Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes

LG Energy Solution Wrocław rozpocznie wkrótce produkcję magazynów energii. Liczy na kolejne giga kontrakty

Koreańska firma, która zbuduje dla PGE w Żarnowcu największy bateryjny magazyn energii za 1,56 mld zł, kompletuje pierwszą z dwóch linii produkcyjnych, które poszerzą działalność fabryki w Kobierzycach. Liczy na zamówienia na baterie do samochodów z Tesli. Szuka też zielonej energii. Dziś z umowy PPA ma jej 0,1 TWh, a zużywa dziewięć razy więcej.

Learning Center_LG Energy Solution Wrocław
Fabryka LG Energy Solution Wrocław to dziś 30 budynków, w tym 12 hal produkcyjnych. Pracuje tu 7 tys. osób. Fot. materiały prasowe

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Na jakim etapie są przygotowania do produkcji magazynów energii w LG ENSOL Wrocław.
  2. Dlaczego firma poszerza asortyment produkcji.
  3. Dlaczego OZE stanowią tak niewielki odsetek w energii wykorzystywanej przez koreańską firmę.



 
Trzeba być elastycznym, a koreańska grupa LG pokazuje, jak to się robi. W 2007 r. jeszcze w joint venture z Philipsem rozpoczęła w Kobierzycach pod Wrocławiem produkcję telewizorów LCD. Potem uruchomiła fabryki lodówek i pralek. W 2016 r. zmieniła profil. Produkcję telewizorów skoncentrowała w Mławie, gdzie prowadzi tę działalność od 2000 r., a w Kobierzycach rozpoczęła produkcję baterii do samochodów elektrycznych. Zainwestowała w tę działalność 4,4 mld euro. Zapowiedziała, że pod Wrocławiem będzie największa w Europie fabryka takich baterii o mocach 100 GWh. I jest, tyle że… nie ma aż takiego popytu.

– Nasza fabryka działa niemal na pełnych mocach. Niestety, w ostatnim czasie sprzedaż nie osiąga zakładanych wyników, dlatego rok temu podjęliśmy decyzję o dywersyfikacji. Dla nas kluczowe jest przyspieszenie działań, aby dostosować się do dynamicznie zmieniającej się sytuacji. Nasi klienci, w tym większość europejskich producentów samochodów oraz firmy działające na rynku amerykańskim, mierzą się z trudnościami – mówi Yong Girl Lee, dyrektor departamentu relacji zewnętrznych w LG Energy Solution Wrocław (LG ENSOL Wrocław).

Jak wygrać z chińskimi elektrykami

Branży elektromobilności nie pomaga proponowane przez Komisję Europejską przesunięcie zakazu sprzedaży samochodów spalinowych na okres po 2035 roku.

– Obserwujemy spadek sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie. Chińskie pojazdy elektryczne zwiększają natomiast swój udział w rynku i obecnie mają już 30 proc. Charakteryzują się coraz bardziej zaawansowanymi technologiami i wyższą jakością. Przyszłość europejskiego rynku motoryzacyjnego zależy od kluczowych decyzji politycznych, które zapadną w najbliższych dwóch-trzech latach. Jeśli Europa nie podejmie skutecznych działań wspierających ten sektor, w niedalekiej przyszłości może stracić konkurencyjność wobec Chin – uważa Yong Girl Lee.

Firma liczy m.in. na nowy kontrakt z Tesli, która ma fabrykę pod Berlinem.

Prowadzimy intensywne rozmowy dotyczące naszej działalności. W USA dostarczamy baterie Tesli i mamy własny zakład produkcyjny – przyznaje dyrektor w LG ENSOL Wrocław.

Warto wiedzieć

Taki rynek

87418 – tyle sztuk całkowicie elektrycznych samochodów (BEV) osobowych, dostawczych i ciężarowych było zarejestrowanych w Polsce na koniec marca. Park osobowych BEV urósł o 41 proc. rok do roku i wyniósł 78835 sztuk. Najpopularniejszymi nowymi osobowymi modelami BEV w marcu były Tesla model Y (363 sprzedanych sztuk), Tesla model 3 (230) oraz Skoda Elroq (82). Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych wyniósł w marcu 2025 r. 4,4 proc.

W UE pojazdy BEV stanowią 15,2 proc. rynku wobec 12 proc. w I kwartale 2024 r. W I kwartale br. sprzedaż BEV urosła o 23,9 proc. do 412 997 sztuk. Trzy z czterech największych rynków zanotowały duży wzrost: Niemcy (38,9 proc.), Belgia (29,9 proc.) oraz Holandia (7,9 proc.). Czwarty rynek, Francja, zanotował spadek o 6,6 proc.

