Sprawdź relację:
Dzieje się!
Polityka Świat

Nowy plan pracy Komisji Europejskiej. Będzie prościej, szybciej i bardziej konkurencyjnie

Komisja Europejska ujawniła ambitny plan pracy na 2025 r., który zapowiada rewolucję w sposobie kształtowania prawa unijnego. W obliczu globalnych wyzwań – od rosnącej presji konkurencyjnej po napięcia geopolityczne – kluczowym celem KE jest uproszczenie regulacji oraz wycofanie przepisów hamujących rozwój gospodarki. Z jednej strony pojawia się deklaracja o ograniczeniu biurokracji, z drugiej – zapowiedź przyspieszenia procesów legislacyjnych na skalę dotąd niespotykaną.

Fot.: Johannes Simon/ Getty Images

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jakie trzy główne cele Komisja Europejska stawia przed sobą w planie prac na 2025 r.
  2. W jaki sposób Komisja planuje uprościć unijne regulacje, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw.
  3. Jakie zagrożenia i ryzyka zostały wskazane przez krytyków planu prac Komisji na 2025 r.

Czy Komisja Europejska w 2025 r. postanowiła rozbić mur biurokratycznych przepisów, by
w końcu uporządkować labirynt regulacji, które bardziej przypominają pajęczynę niż nowoczesne prawo? Plan prac KE na 2025 r. zapowiada fundamentalne zmiany, które mają uczynić Unię bardziej konkurencyjną, prostą i dynamiczną w działaniu. W obliczu globalnych wyzwań – od rosnącej konkurencji gospodarczej, poprzez zmiany klimatyczne, aż po zagrożenia geopolityczne
– Komisja zapowiada eliminację zbędnych barier oraz wdrożenie reform, które odczują zarówno przedsiębiorstwa, jak i obywatele.

45 kluczowych inicjatyw

Nowy plan pracy Komisji Europejskiej, obejmujący 45 inicjatyw, określany jako „Odważniejsza, prostsza, szybsza Unia”, podkreśla konieczność uproszczenia unijnego prawa. W ramach tej agendy przewidziano m.in. pakiety omnibus, których celem jest radykalne obniżenie obciążeń administracyjnych – o 25 proc. ogólnie, a nawet o 35 proc. dla małych i średnich przedsiębiorstw. Pakiety te obejmują uproszczenie przepisów dotyczących zrównoważonego rozwoju, inwestycji oraz eliminację nieefektywnych wymogów raportowania. Komisja zapowiada, że pierwsze z tych pakietów zostanie opublikowane już w pierwszym kwartale 2025 r., co świadczy o jej faktycznej determinacji do szybkiego działania.

Kolejnym filarem nowej agendy jest podniesienie konkurencyjności europejskiej gospodarki.
W tym celu przygotowano takie inicjatywy jak Competitiveness Compass – narzędzie, które ma wyznaczać kierunek wzrostu i mobilizować działania na rzecz zwiększenia wydajności przedsiębiorstw, oraz Single Market Strategy, mającą na celu usunięcie barier na jednolitym rynku, aby umożliwić swobodny przepływ towarów i usług. Szczególną uwagę zwraca Clean Industrial Deal, którego celem jest stworzenie atrakcyjnych warunków produkcyjnych, zwłaszcza dla sektorów energochłonnych. Inicjatywa ta, planowana na 26 lutego 2025 r., jest ściśle powiązana
z ambitnym celem redukcji emisji o 90 proc. do 2040 r., wpisując się w szerszy kontekst europejskiego Prawa Klimatycznego.

AI Continent Action Plan już w marcu

Nie można również pominąć roli innowacji w nowej agendzie. Komisja stawia na rozwój cyfryzacji
i nowoczesnych technologii – od strategii wspierających startupy i scaleupy, przez projekty
w dziedzinie sztucznej inteligencji i cyfrowych sieci, aż po plany dotyczące technologii kwantowych oraz eksploracji przestrzeni kosmicznej.

Komisja zamierza maksymalnie wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji. W tym celu już
w marcu powstanie AI Continent Action Plan, zakładający budowę tzw. „fabryk AI” – centrów wzmacniających konkurencyjne ekosystemy sztucznej inteligencji w Europie – oraz wdrożenie strategii „Apply AI”.

