PKP Cargo szykuje kolejne zwolnienia i centralizuje zarządzanie
PKP Cargo poinformowało o warunkowym planie drugiego etapu zwolnień grupowych, który miałby ruszyć w 2026 roku. Spółka tłumaczy zmiany trudną sytuacją finansową i planem ratowania rentowności.
Zarząd PKP Cargo we wtorek potwierdził, że drugi etap planowanych zwolnień grupowych ma charakter warunkowy. Decyzja o jego realizacji nie została jeszcze formalnie podjęta. Plan zwolnień obejmuje dwa etapy: pierwszy przewidziano na 2025 rok, drugi miałby nastąpić w 2026 roku. Drugi etap zależy od poprawy sytuacji w segmencie kolejowych przewozów towarowych.
Władze spółki podkreślają, że restrukturyzacja ma uratować firmę i przywrócić jej rentowność. Zgodnie z procedurami publikacja informacji o planowanych zwolnieniach rozpoczyna 20-dniowy proces konsultacji ze związkami zawodowymi. Zarząd przypomina, że redukcję zatrudnienia można ograniczyć, jeśli pojawią się nowe zlecenia, w tym z kontraktów infrastrukturalnych i wzrostu przewozów intermodalnych.
Spór z maszynistami i groźba zawiadomienia do prokuratury
We dzisiejszym komunikacie zarząd odniósł się też do zapowiedzi Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce (ZZM). Związek chce złożyć zawiadomienie do prokuratury na członka zarządu Sebastiana Millera.
Zarząd PKP Cargo uznał takie groźby za niepotrzebne i podkreślił, że teraz najważniejszy jest dialog. ZZM twierdzi, że zwolnienie 839 maszynistów, 232 rewidentów taboru i 169 członków drużyn manewrowych osłabi operacyjnie spółkę.
Według związku może to wpłynąć na bezpieczeństwo transportowe kraju. PKP Cargo odpiera zarzuty, zapewniając, że restrukturyzacja nie osłabi zdolności operacyjnych ani nie zagraża bezpieczeństwu.
Spółka zmaga się z zadłużeniem i spadkiem przewozów
Zarząd spółki informuje, że sytuacja finansowa PKP Cargo jest trudna, a rynek przewozów w Polsce i Europie wyraźnie hamuje. Od stycznia do kwietnia spółka przewiozła o prawie 5 proc. mniej ładunków niż rok wcześniej.
PKP Cargo podkreśla, że boryka się z wieloletnimi zaniedbaniami i skutkami tzw. decyzji węglowej. Przed złożeniem wniosku o sanację zobowiązania handlowe i finansowe firmy sięgały 3 miliardów złotych. Plan restrukturyzacji ma być gotowy do końca czerwca.
Zmiany w strukturze i centralizacja zarządzania
Zarząd zapowiedział też zmiany organizacyjne: pracownicy zakładów PKP Cargo przejdą pod strukturę centrali spółki. Centralizacja ma uprościć model zarządzania i zwiększyć operatywność firmy. Obecnie PKP Cargo posiada Centralny Zakład oraz sześć regionalnych: Dolnośląski, Południowy, Północny, Śląski, Wschodni i Zachodni.
Nowy Regulamin Organizacyjny ma zostać uzgodniony ze związkami zawodowymi. Celem jest jasny podział odpowiedzialności, lepszy nadzór, redukcja kosztów i wzmocnienie pozycji negocjacyjnej spółki.
Plany i liczby: ilu pracowników straci pracę
6 czerwca PKP Cargo poinformowało o planie zwolnień grupowych obejmującym do 2429 osób. Pierwszy etap w 2025 roku ma objąć do 1041 pracowników różnych grup zawodowych.
Drugi etap, planowany na 2026 rok, miałby dotyczyć maksymalnie 1388 osób. Zwolnienia przewidziane na ten rok mają zakończyć się do końca lipca, a cały proces ma potrwać do 30 września 2026 r.
Obecnie w PKP Cargo pracuje około 10 tys. osób, po wcześniejszym zmniejszeniu zatrudnienia o 3665 osób w ubiegłym roku.
Interwencja związków zawodowych i reakcja rządu
W ubiegły piątek NSZZ Solidarność PKP Cargo wystosował pisma do prezydenta Andrzeja Dudy i premiera Donalda Tuska. Związkowcy proszą o podjęcie działań w celu zatrzymania planowanych zwolnień grupowych.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiedział, że zrobi wszystko, aby pracownicy PKP Cargo nie stracili pracy. Podkreślił, że decyzja o zwolnieniach nie jest ostateczna. Zarząd spółki zaznacza, że obecny scenariusz zwolnień to wariant pesymistyczny.
PKP Cargo na rynku transportowym
Grupa PKP Cargo świadczy usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy i morski. Firma prowadzi przewozy towarowe w Polsce, Czechach, Słowacji, Niemczech, Austrii, Holandii, na Węgrzech, Litwie i Słowenii. W lipcu 2024 roku sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo.
PKP Cargo jest notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. PKP S.A. ma 33,01 proc. akcji spółki, Nationale-Nederlanden PTE S.A. – 12,08 proc., a pozostali akcjonariusze – 54,91 proc.