ACEA, PSNM

Największy magazyn energii w historii


 LG ENSOL Wrocław miesiąc temu podpisało umowę na dostawę magazynu energii – i to od razu największą w Polsce i Europie. W Żarnowcu zbuduje dla PGE obiekt o mocy 262 MW i pojemności ok. 981 MWh. Wartość kontraktu wynosi 1,56 mld zł brutto. Magazyn ma ruszyć we wrześniu 2027 r. Po naładowaniu będzie w stanie dostarczać prąd dla 45 tys. gospodarstw domowych przez cztery godziny.

W Kobierzycach trwają przygotowania do uruchomienia produkcji magazynów energii.

– Najpierw przeprowadziliśmy studium wykonalności, następnie zgromadziliśmy zamówienia i dokonaliśmy zakupu maszyn, na których dostawę czasami trzeba czekać nawet rok. Komplet urządzeń będziemy mieć do końca roku. Jednak już przed wakacjami rozpoczniemy budowę linii produkcyjnej – zapowiada Yong Girl Lee.

LG ENSOL będzie mieć dwie linie produkujące magazyny energii.

– Początkowo liczymy na zamówienia z państwowych firm – polskich i europejskich. Potem mamy nadzieję na średniej wielkości zamówienia z samorządów. Docelowo widzimy możliwość montowania magazynów w domach. Domowa inwestycja w OZE nie zwróci się bez magazynu – uważa dyrektor LG ENSOL Wrocław.

Yong Girl Lee Director LG Energy Solution Wrocław
Yong Girl Lee, dyrektor ds. relacji zewnętrznych w LG Energy Solution Wrocław, zapowiada, że liczba linii produkujących magazyny energii może się powiększyć – jeśli będzie popyt. Fot. materiały prasowe

Warto wiedzieć

Ratunek w magazynach 

NFOŚiGW rozpoczął na początku kwietnia nabór wniosków na dofinansowanie magazynów energii. Program Magazyny energii elektrycznej i związana z nimi infrastruktura dla poprawy stabilności polskiej sieci elektroenergetycznej ma budżet wysokości 4,15 mld zł (3,735 mld zł na dotacje i 415 mln zł na pożyczki) Potrwa od czwartego kwietnia do 30 maja. Nabór wniosków dotyczy budowy magazynów o mocy nie mniejszej niż 2 MW oraz pojemności nie mniejszej niż 4 MWh, przyłącza do sieci i infrastruktury towarzyszącej oraz konfiguracji i adaptacji magazynu. Beneficjentami mogą zostać przedsiębiorcy z wyłączeniem podmiotów sektora finansowego.

NFOŚiGW

W poszukiwaniu zamówień


Rynek magazynów dopiero się jednak w Europie rozwija.

– Z dzisiejszej perspektywy kontrakt dla PGE jest największym zamówieniem realizowanym przez LG Energy Solution w Europie, zarówno pod względem wartości, jak i mocy magazynowania. W ubiegłym miesiącu zakończyliśmy budowę mniejszego magazynu energii dla estońskiej firmy energetycznej Eesti Energia, którego realizacja odbywała się z Korei.

Obecnie gromadzimy zamówienia na terenie całej Europy, w tym w Niemczech, Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech. Wszystkie znajdują się jeszcze jednak w procesie negocjacji i doprecyzowania szczegółów. Jesteśmy na etapie studium wykonalności, przed przetargiem lub w trakcie przetargu. Zamawiający to państwowe i prywatne firmy energetyczne w Europie – mówi Yong Girl Lee.

Zamówień w Europie szuka oddział sprzedażowy LG Energy Solution we Frankfurcie i Londynie.

Zdaniem eksperta

Cele były zbyt ambitne

Decyzja LG Energy Solution o uruchomieniu produkcji magazynów energii we Wrocławiu to nie tylko krok w stronę dywersyfikacji oferty, ale także sygnał, że elektromobilności postawiono zbyt ambitne plany. Polska pozostaje kluczowym ogniwem w europejskim łańcuchu dostaw, również tym do ekoaut – nie tylko dzięki fabrykom baterii, ale również dzięki dynamicznie rozwijającej się sieci poddostawców.

Jako firma świadcząca usługi kontroli jakości dla branży automotive w 13 krajach obserwujemy, że mimo obecnych turbulencji i korekt w planach elektryfikacji kierunek rozwoju pozostaje niezmienny – przyszłość motoryzacji jest elektryczna.

Współpraca LG ES z Teslą w USA oraz potencjalne rozszerzenie tej współpracy na Europę może stać się istotnym impulsem dla całego sektora. Tesla jako innowator i lider w dziedzinie elektromobilności ma potencjał, by skutecznie konkurować z rosnącą ofertą chińskich producentów. Jeśli Tesla się odbuduje, europejski przemysł motoryzacyjny będzie miał szansę na odzyskanie swojej pozycji i adaptację do nowego układu sił.

