Nastroje konsumentów w Polsce się poprawiły. W UE nastąpił spadek
Nastroje konsumentów w kwietniu wyraźnie się poprawiły – wynika z Barometru Nastrojów Konsumenckich NIQ. W tym samym czasie w całej UE uległy one pogorszeniu.
Barometr Nastrojów Konsumenckich NIQ, przedstawiający syntetycznie aktualne nastoje polskich konsumentów, w kwietniu 2025 r. osiągnął wartość 1,1 pkt. To wzrost o 2 pkt. w porównaniu z marcem. "Zmierzona w kwietniu 2025 roku wartość indeksu nastrojów konsumenckich w Polsce wróciła do strefy wartości dodatnich, której nie widzieliśmy jej od czerwca 2024 r." – komentują autorzy badania.
Jak zauważają analitycy GfK – An NIQ Company, ten sam wskaźnik zmierzony dla wszystkich krajów UE zanotował w kwietniu zmianę o podobnej wartości, ale przeciwnym kierunku. Wynosi on obecnie minus 16 pkt. Polska jest jedynym krajem Unii, który zanotował w kwietniu poprawę nastrojów konsumenckich i jednocześnie jedynym z dodatnim odczytem indeksu.
Nastroje konsumentów pod wpływem wyborów
W porównaniu z pomiarem w marcu, polscy konsumenci lepiej oceniają własną sytuację finansową. Jest tak zarówno w kontekście zmian, jakie przyniosło im ostatnie 12 miesięcy, jak i przewidywań na nadchodzący rok – wskazują autorzy badania.
Ocena sytuacji ekonomicznej kraju w nadchodzących 12 miesiącach poprawiła się wśród ankietowanych o 0,8 pkt. Nadal pozostaje jednak na minusie z wartością 14,4 pkt. poniżej zera.
"Należy pamiętać, że rok temu, przy porównywalnej wartości indeksu, Polacy z większą niż obecnie nadzieją oceniali perspektywy rozwoju sytuacji gospodarczej kraju, oraz własnej sytuacji finansowej" – zaznacza jednak Michał Pawelczyk, project manager w GfK an NIQ Company.
"Jestem przekonany, że wyniki zbliżających się wyborów znacząco wpłyną na te oczekiwania i mogą mieć decydujący wpływ na optymizm konsumencki w Polsce w najbliższych miesiącach" – dodaje Pawelczyk.