Spółka z Grupy Orlen odkryła nowe zasoby ropy
Orlen Upstream Norway z Grupy Orlen wraz z partnerami koncesyjnymi odkrył nowe zasoby ropy naftowej na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. Ich wielkość szacowana jest na 3 do 7 mln baryłek. Natrafiono też na złoże do 2 mln baryłek ropy – poinformował we wtorek koncern.
Złoże E-prospect położone jest na koncesji PL212, która przylega do złoża Skarv. Odległość E-prospect od najbliższej infrastruktury produkcyjnej to niecałe 8 km.
„Wielkość złoża E-prospect szacowana jest na 3-7 mln baryłek ropy naftowej. W trakcie wiercenia natrafiono na dodatkowe, mniejsze złoże, zawierające do 2 mln baryłek ropy" – poinformował Orlen. Nowe zasoby surowca odkryła jego spółka zależna Orlen Upstream Norway.
Jak podkreślił Wiesław Prugar, który w zarządzie Orlenu odpowiada za segment upstream, „odkrycie E-prospect potwierdza potencjał obszaru Skarv do dalszego budowania wartości Grupy Orlen". Zwrócił jednocześnie uwagę, że nowe złoże znajduje się na obszarze Skarv, który stanowi „jeden z głównych hubów produkcyjnych" koncernu na Norweskim Szelfie Kontynentalnym.
„Dysponujemy w tym miejscu dobrze rozwiniętą infrastrukturą produkcyjną, która może być wykorzystana do zagospodarowania kolejnych odkryć. Pomaga to przyśpieszyć uruchomienie eksploatacji nowych złóż, zapewnia wysoką efektywność inwestycji oraz ogranicza emisje związane z zagospodarowaniem złoża" – stwierdził Prugar, cytowany w komunikacie Orlenu.
Koncern przypomniał, że Orlen Upstream Norway działa na Norweskim Szelfie Kontynentalnym od 2007 r. i eksploatuje 20 złóż, a na kolejnych ośmiu prowadzi zagospodarowanie, aby uruchomić produkcję.
Wydobycie z obszaru Skarv jest realizowane za pomocą pływającej jednostki produkcyjno-magazynowo-przeładunkowej. Ropa i gaz, wydobywane z okolicznych złóż, są przesyłane na statek za pomocą podmorskich rurociągów. W środku kadłuba jednostki znajduje się obrotowa wieża, do której przymocowane są rurociągi oraz liny cumownicze. Dzięki wieży statek utrzymuje pozycję i jednocześnie może swobodnie obracać się wokół własnej osi, w zależności od kierunku wiatru i fal.