Seniorzy częściej niż młodzi oczekują przelewów natychmiastowych jako standardu
Tylko 22 proc. osób z pokolenia Z uważa, że przelewy natychmiastowe powinny być zawsze dostępne – wynika z badania zleconego przez KIR i Związek Banków Polskich. Takie oczekiwania najczęściej deklarują osoby najstarsze.
Z badania przeprowadzonego przez ośrodek Minds&Roses w kwietniu 2025 r. na zlecenie KIR i ZBP wynika, że 22 proc. osób z pokolenia Z i 21 proc. z pokolenia Y uważa, iż przelewy natychmiastowe powinny być dostępne zawsze i bez wyjątku.
Największe oczekiwania dotyczące przelewów natychmiastowych deklarują osoby starsze. Wśród tzw. radio babies (urodzonych przed 1950 r.) za stałą dostępnością przelewów natychmiastowych opowiada się 65 proc. ankietowanych. W pokoleniu baby boomers (do 1965 r.) ten odsetek wynosi 49 proc., a w pokoleniu X (do 1981 r.) – 32 proc.
Według Grzegorza Leńkowskiego z KIR powodem może być fakt, że starsi klienci częściej korzystają z tradycyjnej bankowości internetowej, gdzie czas realizacji przelewu jest istotny. Młodsze pokolenia chętniej korzystają z płatności mobilnych, np. przelewów BLIK na numer telefonu, które i tak są rozliczane natychmiastowo.
Z badania wynika także, że 45 proc. Polaków najbardziej ceni w przelewach natychmiastowych gwarancję natychmiastowego przekazania środków. 38 proc. wskazało na możliwość regulowania rachunków w ostatniej chwili, co oznacza wzrost o 12 pkt proc. w porównaniu z badaniem z poprzedniego roku.
Dla 26 proc. respondentów przelewy natychmiastowe są przydatne przy dużych transakcjach, pozwalając uniknąć posługiwania się gotówką. Kolejne 20 proc. badanych używa ich do spłaty zobowiązań, takich jak raty kredytów, pożyczek czy kart kredytowych.
W 2024 roku system przelewów natychmiastowych Express Elixir obsłużył 526,91 mln transakcji o łącznej wartości 264,13 mld zł. Oznacza to wzrost o 43 proc. w liczbie i 30 proc. w wartości transakcji w porównaniu z rokiem poprzednim.
Źródło: PAP