Auto z Chin tańsze średnio 20 tys. zł. W programie NaszEauto najtańszy elektryk kosztuje 40 tys. zł
Auto z Chin jest tańsze od porównywalnego z popularnych marek o średnio 20 tys. złotych – zauważa we wtorek "Rzeczpospolita". Jak wylicza, koszt najtańszego chińskiego elektryka z uwzględnieniem dopłat programu „NaszEauto” spada w okolice 40 tys. zł.
Gazeta stwierdza, że samochody spalinowe i elektryczne z Chin zalewają europejski rynek, a wysokie cła na chińskie elektryki, którymi od jesieni 2024 r. Komisja Europejska chciała chronić unijnych producentów, nie pomogły.
Strata europejskiego producenta, która – jak twierdzi Komisja Europejska – wynika także z nieuczciwych praktyk chińskiego rządu, m.in. na masową skalę dotującego swój przemysł samochodowy, aby uzyskać dumpingowe ceny, jest też jednak – jak wynika z danych zaprezentowanych przez „Rz" – sporym zyskiem europejskiego konsumenta.
W kwietniu 2025 r. gigantyczne wzrosty sprzedaży chińskich marek w Polsce i w całej UE
Dziennik powołuje się na dane globalnej firmy konsultingowej JATO Dynamics, według których w kwietniu 2025 r. sprzedaż samochodów osobowych chińskich marek wzrosła w całej UE w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku o 121 proc., do 53,3 tys., przy śladowym wzroście całego rynku o 0,1 proc. Zarazem udział „chińczyków” we wszystkich nowych rejestracjach podwoił się – z 2,4 proc. rok temu do obecnych 4,9 proc.
W Polsce, według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w pierwszych czterech miesiącach 2025 r. sprzedaż samochodów z Chin wzrosła w porównaniu z okresem styczeń – kwiecień 2024 r. przeszło siedmiokrotnie: do prawie 10,3 tys. z niewiele ponad 1,4 tys. rok temu. Dało to chińskim markom 5,4-procentowy udział w całym rynku nowych samochodów osobowych, w porównaniu z jeszcze skromnym udziałem na poziomie niespełna procenta przed rokiem.
Jak zaznacza dziennik, przełomowy dla chińskich marek w Polsce był rok ubiegły, w którym sprzedaż ich samochodów poszybowała blisko 70-krotnie: do 10,7 tys. ze 168 w 2023 r.
Na czym polega program NaszEauto?
- Nabór wniosków w programie „NaszEauto” rozpoczął się 3 lutego 2025 r.
- Maksymalna kwota wsparcia wynosi 40 tys. zł.
- O dotacje do zakupu, leasingu, wynajmu długoterminowego mogą starać się osoby fizyczne oraz osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.
- Do wsparcia kwalifikują się wyłącznie nowe samochody elektryczne kategorii M1, wcześniej niezarejestrowane, których cena nie przekracza 225 tys. zł netto.
- Informacje potrzebne do złożenia wniosków oraz niezbędne dokumenty dostępne są na stronach państwowych.
Źródło: PAP, XYZ