Australijski gigant telekomunikacyjny ukarany rekordową grzywną
Australijska firma telekomunikacyjna Optus została ukarana grzywną w wysokości 66 mln dolarów australijskich. Powód? Sprzedaż niepotrzebnych usług klientom znajdującym się w trudnej sytuacji. Decyzję w tej sprawie wydał Federalny Sąd, który określił działania spółki jako „skrajnie poważne” i „oburzające”.
Sąd uznał, że w latach 2019-2023 r. Optus sprzedawała produkty, których klienci nie potrzebowali ani nie chcieli. W efekcie wielu z nich popadło w długi sięgające tysięcy dolarów. Wśród poszkodowanych znalazły się osoby o niskich dochodach, w tym liczni przedstawiciele społeczności aborygeńskich z odległych regionów Australii.
Sędzia wskazał, że konsumenci doświadczyli stresu i wstydu z powodu zobowiązań, których nie byli w stanie spłacić. Podkreślił, że postępowanie firmy było szczególnie szkodliwe wobec osób w trudnej sytuacji.
Grzywna została zatwierdzona w środę, zgodnie z wcześniejszym porozumieniem między Optusem a Australijską Komisją ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC). Już w czerwcu obie strony zgodziły się na tę karę finansową.
Optus w oświadczeniu przyznał, że jego praktyki sprzedażowe były „niesumienne i niewłaściwe”. Spółka poinformowała również, że zmieniła zasady sprzedaży, aby lepiej wspierać klientów. Dodatkowo zadeklarowała wpłatę 662,3 tys. dolarów australijskich na programy poprawy edukacji finansowej w społecznościach rdzennych.
Kara finansowa zbiegła się w czasie z problemami technicznymi firmy. Kilka dni wcześniej doszło do poważnej awarii sieci. Przez co najmniej dziesięć godzin uniemożliwiała ona wykonywanie połączeń w Australii Południowej, Zachodniej oraz na Terytorium Północnym. Awaria dotknęła 600 osób, a cztery zgony zostały powiązane z brakiem możliwości wezwania pomocy.
W środę Optus ogłosił rozpoczęcie niezależnego przeglądu, który ma wyjaśnić przyczyny awarii i brak możliwości połączenia z numerami alarmowymi. „Nie ma słów, które mogą wyrazić, jak bardzo jestem zasmucony śmiercią czterech osób, które nie mogły dodzwonić się po pomoc w chwili potrzeby” – powiedział dyrektor generalny Stephen Rue.
To nie pierwsza kara nałożona na Optus. W 2023 r. firma została ukarana grzywną w wysokości 7,9 mln dolarów australijskich za prawie 12-godzinną awarię sieci komórkowej i internetu.
Źródło: AFP