proc.), dogodny kontakt (88 proc.) oraz łatwą w użyciu aplikację (86 proc.).

Ponad połowa (53 proc.) badanych Polaków oceniła swoją wiedzę finansową jako małą lub podstawową, co jest nieco lepszym wynikiem niż w Europie (57 proc.). Umiarkowane zrozumienie zadeklarowało 30 proc. Polaków i 26 proc. Europejczyków, natomiast zaawansowaną wiedzę – odpowiednio 17 i 18 proc.