Dzięki Strategii Kwantowej UE, uzupełnionej nową Ustawą Kwantową, Unia zamierza utrzymać wiodącą globalną pozycję w tym kluczowym sektorze, zabezpieczając strategiczne zasoby, interesy, autonomię i bezpieczeństwo oraz unikając zależności od źródeł spoza UE. Ta kompleksowa strategia ma przyczynić się do budowania własnych zdolności badawczo-rozwojowych w dziedzinie technologii kwantowych oraz umożliwić produkcję urządzeń
i systemów opartych na tej przełomowej technologii.

Nowa era europejskiej obronności i bezpieczeństwa

W nowej strategii na rzecz europejskiej obronności i bezpieczeństwa, która stała się równie pilna jak kwestie klimatyczne czy gospodarcze, Komisja nie zamierza już czekać na kolejne kryzysy, by zareagować. Rosyjska agresja wobec Ukrainy, zagrożenia hybrydowe i cyberataki – to tylko część problemów, z jakimi musi zmierzyć się dzisiejsza Europa.

Dlatego pojawia się White Paper on the Future of European Defence, który ma zdefiniować ramy inwestycji w zdolności obronne, a także Strategia Preparedness Union, przygotowująca Unię na nieprzewidywalne zagrożenia.

Dodatkowo Komisja wprowadza Critical Medicines Act, koncentrujący się na zwiększeniu niezależności w dostępie do kluczowych leków, oraz nowe przepisy przeciwko przemytowi broni
i regulacje dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze zdrowia, które mają zapewnić, że Europa nie zostanie zaskoczona kolejnym kryzysem.

Nowa pięcioletnia Strategia Migracyjna, oparta na Pact on Migration and Asylum, ma stać się fundamentem przyszłych działań w zakresie ochrony granic przed nielegalną migracją.

Komisja zapowiada także działania na rzecz realizacji Europejskiego Filaru Praw Socjalnych, wprowadzenie nowego Paktu dla Dialogu Socjalnego oraz inicjatywy na rzecz równości i ochrony konsumentów. Ich celem jest umocnienie modelu społecznego Unii, który od lat stanowi jej fundament, a jednocześnie odpowiedź na rosnącą polaryzację społeczną i zagrożenia dla demokracji. Plan prac uwzględnia również kwestie geopolityczne i globalne partnerstwa. Inicjatywy takie jak Pact for the Mediterranean czy nowa strategia wobec regionu Morza Czarnego mają wzmocnić pozycję UE na arenie międzynarodowej, umożliwiając lepszą koordynację działań i budowanie strategicznych sojuszy.

Innowacyjny charakter nowej agendy widać również poprzez systematyczny plan ewaluacji
i fitness checków, obejmujący przeglądy kluczowych regulacji – od cyfryzacji, przez przepisy dotyczące bezpieczeństwa, aż po regulacje transportowe i środowiskowe. Dzięki temu Komisja zamierza na bieżąco identyfikować zbędne bariery, obniżać koszty administracyjne i konsolidować prawo UE. Co więcej, dokument zawiera także listę propozycji do wycofania, ponieważ uznano je za przestarzałe lub zastąpione nowymi inicjatywami.

Na koniec pozostaje pytanie – czy ta gwałtowna zmiana to rzeczywisty krok naprzód, czy jedynie polityczny spektakl? W końcu prawdziwa reforma to nie tylko szybki reset, lecz długotrwała walka z biurokratycznym potworem – tym, który od lat nie tylko opóźnia decyzje, ale i tłumi kreatywność oraz innowacyjność w Europie.

Życzę Państwu i sobie, abyśmy już niebawem przekonali się, że odwaga, prostota i szybkość działania mogą stać się nową rzeczywistością europejskiego życia publicznego. W erze, gdy współpraca jest kluczem do sukcesu, ten plan prac może okazać się przełomem, który umocni pozycję Europy na arenie międzynarodowej.

Warto wiedzieć

O czym mówiło się w Brukseli w minionym tygodniu?

Tematem numer jeden w brukselskiej bańce była oczywiście Monachijska Konferencja Bezpieczeństwa i globalne napięcia geopolityczne. Jednak nie zabrakło również komentarzy – w tym głosów krytycznych – do planu prac przedstawionego we wtorek przez Komisję Europejską.

SolarPower Europe, reprezentujący sektor fotowoltaiczny, zauważył:
–„Plan konkurencyjności Komisji, zwłaszcza Clean Industrial Deal, ma ogromny wpływ na przemysł solar – uproszczenie przepisów i wsparcie dla zielonej transformacji to kluczowe elementy, które mogą przyspieszyć rozwój sektora.”


Maria van der Heide, szefowa ds. polityki unijnej w w ShareAction, napisała na LinkedIn:
„Dzisiaj Komisja Europejska przedstawiła swój program prac na 2025 r., skupiający się na konkurencyjności i uproszczeniu. Jednak za tymi słowami kryje się realne ryzyko cofnięcia kluczowych ochron środowiskowych pod pretekstem redukcji biurokracji.”

Europejski Instytut Praw Zwierząt podkreślił:
„Nowy program prac nie tylko zawodzi w kwestii ochrony zwierząt, ale również rozczarowuje obywateli – badania pokazują, że Europejczycy oczekują więcej dla dobra zwierząt.”

Przedstawiciele IFRA (The International Fragrance Association) również wyrazili swoje obawy:
„Program prac Komisji, mimo ambitnych celów, budzi niepokój. Tempo zmian i centralizacja działań mogą oznaczać cofanie postępów w obszarach takich jak ochrona środowiska
i prawa społeczne.”

Według EASPD (Europejskiego Stowarzyszenia ds. Polityki Społecznej i Rozwoju), pomimo ambitnych deklaracji dotyczących wspierania równości, sprawiedliwości społecznej i praw osób niepełnosprawnych, w nowym programie prac Komisji na 2025 r. brakuje konkretnych mechanizmów wdrożeniowych oraz szczegółowych narzędzi pozwalających na przełożenie tych priorytetów na praktyczne działania. EASPD zwraca uwagę, że choć dokument podkreśla znaczenie ochrony socjalnej, jakości miejsc pracy i dialogu społecznego, nie zawiera wystarczających zapisów dotyczących systematycznego monitorowania realizacji tych celów ani wyraźnych terminów ich wdrożenia. Dodatkowo krytycznie oceniono brak odświeżenia strategii antydyskryminacyjnych – zwłaszcza w kontekście ochrony praw osób niepełnosprawnych.


EUROMIL (Europejskie Stowarzyszenie Na Rzecz Żołnierzy Zawodowych i Związków Zawodowych w Siłach Zbrojnych Europy) podkreśla, że nowy program prac Komisji na 2025 r. integruje kwestie obronności z ambitnymi reformami w zakresie uproszczenia prawa i zwiększenia konkurencyjności. Inicjatywy takie jak Clean Industrial Deal nie tylko wspierają cele klimatyczne, ale także umożliwiają dekarbonizację sektora obronnego, co jest kluczowe w obliczu zagrożeń geopolitycznych. EUROMIL zwraca również uwagę na problemy rekrutacyjne i utrzymanie personelu w europejskich siłach zbrojnych. Budowa silnej Unii Obrony wymaga spójnych działań zarówno na płaszczyźnie technologicznej, jak i społecznej.

Źródło: LinkedIn, solarpowereurope.org, easpd.eu, euromil.org

Główne wnioski

  1. Nowy plan pracy Komisji Europejskiej na 2025 r. koncentruje się na trzech kluczowych aspektach: uproszczeniu regulacji, zwiększeniu konkurencyjności oraz szybkim wdrażaniu reform, które mają eliminować zbędne bariery i przyspieszać procesy decyzyjne.
  2. W ramach uproszczenia regulacji Komisja planuje m.in. pakiety omnibus, które obniżą obciążenia administracyjne o 25 proc. ogólnie, a dla MŚP nawet o 35 proc. Jednym z celów jest eliminacja nieefektywnych wymogów raportowania oraz uproszczenie przepisów dotyczących zrównoważonego rozwoju i inwestycji.
  3. Pomimo ambitnych założeń, plan prac Komisji spotkał się z krytyką dotyczącą potencjalnego osłabienia ochrony środowiska, niedostatecznych mechanizmów wdrażania polityki społecznej oraz ryzyka nadmiernej centralizacji działań, co mogłoby wpłynąć negatywnie na prawa społeczne i konsumenckie.