Zderzenie tankowców w cieśninie Ormuz. Trwa wyjaśnianie przyczyn
Dwa tankowce – Front Eagle i Adalynn – zderzyły się w pobliżu cieśniny Ormuz. Do kolizji doszło na wodach Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a żaden z członków załóg nie ucierpiał w wyniku wypadku.
Szczegóły zdarzenia
Tankowce Front Eagle i Adalynn zderzyły się w pobliżu cieśniny Ormuz, co potwierdziła firma transportu morskiego Frontline oraz straż przybrzeżna Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Do incydentu doszło 22 mile morskie na wschód od miejscowości Chor Fakkan w ZEA. Zdarzenie miało miejsce w Zatoce Omańskiej, w jednym z kluczowych punktów światowego transportu morskiego.
Po kolizji na pokładzie tankowca Front Eagle wybuchł pożar, jednak natychmiast podjęto działania gaśnicze. Cała załoga tej jednostki została ewakuowana i nikt nie odniósł obrażeń. Z tankowca Adalynn ewakuowano 24 osoby.
Frontline podkreśliła, że przyczyny wypadku są związane z problemami nawigacyjnymi, a nie z trwającym w regionie konfliktem.
Cieśnina Ormuz – strategiczny szlak transportowy
Cieśnina Ormuz leży między Omanem a Iranem i łączy Zatokę Perską z Morzem Arabskim. Przez ten wąski przesmyk przepływa około 20% światowej ropy naftowej. Od początku 2022 roku do ubiegłego miesiąca codziennie transportowano tamtędy od 17,8 do 20,8 mln baryłek ropy i paliw.
W ostatnich dniach w regionie nasiliły się zakłócenia sygnałów nawigacyjnych. Według źródeł związanych z żeglugą morską, problemy z sygnałami dotknęły ponad 900 statków w cieśninie Ormuz i Zatoce Perskiej. Zakłócenia te powodowały, że jednostki poruszały się nierealistycznie prostymi trasami, zygzakowały lub pojawiały się na lądzie na mapach, co zwiększało ryzyko kolizji.
Tankowiec Adalynn – działalność i kontrowersje
Tankowiec Adalynn został zbudowany w 2002 roku. Według portalu War & Sanctions, jednostka ta była zaangażowana w eksport rosyjskiej ropy i produktów naftowych z portu Ust-Ługa w okresie obowiązywania embarga G7 i UE oraz limitów cenowych na rosyjską ropę.
Adalynn stosowała praktyki mające na celu ukrycie swojej działalności, takie jak wyłączanie systemu AIS (Automated Identification System) i prowadzenie tzw. „ciemnych operacji” w rejonie Zatoki Kola w listopadzie 2023 oraz marcu i kwietniu 2024 roku. Tankowiec zawijał do portów w Rosji, Omanie (Duqm) i Mjanmie (Maday).
Międzynarodowa organizacja Greenpeace określa Adalynn jako część „floty cieni”, która transportuje rosyjską ropę na całym świecie, co stanowi zagrożenie dla środowiska.
Zakłócenia nawigacyjne i bezpieczeństwo żeglugi
W weekend, gdy doszło do kolizji, sygnały nawigacyjne ponad 900 statków w cieśninie Ormuz i Zatoce Perskiej były zakłócane. Dane firm Starboard Maritime Intelligence i Bloomberg pokazały, że statki poruszały się po niemożliwych trasach, zygzakowały lub pojawiały się na lądzie na mapach. Zakłócenia dotknęły tankowców, statków towarowych, holowników i kutrów rybackich.
W wyniku tych problemów załogi musiały polegać na radarach, kompasach i obserwacji wzrokowej, co zwiększało prawdopodobieństwo kolizji.
Znaczenie i konsekwencje zdarzenia
Do zderzenia tankowców doszło w jednym z najważniejszych punktów światowego handlu ropą. Przez cieśninę Ormuz przepływa codziennie nawet 20,8 mln baryłek ropy i paliw. Zakłócenia sygnałów nawigacyjnych oraz wzrost napięcia w regionie mogą wpływać na bezpieczeństwo żeglugi i światowe rynki energetyczne.
Władze Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz firmy związane z tankowcami prowadzą wyjaśnienia przyczyn wypadku. Na razie nie podano informacji o stratach materialnych ani o kosztach związanych z incydentem.
Źródła: PAP, Insurance Journal, War & Sanctions