GPW widzi wzrost zainteresowania IPO. Uruchamia GPW IPO Academy

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie widzi w ostatnim czasie wzrost zainteresowania giełdą ze strony przedsiębiorców, co potwierdzają zapisy na GPW IPO Academy – poinformowała w rozmowie z PAP Biznes Izabela Mikołajczyk, dyrektor działu rynku pierwotnego GPW. Program adresowany do firm planujących wejście na rynek publiczny rusza w październiku.

Jak dodała, wspólnie z jednym z wiodących biur maklerskich GPW prowadzi już cykl spotkań w największych miastach w Polsce, promując zalety IPO. Pracuje również nad uruchomieniem nowych formatów działań edukacyjnych w najbliższych miesiącach.

„W perspektywie lat 2025–2026 dostrzegamy potencjał budowy solidnego pipeline’u ofert publicznych i liczymy, że dojdzie do ich realizacji. W pierwszym półroczu 2025 r. na rynku głównym z sukcesem zadebiutowały spółki Diagnostyka i Arlen – obie przyniosły zyski inwestorom uczestniczącym w IPO” – powiedziała PAP Biznes Izabela Mikołajczyk, dyrektor działu rynku pierwotnego GPW.

Czytaj także: Debiut Diagnostyki na GPW był 4. największym IPO w Europie w pierwszym półroczu

Do kogo adresowana jest GPW IPO Academy?

GPW uruchamia GPW IPO Academy, program adresowany do firm planujących wejście na rynek publiczny. Skierowany on jest do założycieli, członków zarządów oraz dyrektorów finansowych i relacji inwestorskich, którzy chcą poznać pełen proces debiutu giełdowego (IPO) – od decyzji o wejściu na GPW, przez przygotowanie dokumentacji, po strategię komunikacji z rynkiem.

„Inicjatywa powstała z potrzeby edukacji oraz promocji rynku kapitałowego jako efektywnej formy finansowania gospodarki. Obecnie polska gospodarka jest finansowana przez rynek kapitałowy w zaledwie 25 proc., co jest wynikiem znacznie niższym niż w wielu innych krajach europejskich oraz poniżej średniej unijnej wynoszącej około 60 proc.” – powiedziała dyrektor.

„Jedną z przyczyn ograniczonego zainteresowania debiutem giełdowym są przyzwyczajenia przedsiębiorców do tradycyjnych metod finansowania działalności. Niektóre spółki mogły nigdy nie analizować możliwości pozyskania kapitału poprzez giełdę. Dlatego tak ważne jest promowanie edukacji w tym obszarze. Mamy świadomość, że bycie spółką publiczną wiąże się również z szeregiem obowiązków, co może skłaniać część firm – szczególnie rentownych, dla których dostępne jest finansowanie bankowe – do wyboru innych źródeł kapitału” – dodała.

Jak zauważyła, od pierwszych rozmów z przedsiębiorstwem o IPO do samego debiutu może minąć nawet kilka lat.

„Aby do emisji doszło, musi pojawić się realna potrzeba kapitałowa lub płynnościowa po stronie spółki lub jej właścicieli, np. w związku z sukcesją, gdzie oferta publiczna może być jednym z narzędzi jej przeprowadzenia. Wczesna edukacja ma tu ogromne znaczenie – pozwala uniknąć błędów na początkowych etapach rozwoju, takich jak nadmierne rozwodnienie udziałów, które w momencie debiutu tworzy presję podażową i utrudnia ustrukturyzowanie transakcji” – powiedziała Mikołajczyk.

Start programu GPW IPO Academy przewidziano na październik. Obejmie on cykl pięciu dwudniowych warsztatów eksperckich odbywających się co miesiąc.

Czytaj więcej: Co musi się wydarzyć, aby przybyło debiutantów na GPW

Źródło: PAP