Inwestorzy z aktywami wartymi 11,5 bln dolarów naciskają na firmy spożywcze, aby odchodziły od białka zwierzęcego
73 inwestorów zarządzających aktywami o wartości 11,5 bln dolarów apeluje do największych firm spożywczych i handlowych o zwiększenie udziału białek roślinnych w swojej ofercie. Argumentują, że dywersyfikacja źródeł białka może zmniejszyć ryzyka związane z kosztami produkcji, zmianami klimatu i chorobami zwierząt.
Grupa 73 inwestorów zrzeszona w sieci FAIRR (Farm Animal Investment Risk and Return Initiative) zwraca się do globalnych producentów żywności i sieci detalicznych o zwiększenie udziału produktów roślinnych kosztem białka zwierzęcego. Wartość aktywów zarządzanych przez tę grupę wynosi 11,5 bln dolarów.
Inwestorzy wskazują, że tradycyjne łańcuchy dostaw oparte na hodowli zwierząt stają się coraz bardziej podatne na zakłócenia. Wpływają na to m.in. wyższe koszty paszy wynikające z wysokich stóp procentowych i zmian klimatycznych oraz ryzyko chorób, takich jak ptasia grypa, które powodują wahania cen jaj i innych produktów.
W raporcie FAIRR, który ma zostać opublikowany we wtorek, podkreślono, że dywersyfikacja białek może nie tylko zwiększyć odporność firm na kryzysy, ale także wspierać ich cele klimatyczne.
Inwestorzy prowadzą rozmowy z 20 firmami, w tym z Nestlé, Danone, Kraft Heinz, a także z detalistami takimi jak Amazon, Carrefour i Walmart. Jako pozytywny przykład wskazano Ahold Delhaize, które zadeklarowało, że do 2030 r. 50 proc. sprzedawanych białek w Europie będzie pochodzić z roślin.
Tymczasem prywatne inwestycje w alternatywne źródła białka wyraźnie spadają. Według danych The Good Food Institute, finansowanie innowacji w tej branży wyniosło w ubiegłym roku nieco ponad 1 mld dolarów, a w 2021 r. sięgało prawie 7 mld dolarów.
Eksperci FAIRR zwracają jednak uwagę, że kluczowym problemem pozostaje jakość dostępnych zamienników mięsa. „Nie dopracowano smaku i tekstury, a konsumenci łatwo się zniechęcają” – podkreśliła Jo Raven z FAIRR. Jej zdaniem firmy będą musiały podnieść jakość produktów, aby przekonać klientów do trwałej zmiany nawyków.
Źródło: Reuters