Warszawa zyska nowy system biletowy. Start w 2027 roku

Za dwa lata w Warszawie ruszy nowy system biletowy. Przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego podpisali dziś umowę z Mennicą Polską na jego wdrożenie.

Nowy system zacznie działać we wrześniu 2027 roku, a pełną funkcjonalność osiągnie w marcu 2029 roku. Zastępca prezydenta Warszawy Tomasz Mencina podkreślił, że rozwiązanie będzie przyjazne dla mieszkańców i podróżnych, umożliwiając optymalne planowanie podróży i minimalizowanie kosztów.

System nie wyeliminuje tradycyjnych form płatności – nadal będzie można korzystać z biletów papierowych oraz plastikowej Karty Miejskiej. Dyrektor ZTM Katarzyna Strzegowska zapowiedziała, że wdrożenie systemu nie spowoduje podwyżek cen biletów.

Prezes Mennicy Polskiej Katarzyna Budnicka-Filipiuk podkreśliła, że idealny system powinien pozwalać pasażerowi na wejście do pojazdu bez zastanawiania się nad formą zakupu biletu. Wskazała jednak, że warszawska skala przedsięwzięcia będzie wyjątkowym wyzwaniem.

Wymiana kasowników i testy

Prace przygotowawcze zajmą dwa lata i obejmą m.in. budowę zaplecza technicznego, planowanie oraz testy. Mieszkańcy Warszawy będą mieli możliwość wcześniejszego sprawdzenia nowych rozwiązań.

W ramach wdrożenia wymienionych zostanie 13 tysięcy kasowników w 2,5 tysiąca pojazdach i na 42 stacjach metra. Od września 2027 roku pasażerowie będą mogli korzystać z nowego systemu przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Przez pewien czas równolegle będą funkcjonowały dwa systemy biletowe.

W 2029 roku system automatycznie dobierze najkorzystniejszą taryfę dla podróżnego. Pasażer, kupując bilety krótkookresowe, nie zapłaci więcej niż równowartość biletu dobowego. Płatność będzie odroczona i rozliczana po upływie doby, co ma ograniczyć ryzyko problemów technicznych.

Nowy system obejmie również aglomerację warszawską. Trwają rozmowy z Kolejami Mazowieckimi w sprawie włączenia oferty przewoźnika do wspólnego systemu.

Płatność kartą i telefonem

Nowy system wprowadzi szeroki wybór metod płatności. Pasażerowie będą mogli opłacić przejazd kartą płatniczą, smartfonem lub smartwatchem z funkcją NFC, aplikacją mobilną albo skasować bilet papierowy z kodem QR. Do dyspozycji pozostaną także tradycyjna Karta Miejska i papierowe bilety w zmienionej formie.

Docelowo wystarczy przyłożyć kartę lub smartfon do kasownika przy wsiadaniu i wysiadaniu. Transakcja będzie równocześnie zakupem i skasowaniem biletu, który zostanie przypisany cyfrowo do użytego nośnika.

System pozwoli także na lepsze planowanie podróży. Aplikacja mobilna i portal pasażera zaproponują najkorzystniejszą trasę, uwzględniając aktualne zmiany w komunikacji miejskiej.

Warszawa wzoruje się na rozwiązaniach funkcjonujących we Wrocławiu od 2018 roku. Tam już ponad 70 proc. wszystkich biletów sprzedawanych jest w formie cyfrowej, bezpośrednio w pojazdach i zapisywanych na kartach płatniczych lub telefonach pasażerów.

Źródło: PAP