DallBogg z zakazem transgranicznej działalności ubezpieczeniowej

Bułgarski organ nadzoru zakazał prowadzenia transgranicznej działalności ubezpieczeniowej przez DallBogg – podała Komisja Nadzoru Finansowego (KNF).

W kwietniu KNF zakazała bułgarskiemu zakładowi ubezpieczeń DallBogg: Life and Health zawierania nowych umów ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (PPM) w Polsce. Powodem są nieprawidłowości w likwidacji szkód oraz niedostosowanie organizacyjne firmy.

Siedziba DallBogg znajduje się w Sofii, a ubezpieczyciel działał w Polsce w oparciu o zasadę swobody świadczenia usług. Mimo to, KNF uznała, że struktura firmy nie przystaje do skali jej działalności w kraju.

Teraz bułgarski regulator zakazał zakładowi prowadzenia działalności transgranicznej na tej zasadzie, w odniesieniu do wszystkich grup ubezpieczeń – podaje KNF.

Zakaz będzie obowiązywał od 1 lipca 2025 r przez wstępny okres 3 miesięcy.

Klienci DallBogg potrzebują nowego OC

Jak przypomina KNF, w związku z decyzją komisji z 16 kwietnia umowy ubezpieczenia OC ppm zawarte do 17 kwietnia 2025 r. pozostają ważne, a DallBogg jest zobowiązany do rozpatrywania zgłoszonych roszczeń i wypłaty należnych odszkodowań.

Zawieranie umów ubezpieczenia OC ppm po 17 kwietnia 2025 r. w Polsce jest złamaniem zakazu przez DallBogg.

Umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC ppm, które zostały wznowione z mocy ustawy (tzw. automatyczna prolongata) do 17 kwietnia 2025 r. pozostają w mocy do końca okresu ubezpieczenia, na który zostały zawarte.

Po tej dacie umowy nie podlegają już automatycznej prolongacie z mocy ustawy również za pośrednictwem agenta/brokera ubezpieczeniowego.

W takim przypadku należy zawrzeć nową umowę ubezpieczenia OC ppm z innym zakładem ubezpieczeń, aby nie dopuścić do przerwy w ubezpieczeniu – wskazuje KNF.

W przypadku, gdy właściciel pojazdu nie zawrze takiej umowy, jest zobowiązany do wniesienia opłaty na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG), a także ponosi pełną odpowiedzialność finansową za szkody spowodowane podczas wypadku lub kolizji.

Wysokość opłaty za brak OC komunikacyjnego zależy od: wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku kontroli, rodzaju pojazdu, a także okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym.