Wojciech Balczun: Jeszcze w tym roku ramy dla repolonizacji. Rząd rozliczy z niej państwowe spółki
Minister aktywów państwowych Wojciech Balczun zapowiada w rozmowie z XYZ, że chce do końca roku zakończyć prace nad precyzyjnymi ramami dla repolonizacji – priorytetu rządu w zarządzaniu aktywami państwowymi. Nowe zasady mają jasno określić, czym jest local content, jak rozumieć polskość firmy i według jakich kryteriów będą rozliczane zarządy spółek z udziałem Skarbu Państwa.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Nad jakimi kryteriami oceny "polskości" firm myśli Ministerstwo Aktywów Państwowych w związku z priorytetem repolonizacji.
- Jakie jest podejście Wojciecha Balczuna do obsady kadrowej w zarządach spółek z udziałem Skarbu Państwa.
- Jak Wojciech Balczun skomentował wyzwanie premiera Donalda Tuska rzucone szefostwu Newagu i Pesy w związku z przetargiem na Koleje Dużych Prędkości.
Wojciech Balczun nie ukrywa, że repolonizacja to jeden z najważniejszych celów obecnego kierownictwa Ministerstwa Aktywów Państwowych (MAP).
– Rząd przyjął priorytety na drugą część kadencji, a jednym z nich jest repolonizacja. Chodzi o tzw. local content, czyli aktywne tworzenie warunków dla wpinania polskich firm, polskich dostawców w łańcuchy dostaw – podkreślał szef resortu aktywów państwowych w studiu XYZ na targach TRAKO w Gdańsku.
Wojciech Balczun zaznacza, że chodzi nie tylko o firmy państwowe, ale o możliwie najszersze włączanie przedsiębiorstw prywatnych w łańcuchy dostaw największych inwestycji infrastrukturalnych i energetycznych. Obecnie w resorcie trwają intensywne prace nad zdefiniowaniem, co dokładnie oznaczać będzie repolonizacja.
– To bardzo wiele detali. To m.in. kwestia prawa zamówień publicznych, polityki zakupowej państwa, Urzędu Zamówień Publicznych. To wreszcie zdefiniowanie, co to znaczy polska firma? Czy to jest firma, która płaci w Polsce podatki i ma polskiego właściciela, czy np. podmiot kontrolowany przez fundację rodzinną za granicą – powiedział Wojciech Balczun.
Minister zapowiada, że ramy mają być gotowe jeszcze w tym roku. Po ich przyjęciu rząd wprowadzi konkretne repolonizacyjne KPI, według których rozliczane będą spółki Skarbu Państwa.
Nowe kryteria oceny zarządów i rad nadzorczych
Oprócz tego Wojciech Balczun podkreśla, że zależy mu na nowym podejściu do kompletowania składów zarządów w państwowych spółkach. Chodzi o to, aby ludzi w nich zasiadających dopasowywać do strategii i wyzwań spółek, a nie na odwrót.
– Podchodzę z dużym dystansem do skupiania się tylko na kwestiach kadrowych – to powinna być tylko konsekwencja realizacji założeń i celów. Chcemy być aktywnym właścicielem, szukać większego potencjału w zasobach, wykorzystywać efekt synergii i wyrywać podmioty z silosów, w których często tkwią – tłumaczył minister.
Nowy szef MAP podkreśla, że jego priorytetem jest stabilność, przewidywalność i merytoryczne podejście do nadzoru właścicielskiego. W resorcie trwają też zaawansowane prace nad kodeksem corporate governance, który ma wprowadzić jakościową zmianę w zarządzaniu aktywami Skarbu Państwa.
Polskie pociągi dużych prędkości – wyzwanie i szansa
Jednym z najgorętszych tematów na targach TRAKO 2025 było wyzwanie premiera Donalda Tuska, rzucone w kierunku zarządów Newagu i Pesy. Szef rządu stwierdził, że nie wyobraża sobie braku ofert od tych firm w przetargu na pociągi.
Problem w tym, że obie spółki nie dysponują technologią umożliwiającą uruchomienie produkcji takich składów w najbliższych latach. Za granicą takie projekty – m.in. Shinkansen czy TGV – rozwijane były przez dekady.
Wojciech Balczun, który przez prawie 20 lat był związany z branżą kolejową, widzi rozwiązanie w budowie konsorcjów z partnerami zagranicznymi.
– Kluczem jest zabezpieczenie transferu technologii i przekazania licencji. Na bazie jednego wielkiego kontraktu można zbudować kompetencje i podstawy do rozwoju własnych rozwiązań – sugerował minister.
Kolej na inwestycje – nowe szanse dla polskiego przemysłu
Wojciech Balczun odniósł się też się do wyzwań stojących przed polską koleją. Wspomina, że dwie dekady temu dyskutowano o restrukturyzacji, braku środków na inwestycje i niepewnej przyszłości kolei. Dziś sytuacja jest zupełnie inna.
– W Polsce lubimy narzekać. Tymczasem dokonaliśmy niesamowitego progresu. Skala modernizacji, którą przeszła polska kolej, jest powodem do dumy – powiedział Wojciech Balczun.
Jego zdaniem Polska osiągnęła status regionalnego potentata w zakresie dostarczania produktów i usług kolejowych. Jako przykład wymienia produkcję wagonów pasażerskich w Poznaniu czy zakupy nowych lokomotyw przez przewoźników.
– To jest siła napędowa dla polskich producentów – mamy potężne firmy, zarówno prywatne, jak i państwowe, które dynamicznie się rozwijają – podsumował Wojciech Balczun.
Główne wnioski
- Repolonizacja to jeden z kluczowych priorytetów rządu, a jej ramy mają być gotowe jeszcze w tym roku. Potem z repolonizacji rozliczane będą zarządy spółek z udziałem Skarbu Państwa.
- Ministerstwo Aktywów Państwowych stawia na merytoryczne podejście do nadzoru właścicielskiego, w tym na nowe zasady corporate governance oraz lepsze dopasowanie zarządów do strategii spółek.
- Polska kolej i przemysł kolejowy w ocenie ministra aktywów państwowych dynamicznie się rozwijają, a kraj osiągnął pozycję regionalnego lidera w produkcji i modernizacji infrastruktury kolejowej, choć wyzwaniem pozostaje rozwój technologii pociągów dużych prędkości.

