Komisja Europejska kontra AliExpress. Są wstępne ustalenia Brukseli
Komisja Europejska podała dziś pierwsze ustalenia ws. dochodzenia wobec AliExpress. Bruksela sprawdza bowiem zgodność chińskiego portalu z aktem o usługach cyfrowych. Bruksela przyjęła więc i nadała wiążący charakter zapewnienom AliExpress ws. przejrzystości platformy. Chodzi bowiem nie tylko o przejrzystość reklam, czy rekomendacji. Portal zobowiązał się też do lepszego monitorowania i wykrywania nielegalnych produktów. Do tego obiecał, że sprawozdania ze swoich działań przekaże niezależnej firmie monitorującej, która będzie raportowała Brukseli, jak AliExpress wypełnia swoje zobowiązania.
Komisja Europejska wstępnie stwierdziła też, że AliExpress narusza akt o usługach cyfrowych. Nie egzekwuje bowiem odpowiednio polityki kar wobec tych sprzedawców, którzy publikują nielegalne treści. Do tego systemy moderowania platformy umożliwiają manipulacje przez sprzedawców.
Co to oznacza dla AliExpress? Platforma może teraz zbadać dokumenty, w aktach dochodzenia i odpowiedzieć na wstępne ustalenia Komisji Europejskiej. Jeśli jednak te wstępne ustalenia się potwierdzą, to Bruksela uzna, że platforma narusza akt o usługach cyfrowych i nałoży grzywnę. Zmusi też chińską firmę do przygotowania planu usunięcia naruszeń.
Postępowanie ruszyło 14 marca 2024. Komisja Europejska chce w nim ocenić, czy AliExpress naruszył akt o usługach cyfrowych w obszarach związanych z zarządzaniem ryzykiem i jego ograniczaniem, moderowaniem treści i wewnętrznym mechanizmem rozpatrywania skarg, przejrzystością systemów reklamowych i rekomendacyjnych, identyfikowalnością przedsiębiorców oraz dostępem badaczy do danych.
W oświadczeniu przesłanym do XYZ, firma AliExpress podkreśla, że "od samego początku aktywnie angażowaliśmy się i ściśle współpracowaliśmy z Komisją Europejską w tym procesie – i nadal będziemy to robić".
Firma pisze, że "Komisja dostrzegła nasze zaangażowanie w zapewnienie wysokiego poziomu ochrony konsumentów oraz przejrzystości, czego wyrazem są szerokie i szczegółowe dobrowolne zobowiązania, które zaproponowaliśmy i uzgodniliśmy".
Podkreśla też, że "pozostajemy w pełni oddani działaniu zgodnie z przepisami Aktu o usługach cyfrowych (DSA) oraz realizacji naszych zobowiązań. Jesteśmy przekonani, że dalszy dialog z Komisją pozwoli na skuteczne rozwiązanie wszelkich pozostałych kwestii i osiągnięcie pozytywnego oraz zgodnego z regulacjami rezultatu".
Oświadczenie kończy zapewnieniem, że "AliExpress jest zobowiązany do zapewniania bezpiecznego i zgodnego z przepisami rynku dla konsumentów w Europie i na całym świecie, z poszanowaniem obowiązujących zasad i regulacji w krajach, w których prowadzimy działalność".