Budimex kończy kluczowy etap budowy terminalu T3 Baltic Hub w Gdańsku
Zakończono znaczną część prac przy budowie terminalu kontenerowego T3 w porcie Baltic Hub. Umożliwiło to uruchomienie nowego nabrzeża i rozpoczęcie obsługi największych kontenerowców.
Znaczna część budowy terminalu T3 Baltic Hub została ukończona — poinformował Budimex w komunikacie z 6 czerwca. Dzięki temu możliwe było komercyjne otwarcie nowej części terminalu oraz przyjęcie pierwszych statków kontenerowych przy nowym nabrzeżu - przekazuje PAP.
Inwestycja realizowana była przez międzynarodowe konsorcjum Budimeksu i belgijskiej firmy DEME Dredging na zlecenie Baltic Hub. Projekt obejmował budowę sztucznej wyspy, pogłębienie dna morskiego, wzniesienie 717-metrowego nabrzeża o głębokości 17,5 metra oraz stworzenie 36-hektarowego placu kontenerowego.
Nowy terminal T3 ma zwiększyć roczne możliwości przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 mln TEU — do poziomu 4,5 mln TEU. W samym 2024 roku terminal przeładował 2 mln 242 tys. 401 TEU, co oznacza wzrost o blisko 192 tys. TEU w porównaniu z rokiem 2023.
Budowa terminalu prowadzona była w całości na wodzie, jako przedłużenie istniejących terminali T1 i T2. Do realizacji inwestycji wykorzystano 17,5 tys. ton stali, 160 tys. m³ betonu oraz 4,3 mln m³ piasku.
W ramach projektu zamówiono również 7 suwnic nabrzeżowych STS oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG obsługiwanych zdalnie. Suwnice STS dotarły z Chin — ich wysokość z podniesionym wysięgnikiem wynosi od 96 do 140 metrów, a każda waży około 2000 ton.
Terminal Baltic Hub funkcjonuje od 2007 roku i jest jednym z najważniejszych portów kontenerowych na Bałtyku. Budimex działa jako generalny wykonawca w wielu sektorach infrastrukturalnych i budowlanych w Polsce oraz za granicą. Głównym inwestorem spółki jest hiszpańska grupa Ferrovial.