Polska ma dziś wyjątkową szansę, by stać się nie tylko zapleczem produkcyjnym, ale aktywnym graczem w europejskiej transformacji motoryzacji. Kluczem będzie budowanie ekosystemu kompetencji wokół elektromobilności – od jakości produkcji po rozwój innowacji i technologii.

Rozwojowy projekt


W porównaniu z dotychczasowymi inwestycjami LG ENSOL w Kobierzycach najnowszy projekt nie jest gigantyczny.

Na obecnym etapie nie ujawniamy wartości inwestycji, ponieważ trudno je precyzyjnie określić. Pierwotnie planowaliśmy uruchomienie czterech linii produkcyjnych oraz złożenie wniosku o rządowy grant. Teraz nie widzimy takiej potrzeby, dlatego zdecydowaliśmy się na samodzielne finansowanie inwestycji, aby nie tracić czasu na procesy administracyjne. Rynek jest na razie niewielki. Wierzymy jednak w jego dynamiczny rozwój w najbliższej przyszłości – mówi dyrektor ds. relacji zewnętrznych w LG ENSOL Wrocław.

Firma nie planuje wzrostu zatrudnienia na tym etapie inwestycji.

– W ramach rozwoju działalności utworzyliśmy nowy dział, ale na początkowym etapie będzie obsługiwany przez obecnych pracowników. Mają bardzo dobre doświadczenie w produkcji, co umożliwi sprawne wdrożenie w nowe procesy. Choć część etapów produkcyjnych jest podobna, występują również różnice, które wymagają dodatkowego przeszkolenia. Niemniej pracownicy z doświadczeniem w naszej fabryce są w stanie szybciej opanować nowe procedruy. Wraz ze wzrostem liczby zamówień planujemy zwiększenie zatrudnienia – mówi Yong Girl Lee.

LG ENSOL Wrocław zatrudnia w Kobierzycach ok. 7 tys. pracowników na etatach. Pracują w 12 halach produkcyjnych. Na terenie fabryki jest 30 budynków.

– Od 2017 r. nasze linie produkcyjne są coraz bardziej zautomatyzowane, a proces robotyzacji znacząco postępuje. Jeszcze kilka lat temu na jednej linii produkcyjnej pracowało 10 osób. Dziś jest ich siedem, a w przyszłości ta liczba może zmniejszyć się do pięciu – mówi dyrektor LG ENSOL Wrocław.

Laboratorium na 100 osób


Przed końcem roku do Polski przyjedzie zespół inżynierów z Korei.

– Zespół wdroży technologię procesową. Będzie współpracował z naszym centrum badawczo-rozwojowym działającym w Korei – mówi Yong Girl Lee.

Dotychczas LG ENSOL Wrocław nie eksponowało działalności badawczo-rozwojowej. Firma ma w Kobierzycach laboratorium weryfikacyjne, w którym pracuje ok. 100 osób.

– Jest ono częścią globalnego centrum badawczo-rozwojowego zlokalizowanego w Korei. Dział developmentu funkcjonuje w odrębnym budynku – informuje przedstawiciel LG ENSOL.

Baterie do magazynów energii będą produkowane w technologii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowej). Tę technologię Koreańczycy stosują od tego roku. Produkują w niej baterie dla Ampere, producenta elektryków z Grupy Renault. LG Energy Solution dostarczy francuskiej firmie w pięć lat baterie o łącznej pojemności 39 GWh, czyli dla 590 tys. elektryków. LFP to technologia tańsza od litowo-niklowo-manganowo-kobaltowej (NMC), którą LG ES stosuje od 2017 r. Technologię LFP od lat stosują chińscy gracze, jak CATL. Ogniwa LFP mają niższą gęstość energii niż akumulatory NMC, ale są tańsze.

LG ES importuje surowce z Kanady, Chile, Chin i Australii.

Za mało OZE


Fabryka w Kobierzycach chce w większym stopniu produkować przy użyciu zielonej energii.

– Nasze roczne zapotrzebowanie na energię wynosi 0,9 TWh rocznie. Nieustannie prowadzimy rozmowy z dostawcami i współpracujemy z kluczowymi graczami na rynku energetycznym w celu zwiększenia udziału OZE w naszym bilansie energetycznym. Dziś z samej tylko umowy typu PPA, czyli długoterminowej umowy na dostawę energii z OZE, jest to około 0,1 TWh rocznie. Planujemy zwrócić się do rządu o wsparcie w uruchomieniu przeznaczonej dla nas linii bezpośredniej. Niestety, w naszej lokalizacji brakuje wystarczającej produkcji energii odnawialnej. Istniejąca infrastruktura sieciowa nie dysponuje natomiast odpowiednimi zdolnościami przemysłowymi. Stanowi to dodatkowe wyzwanie dla realizacji naszych planów – mówi Yong Girl Lee.

