Komisja Europejska grozi karami Shein za wprowadzanie klientów w błąd
Komisja Europejska wezwała chińską platformę sprzedażową Shein do zaprzestania nieuczciwych praktyk wobec konsumentów. Jeśli firma nie wprowadzi zmian, grożą jej kary finansowe.
Dziś Komisja Europejska oficjalnie wezwała chińską platformę Shein do wyeliminowania praktyk wprowadzających klientów w błąd. Chodzi m.in. o fałszywe promocje i manipulowanie cenami.
Dochodzenia przeciwko Shein prowadzą Belgia, Francja, Holandia i Irlandia we współpracy z KE. Dotyczą one łamania przepisów chroniących konsumentów w Unii Europejskiej.
Lista zarzutów
Wśród przekazanych Shein nieprawidłowości znajdują się: odliczanie czasu do końca promocji mimo jej dalszego trwania, zawyżanie pierwotnych cen dla stworzenia pozoru dużych obniżek, a także tzw. greenwashing – podawanie nieprawdziwych informacji o ekologiczności produktów.
Według KE klienci Shein mają trudności ze zwrotem towarów i kontaktem ze sprzedawcą. Komisja uznała te problemy za naruszenie przepisów o prawach konsumenta.
Postępowanie w ramach sieci CPC
Śledztwo prowadzone jest w ramach unijnej sieci CPC, zrzeszającej krajowe instytucje odpowiedzialne za ochronę konsumentów. Polskę w tym procesie reprezentuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) - przekazuje PAP.
Jeśli Shein nie zastosuje się do zaleceń Komisji, krajowe organy mogą nałożyć na nią kary finansowe. Będą one proporcjonalne do rocznych obrotów platformy w poszczególnych krajach.
Shein została zakwalifikowana przez Komisję Europejską jako tzw. bardzo duża platforma internetowa. Oznacza to, że podlega przepisom unijnego Aktu o usługach cyfrowych (DSA).
Problemy także u Temu
W komunikacie Komisji wspomniano również o platformie Temu, która – podobnie jak Shein – jest regularnie krytykowana przez kraje UE za naruszenia praw konsumenckich i jakość sprzedawanych towarów.