Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes

Mex Polska z większą sprzedażą i mniejszym zyskiem w 2024 r. „Rynek gastronomiczny jest wciąż nienasycony”

– Zamierzamy otwierać kilka lokali rocznie pod naszymi różnymi brandami. Potencjał rozwoju rynku gastronomicznego jest ogromny. W kwestii wydatków na jedzenie na mieście Polska nadal goni Europę – mówi Paweł Kowalewski, prezes Mex Polska.

Mex Polska skupia się przede wszystkim na rozwoju własnych lokali w dużych albo popularnych turystycznie polskich miastach, takich jak: Warszawa, Trójmiasto, Wrocław, Poznań, Kraków i Łódź, które generują obecnie około 95 proc. dochodów Grupy. W planach jest utrzymanie tej tendencji w miastach o podobnie dużej skali, jak np. Katowice. /fot. Mex Polska
Mex Polska skupia się przede wszystkim na rozwoju własnych lokali w dużych albo popularnych turystycznie polskich miastach, takich jak: Warszawa, Trójmiasto, Wrocław, Poznań, Kraków i Łódź, które generują obecnie około 95 proc. dochodów Grupy. Fot. Mex Polska

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jakie wyniki w 2024 r. wypracowała grupa Mex Polska.
  2. Jaka jest strategia operatora kilku gastronomicznych marek.
  3. Jaki jest potencjał rozwoju rynku HoReCa w Polsce.

Mex Polska, operator kilku gastronomicznych marek, wypracował w 2024 r. 107 mln zł przychodów ze sprzedaży i 3 mln zł zysku netto. Rok wcześniej wyniki grupy wyniosły odpowiednio: 95,4 mln zł i 4,3 mln zł.

– Na wyniki bardzo duży negatywny wpływ miało zastosowanie czynnika MSSF 16 w wysokości blisko 1 mln zł oraz otwarcie siedmiu nowych lokali – wyjaśnia Paweł Kowalewski, prezes Mex Polska.

Dariusz Kowalik, członek zarządu i dyrektor finansowy Mex Polska SA, zapewnia, że bez uwzględnienia tego czynnika skonsolidowany zysk netto sięgnąłby blisko 4 mln zł.

Nienasycony rynek gastronomiczny

Jak wynika z raportu PMR wartość rynku HoReCa w Polsce, szacowana jest na około 38 mld zł. Segment od kilku lat rośnie ok. 8 proc. rocznie i ma rosnąć w podobnym tempie w kolejnych latach. Mex Polska chce rosnąć szybciej niż rynek.  

– Jest tu ogromny potencjał i miejsce na mnóstwo nowych lokali. Rynek gastronomiczny w Polsce jest wciąż nienasycony, bo jesteśmy na etapie doganiania Europy. To dobra wiadomość, bo wydatki Polaków na jedzenie poza domem będą coraz większe, mają szansę wzrosnąć dwukrotnie w ciągu kilku lat – mówi prezes Mex Polska.

Jego zdaniem przedstawiciele Generacji Z wyznaczają dzisiaj trendy i stawiają na konsumpcję poza domem. Zwłaszcza w dużych miastach widać spory odwrót od codziennych zakupów i przygotowywania codziennie kilku posiłków w domu.

Dzisiaj Polacy przeznaczają na jedzenie na mieście niewielki procent miesięcznych przychodów. Za nami w tej dziedzinie jest tylko Rumunia i kilka innych państw bałkańskich. Za to Czesi, Niemcy, Hiszpanie i Skandynawowie wydają na jedzenie poza domem kilka razy więcej niż Polacy.

Marek Cynowski, prezes zarządu i współzałożyciel Rebel Tang zapewnia, że w Polsce wciąż dominują zakupy żywności do domu, które stanowią ok. 26 proc. budżetu przeciętnej rodziny, podczas gdy wydatki na jedzenie na mieście to zaledwie kilka procent. Jego zdaniem branża gastronomiczna w Polsce przechodzi obecnie dynamiczną transformację, która zmienia zarówno nawyki żywieniowe Polaków, jak i strukturę ich wydatków.

– Na tle Europy wydatki Polaków na gastronomię pozostają jednymi z najniższych, choć dystans stopniowo się zmniejsza. Udział tych wydatków w całkowitej konsumpcji wynosi obecnie 4,2 proc., co zbliża nas do Austrii (4,3 proc.) i pozwala wyprzedzić Rumunię oraz Słowację (po 3,6 proc.). Mimo tego nadal pozostajemy daleko poniżej średniej unijnej – w UE, uwzględniając również usługi hotelarskie, odsetek ten sięga ok. 9 proc. Oznacza to, że przeciętny mieszkaniec Unii przeznacza na jedzenie poza domem ponad dwukrotnie większą część budżetu niż statystyczny Polak – wylicza Marek Cynowski.

Mex Polska – kilka nowych lokali rocznie w atrakcyjnych lokalizacjach

Dzisiaj w sieci Mex Polska znajduje się łącznie 55 lokali, z czego 34 pod logo Pijalnia Wódki i Piwa (z tego 14 franczyzowych), pięć restauracji The Mexican, trzy restauracje PanKejk, dwie pod szyldem Prosty Temat, siedem Chicas & Gorillas, jedną Spoko Taco. Poza tym Mex Polska przejęła brand PIZZANOVA i prowadzi pizzerie w Łodzi i Krakowie.

– Multibrandowa formuła jest fundamentem naszej strategii. Stawiamy na otwieranie kilku naszych lokali nawet w bezpośrednim sąsiedztwie, jednak pod różnymi szyldami. Zamierzamy umacniać naszą obecność w miastach z potencjałem i popularnych miejscowościach turystycznych, koncentrujemy się głównie na dużych aglomeracjach – mówi Paweł Kowalewski.

Prezes zapewnia, że Mex Polska skupi się na rozwoju dotychczasowych konceptów, nie wyklucza również kreowania kolejnych, nowych gastronomicznych marek. Celem grupy jest utrzymanie rentowności lokali własnych. Z początkiem 2025 r. spółka nawiązała współpracę z dostawcą posiłków na wynos Glovo. Ta decyzja może skutkować zwiększeniem w tym roku przychodów spółek operujących w części restauracyjnej grupy o co najmniej 5 proc. i wzrost zysku netto o co najmniej 1 mln zł. 

Główne wnioski

  1. Mex Polska, operator kilku gastronomicznych marek, wypracował w 2024 r. 107 mln zł przychodów ze sprzedaży i 3 mln zł zysku netto. Rok wcześniej wyniki grupy wyniosły odpowiednio: 95,4 mln zł i 4,3 mln zł.
  2. Wartość rynku HoReCa w Polsce szacowana jest na około 38 mld zł. Segment od kilku lat rośnie ok. 8 proc. rocznie i ma rosnąć w podobnym tempie w kolejnych latach. Mex Polska chce rosnąć szybciej niż rynek.  
  3. Multibrandowa formuła jest fundamentem strategii Mex Polska. Spółka stawia na otwieranie kilku lokali rocznie, nawet w bezpośrednim sąsiedztwie, jednak pod różnymi szyldami.