UOKiK: Pekao ma wypłacić rekompensaty klientom. Bank zarezerwował na to 100 mln zł
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał decyzję zobowiązującą wobec Banku Pekao. "Bank masowo przekraczał terminy odpowiedzi na reklamacje i nie wyjaśniał przyczyn opóźnienia" – wskazuje UOKiK. Na wypłaty rekompensat Pekao zarezerwował 100 mln zł.
"Bank Pekao w latach 2021-2023 mógł przekraczać ustawowe terminy na rozpatrzenie reklamacji. W toku postępowania UOKiK ustalił, że nie chodziło przy tym o pojedyncze przypadki i kilkudniowe opóźnienia. Praktyka miała charakter systemowy, opóźnienia sięgały ponad 60 dni, najdłuższe zaś przekraczały rok" – podano w komunikacie urzędu.
W rezultacie postępowania prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzję, w której zobowiązał bank do usunięcia skutków naruszenia, w tym do wypłaty rekompensat konsumentom.
"Trzymanie klientów w długotrwałej niepewności w sprawach dotyczących ich pieniędzy jest niedopuszczalne. Praktyki stosowane przez Bank Pekao przy rozpatrywaniu reklamacji mogły poważnie naruszać prawa konsumentów i nadszarpnąć wiarygodność banków jako instytucji zaufania publicznego. Przedłużająca się procedura reklamacyjna realnie pogarszała sytuację materialną konsumentów" – komentuje Chróstny, cytowany w komunikacie urzędu.
Do kogo trafią rekompensaty od Pekao?
Rekompensaty trafią do klientów Pekao, którym w latach 2019-2023 bank nie odpowiedział na reklamację w ustawowym terminie 30 dni. Ich wysokość zależeć będzie od tego, czy reklamacja została rozpatrzona pozytywnie czy negatywnie, oraz od tego, o ile bank przekroczył termin odpowiedzi.
W przypadku reklamacji rozparzonych pozytywnie będzie to 300 zł albo 600 zł. Przy reklamacjach rozpatrzonych negatywnie – 1500 zł lub 2500 zł. Jeśli konsument składał więcej niż jedną reklamację, otrzyma jedną rekompensatę – tę w wyższej kwocie.
Na wypłaty rekompensat dla konsumentów bank Pekao zarezerwował kwotę prawie 100 mln zł – podał UOKiK.
"Niezależnie od otrzymanej rekompensaty, osoby, których reklamacje zostały wcześniej rozpatrzone negatywnie, będą mogły – po otrzymaniu wiadomości z banku – zwrócić się o ponowne rozpatrzenie swojej sprawy. Skorzystanie z rekompensaty przewidzianej w decyzji prezesa UOKiK lub ponowne rozpoznanie reklamacji nie pozbawia konsumenta prawa do dochodzenia dalszych roszczeń od banku na drodze sądowej lub polubownej" – zaznacza UOKiK.
Pekao: decyzja dotycząca rekompensat jest wynikiem dobrowolnego zobowiązania banku
Do sprawy odniósł się bank. "Wydana przez prezesa UOKiK wobec banku decyzja z dnia 21.11.2025 r., jest wynikiem dobrowolnego zobowiązania banku do podjęcia określonych w niej działań, w tym wypłaty rekompensaty na rzecz konsumentów" – podało Pekao w stanowisku cytowanym przez Polską Agencję Prasową (PAP).
"Wszyscy klienci, których dotyczy decyzja, zostaną bezpośrednio poinformowani o przysługujących im prawach oraz o sposobie i terminach realizacji ustaleń banku z UOKiK. Szczegóły, po uprawomocnieniu się decyzji, będą dostępne na stronie internetowej banku oraz w bankowości elektronicznej" – napisano w stanowisku banku.
Tekst zaktualizowano o stanowisko Banku Pekao.