DallBogg z zakazem transgranicznej działalności ubezpieczeniowej
Bułgarski organ nadzoru zakazał prowadzenia transgranicznej działalności ubezpieczeniowej przez DallBogg – podała Komisja Nadzoru Finansowego (KNF).
W kwietniu KNF zakazała bułgarskiemu zakładowi ubezpieczeń DallBogg: Life and Health zawierania nowych umów ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (PPM) w Polsce. Powodem są nieprawidłowości w likwidacji szkód oraz niedostosowanie organizacyjne firmy.
Siedziba DallBogg znajduje się w Sofii, a ubezpieczyciel działał w Polsce w oparciu o zasadę swobody świadczenia usług. Mimo to, KNF uznała, że struktura firmy nie przystaje do skali jej działalności w kraju.
Teraz bułgarski regulator zakazał zakładowi prowadzenia działalności transgranicznej na tej zasadzie, w odniesieniu do wszystkich grup ubezpieczeń – podaje KNF.
Zakaz będzie obowiązywał od 1 lipca 2025 r przez wstępny okres 3 miesięcy.
Klienci DallBogg potrzebują nowego OC
Jak przypomina KNF, w związku z decyzją komisji z 16 kwietnia umowy ubezpieczenia OC ppm zawarte do 17 kwietnia 2025 r. pozostają ważne, a DallBogg jest zobowiązany do rozpatrywania zgłoszonych roszczeń i wypłaty należnych odszkodowań.
Zawieranie umów ubezpieczenia OC ppm po 17 kwietnia 2025 r. w Polsce jest złamaniem zakazu przez DallBogg.
Umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC ppm, które zostały wznowione z mocy ustawy (tzw. automatyczna prolongata) do 17 kwietnia 2025 r. pozostają w mocy do końca okresu ubezpieczenia, na który zostały zawarte.
Po tej dacie umowy nie podlegają już automatycznej prolongacie z mocy ustawy również za pośrednictwem agenta/brokera ubezpieczeniowego.
W takim przypadku należy zawrzeć nową umowę ubezpieczenia OC ppm z innym zakładem ubezpieczeń, aby nie dopuścić do przerwy w ubezpieczeniu – wskazuje KNF.
W przypadku, gdy właściciel pojazdu nie zawrze takiej umowy, jest zobowiązany do wniesienia opłaty na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG), a także ponosi pełną odpowiedzialność finansową za szkody spowodowane podczas wypadku lub kolizji.
Wysokość opłaty za brak OC komunikacyjnego zależy od: wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku kontroli, rodzaju pojazdu, a także okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym.