Czeski przewoźnik kolejowy Leo Express będzie od marca kursował na trasie Praga – Kraków – Warszawa
Czeski przewoźnik kolejowy Leo Express, który od 2018 r. wykonuje kursy na trasie Praga – Kraków, od 1 marca przyszłego roku przedłuży ją do Warszawy. Pociągi pomiędzy stolicami Czech i Polski będą jeździć dwa razy dziennie – podał prezes Leo Express Peter Köhler.
Przedłużenie trasy do Warszawy stało się możliwe dzięki przełomowej decyzji Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) z listopada 2024 r. Jak opisywaliśmy, do tej pory UTK nie zezwalał zagranicznym przewoźnikom na realizację krajowych połączeń dalekobieżnych. W listopadzie ubiegłego roku urząd wydał jednak decyzję dla Leo Express oraz dla Flixtrain (chodzi o połączenie Warszawa – Berlin). Już w przyszłym miesiącu kurs na trasie Warszawa - Kraków rozpocznie z kolei czeski RegioJet.
Prezes Leo Express: potrzebna jest większa konkurencja na kolei
Jak podkreślił w środę prezes Leo Express, firma jest obecna na polskim rynku przewozów kolejowych od blisko 10 lat, dlatego teraz nadszedł czas na rozszerzenie działalności i przełamanie monopolu na trasie Warszawa – Kraków i dalej do Pragi.
"Uważamy, że potrzebna jest większa konkurencja na kolei, więc jest to dobry moment po 10 latach, kiedy mamy wielu lojalnych klientów między Krakowem a Pragą (…), aby rozszerzyć swoją działalność na Warszawę" – powiedział Köhler Polskiej Agencji Prasowej (PAP).
Według niego bezpośrednie połączenia kolejowe między Warszawą a Krakowem, które następnie będą kontynuowane do Pragi, ruszą od 1 marca przyszłego roku. Pociągi będą kursować na tej trasie dwa razy dziennie. Jednocześnie zwiększona zostanie liczba połączeń na trasie Kraków – Praga do czterech dziennie. Przewoźnik już rozpoczął sprzedaż biletów na te połączenia.
W rozkładzie przewidziano pociągi poranne i nocne. Z Warszawy poranny wyruszy o 7:21, do Krakowa dotrze o 10:18, a do Pragi o 16:43. Nocny z Warszawy wyruszy o 22:41, o 1:46 będzie w Krakowie, a o 7:43 dotrze do Pragi.
W odwrotnym kierunku godziny połączeń będzie to: Praga 12:23, Kraków 18:48, Warszawa 21:43 oraz Praga 21:23, Kraków 3:44, Warszawa 6:15.
Na trasie Warszawa – Kraków – Praga kursować będą niskopodłogowe, klimatyzowane pociągi Stadler Flirt dysponujące kilkoma klasami podróży. Na pokładzie pasażerowie będą mogli korzystać z szybkiego wi-fi oraz serwowanych posiłków.
Nowo uruchomiona linia w Polsce ma stanowić kolejny krok w kierunku systematycznego rozwoju działalności Leo Express na polskim rynku. Przewoźnik nie wyklucza w przyszłości dalszego rozszerzania oferty zarówno na trasach komercyjnych, jak i w ramach połączeń realizowanych w ramach publicznej służby przewozowej.
Źródło: PAP/XYZ