Gdy Intel planował budowę fabryki półprzewodników w Miękini pod Wrocławiem, rząd obiecał budowę linii bezpośredniej.

– Rząd powinien podejść do kwestii energetycznych strategicznie i koncentrować się na dostarczaniu energii tam, gdzie jest najbardziej potrzebna. To w szczególności obszary specjalnych stref ekonomicznych – mówi przedstawiciel LG ES.

Przyznaje, że firma nie zainwestowała w OZE.

– Przez ostatnie siedem lat nieprzerwanie inwestowaliśmy w rozwój produkcji, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie i realizując napływające zamówienia – wyjaśnia Yong Girl Lee.

Zdaniem eksperta

To może być przełomowy rok

W pierwszym kwartale 2025 roku sprzedaż nowych samochodów bateryjnych (BEV) w Unii Europejskiej wzrosła o 23,9 proc. rok do roku, osiągając poziom 412 997 sztuk i 15,2 proc. udziału w rynku nowych rejestracji. W Europie Zachodniej udział BEV w nowych rejestracjach wyniósł 18,4 proc., a prognozy wskazują na wzrost do 21,5 proc. do końca roku. Coraz większe znaczenie mają tańsze modele wyposażone w baterie LFP, a osiągnięcie parytetu kosztów zakupu między BEV a autami konwencjonalnymi wydaje się coraz bliższe we wszystkich segmentach rynku.
 
W Polsce na koniec marca 2025 roku flota osobowych samochodów BEV wynosiła 78 835 sztuk (+41 proc. rok do roku), a liczba nowych rejestracji w marcu osiągnęła 2311 sztuk (+36 proc. rok do roku). Udział BEV w rynku nowych samochodów osobowych wyniósł 4,4 proc. 
 
Rynek magazynowania energii w Europie rozwija się równie dynamicznie. Rosnąca produkcja energii ze źródeł odnawialnych oraz problemy z zatłoczeniem sieci przyspieszają inwestycje w magazyny energii i modernizację infrastruktury. W lutym 2025 roku Komisja Europejska przedstawiła Plan działań na rzecz przystępnej energii, a nowe regulacje w ramach Europejskiego Pakietu Sieciowego mają wejść w życie w 2026 roku.

W tym kontekście działania LG Energy Solution, które planuje uruchomienie dwóch nowych linii produkcyjnych magazynów energii w Polsce jeszcze przed wakacjami 2025 roku, doskonale wpisują się w potrzeby europejskiego rynku. Należy mieć nadzieję, że dzięki połączeniu sektorów motoryzacyjnego i magazynowania energii moce produkcyjne będą wykorzystane w 100 proc. 
 
Dla rozwoju elektromobilności rok 2025 może być przełomowy. W Europie elektryfikacja rynku motoryzacyjnego jest faktem i nic nie wskazuje na to, by miało dojść do odwrócenia trendu – wręcz przeciwnie, proces będzie przyspieszał. W Polsce musimy przestać zastanawiać się, czy pojazdy elektryczne zdominują rynek – to już się dzieje. Naszym celem powinno być teraz skuteczne nadrabianie dystansu do średniej unijnej i budowanie warunków do rozwoju elektromobilności na masową skalę.

Główne wnioski

  1. Dywersyfikacja działalności LG ENSOL Wrocław – koreańska firma, pierwotnie produkująca telewizory i AGD, obecnie skoncentrowana na produkcji baterii do samochodów elektrycznych, rozszerza działalność o produkcję magazynów energii. Produkcja ruszy przed wakacjami. To efekt skurczenia się europejskiego rynku elektromobilności, na którym chińskie samochody stanowią już 30 proc. LG ENSOL Wrocław prowadzi rozmowy na temat dostaw baterii z Teslą, która ma fabrykę pod Berlinem.
  2. Strategiczne znaczenie magazynów energii – LG ENSOL wchodzi na rynek magazynów energii. Firma podpisała znaczący kontrakt z PGE na budowę największego magazynu energii w Polsce. Niedawno zrealizowała mniejszy kontrakt w Estonii. Szuka kolejnych zamówień w Europie, w tym we Włoszech, w Niemczech i Wielkiej Brytanii.
  3. Dostęp do OZE – roczne zapotrzebowanie LG ENSOL na energię wynosi 0,9 TWh rocznie. Energia z OZE w ramach umowy PPA stanowi w dostawach dla firmy 0,1 TWh. Firma szuka kolejnych dostawców. Planuje też zwrócić się do rządu o wsparcie w uruchomieniu linii bezpośredniej.