Northvolt sprzeda Scanii fabrykę w Gdańsku
Fabryki systemów bateryjnych dla przemysłu w Polsce i Szwecji zostaną sprzedane przez Northvolt klientowi i partnerowi spółki: producentowi ciężarówek Scania.


Z tego artykułu dowiesz się…
- Co oznacza sprzedaż Northvolt Systems Industrial dla pracowników w Gdańsku.
- Co z fabryką baterii do samochodów elektrycznych w Gdańsku.
- W jakiej sytuacji znajduje się Northvolt.
Szybko znalazł się chętny na jedną z części biznesu Northvolta, który od kilku miesięcy ma problemy finansowe, a w listopadzie ogłosił, że zamknie fabrykę magazynów energii w Polsce.
„Northvolt podpisał umowę sprzedaży dotyczącą przejęcia Northvolt Systems Industrial, w tym fabryki na ul. Elbląskiej w Gdańsku. Systems Industrial zajmuje się opracowywaniem i produkcją systemów bateryjnych dla sektora ciężkiego przemysłu i specjalistycznych maszyn pozadrogowych” – poinformowała spółka w komunikacie.
Jedna fabryka sprzedana, druga czeka na kupca
Jak poinformował Reuters, kupującym jest Scania, producent ciężarówek, który zaopatruje się
w baterie elektryczne m.in. w zatrudniającej 2,5 tys. osób i należącej do Northvolta fabryce
w Skelleftea na północy Szwecji. Firmy nie podają wartości transakcji, która będzie uzależniona od uzyskania odpowiednich zezwoleń regulacyjnych i podpisania wiążących umów.
– Kupno zapewni dostęp do wykwalifikowanej i doświadczonej kadry oraz portfela systemów bateryjnych produkowanych w Gdańsku dla segmentu przemysłowego, jak branża budowlana
i wydobywcza. Uzupełni to obecną ofertę Scanii – powiedział Reutersowi przedstawiciel Scanii.
Transakcja obejmie przeniesienie wszystkich niezbędnych zasobów, pracowników i umów potrzebnych do zapewnienia płynnej kontynuacji działalności w biznesie przemysłowym. Dlatego też po przejęciu operacje Northvolt Systems Industrial będą kontynuowane, a zamówienia zakontraktowane na 2025 r. zostaną zrealizowane zgodnie z planem.
Na kupca wciąż czeka natomiast fabryka produkująca magazyny energii. Dotychczas zwolniono
w niej 100 osób. Zakład o powierzchni 25 tys. m kw. kosztował 200 mln dolarów i docelowo miał zatrudniać 500 pracowników.
150 osób nie straci pracy
Northvolt Systems Industrial został założony w 2018 r. i obecnie zatrudnia około 300 osób
w zakładzie prototypowania systemów bateryjnych w Sztokholmie oraz w zakładzie produkcyjnym Northvolt Dwa Industrial w Gdańsku.
– W Gdańsku pracuje około 150 osób, które dzięki transakcji nadal będą mogły rozwijać się
w biznesie związanym z produkcją baterii – mówi Anna Sobolewska, rzeczniczka Northvolta
w Polsce.
Kupowana fabryka oferuje portfolio modułów i systemów bateryjnych, dostarczanych klientom
z takich branż, jak logistyka materiałowa, sprzęt budowlany, górnictwo, rolnictwo i usługi komunalne. Zakład w Gdańsku realizuje seryjne dostawy dla kilku klientów, w tym firm: Epiroc, Konecranes i Dynell.
– Cieszymy się, że osiągnęliśmy to porozumienie, które ma na celu zapewnienie obiecującej przyszłości technologii i produktów Northvolt Systems Industrial. W krótkim czasie stworzyliśmy zespół doświadczonych ekspertów, którzy opracowali prototypy od podstaw i wdrożyli zaawansowane portfolio produktów do produkcji seryjnej. Sprzedaliśmy ponad 3,3 tys. naszych produktów Voltpack Core i osiągnęliśmy około 10 mln godzin pracy naszych baterii – mówi Elin Åkerström, wiceprezes Northvolt Systems Industrial.
– Jestem dumny z naszego zespołu w Gdańsku i tego, co osiągnęliśmy przez ponad sześć lat działalności. Produkowane przez nas systemy bateryjne pracują na placach budowy, lotniskach, farmach, w stoczniach i kopalniach na całym świecie. Śmiało mogę powiedzieć, że dokładamy ważną cegiełkę do elektryfikacji przemysłu. Zawarta transakcja ma strategiczne znaczenie dla rozwoju kompetencji naszych pracowników i zapewnienia stabilności biznesu – dodaje Robert Chryc-Gawrychowski, prezes Northvolt Poland.
Zdaniem eksperta
Potrzebujemy podwojenia mocy
Sytuacja związana ze szwedzką firmą Northvolt powinna być jednak dla polskiej i unijnej administracji centralnej kolejną lampką ostrzegawczą. Obecnie nasz kraj utrzymuje wiodącą pozycję w regionie CEE w zakresie produkcji ogniw litowo-jonowych oraz powiązanych komponentów, jednak ta sytuacja może się niedługo zmienić. W pierwszej połowie ubiegłego roku eksport sektora spadł aż o prawie 60 proc. r/r. To oznacza, że ze strony administracji niezbędne są działania wspierające. To strategiczna potrzeba, ponieważ sektor bateryjny dysponuje długoterminowo potencjałem dla znacznego wzmocnienia polskiej gospodarki. Szacuje się, że zapotrzebowanie na akumulatory do pojazdów elektrycznych wzrośnie z 750 GWh w 2023 r. do 2 TWh w 2030 r. Jak największą część tego popytu powinny pokrywać zakłady zlokalizowane w Polsce. Szacuje się, że aby utrzymać czołową pozycję w globalnym rankingu, Polska musi do 2027 r. podwoić moce produkcyjne do ponad 200 GWh. To wiąże się na pewno z intensyfikacją działań po stronie administracji, a przede wszystkim z implementacją unijnej legislacji w obszarze baterii i z budową atrakcyjności polskiego rynku jako potencjalnej lokalizacji inwestycji z łańcucha litowo-jonowych akumulatorów trakcyjnych.
Od złotego dziecka do bankruta
Northvolt miał być europejską odpowiedzią na azjatycką dominację w produkcji baterii do samochodów elektrycznych. Firma powstała w 2016 r., a w ubiegłym roku zatrudniała 4,5 tys. osób i dysponowała zamówieniami wartymi 55 mld dolarów. Wśród klientów znajdowały się BMW, Fluence, Scania, Volkswagen, Volvo Cars i Polestar. W rozwój Northvolta zainwestowały m.in. Volkswagen, Goldman Sachs i BMW.
W listopadzie 2024 r. Peter Carlsson, prezes i współtwórca Northvolta, zrezygnował ze stanowiska, a firma przyznała, że potrzebuje 1-1,2 mld dolarów finansowania. W związku z tym złożyła wniosek o restrukturyzację w USA.

Główne wnioski
- Northvolt Systems Industrial, producent systemów bateryjnych dla przemysłu, zostanie sprzedany. Kupującym jest Scania, jeden z klientów firmy.
- 150 pracowników polskiej fabryki Northvolt Systems Industrial nie straci pracy dzięki przejęciu przez nowego właściciela.
- Fabryka Northvolta produkująca magazyny energii, w którą firma zainwestowała 200 mln dolarów, wygasiła działalność. Obiekt nadal czeka na kupca.