Medal olimpijski zaczyna się na WF-ie. Dlaczego dzieci w Polsce są coraz mniej sprawne ruchowo?
Czy polskie dzieci straciły zainteresowanie aktywnością fizyczną? Najnowsze badania Akademii Wychowania Fizycznego pokazują alarmujące dane: większość uczniów nie radzi sobie z podstawowymi ćwiczeniami. Co to oznacza dla zdrowia publicznego, sukcesów sportowych i przyszłości polskiego sportu? Profesor Bartosz Molik, rektor AWF Warszawa, wyjaśnia w wideocaście „Sport to pieniądz”, jakie kroki należy podjąć, aby odwrócić ten niepokojący trend.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Dlaczego niski poziom sprawności ruchowej dzieci to poważny problem społeczny.
- Jak plany ministerstwa sportu mogą poprawić sytuację dzięki strategii polskiego sportu.
- Dlaczego sport w szkołach jest kluczowy dla zdrowia i przyszłości dzieci.
Obejrzyj lub posłuchaj
Wideocast
Powiększ wideo
Wideocast
Powiększ wideo
Przeprowadzone przez Akademię Wychowania Fizycznego badania wskazują, że 88 proc. dzieci z klas I-III nie potrafi wykonać przewrotu w przód. W klasach VI-VI 74 proc. uczniów ma kłopoty z kozłowaniem piłki, a 57 proc. nie umie skakać przez skakankę.
Rektor AWF Warszawa, profesor Bartosz Molik, tłumaczy, że u 94 proc. dzieci przed 12. rokiem życia poziom kompetencji ruchowych jest niewystarczający.
– To trzeci najgorszy wynik w Unii Europejskiej. Tylko 6 proc. dzieci to grupa, z której możemy wyławiać sportowe talenty – ludzi z potencjałem na sukces w sporcie – mówi gość Michała Banasiaka w wideocaście „Sport to pieniądz”.
W zdrowym ciele…
Poprawie tych wyników, a więc i sprawności ruchowej uczniów szkół podstawowych ma służyć zapowiadane przez ministerstwo sportu i turystyki powstanie strategii polskiego sportu, obejmującej również zmiany w edukacji szkolnej.
Poziom sprawności fizycznej dzieci odzwierciedla ich zainteresowanie zajęciami WF i uprawianiem sportu. Przekłada się również na ich sprawność i zdrowie w późniejszym okresie – jeśli na etapie szkolnym nie złapią sportowego bakcyla i nie nabiorą odpowiednich nawyków ruchowych, mniej chętnie uprawiają sport jako dorośli. Mowa już nie o sporcie zawodowym, ale amatorskim. A to wpływa na poziom zdrowia publicznego i wydatki na sektor zdrowotny.
Z uczelni na podium
Inwestycje w sport dzieci i młodzieży, sport amatorski oraz powszechny zwracają się w sukcesach sportowych. Choć nie wynikają z nim bezpośrednio, wyższy poziom sprawności fizycznej społeczeństwa i większe zainteresowanie uprawianiem sportu sprawiają, że rośnie grupa, z której można wyławiać potencjalnych mistrzów.
Rektor AWF Warszawa pytany był także o sport akademicki w Polsce. W USA stanowi on bezpośrednie zaplecze sportu wyczynowego. 330 medali olimpijskich na igrzyskach w Paryżu zdobyli studenci amerykańskich uczelni. Nie tylko Amerykanie – wśród uniwersyteckich medalistów byli przedstawiciele 26 krajów.
Wśród polskich medalistów z Paryża także byli studenci – również z AWF Warszawa. Według prof. Bartosza Molika łączeniu kariery sportowej ze ścieżką naukową sprzyjają prowadzone na polskich uczelniach programy, wspierające dwutorowy rozwój studentów oraz pomagające im w finansowaniu treningów.