Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes Lifestyle

700 mln osób rocznie wybiera klopsiki. Gastronomia IKEA rośnie szybciej niż sprzedaż mebli

Już co trzeci produkt sprzedawany w IKEA w Polsce to coś do zjedzenia. Klopsiki, hot dogi i kawa stały się nie tylko symbolem marki, lecz także filarem jej przychodów. IKEA Food, z obrotem sięgającym ok. 300 mln zł, rośnie szybciej niż pozostała część biznesu.

- Co trzeci produkt sprzedawany w sklepach IKEA w Polsce to coś do zjedzenia – klopsik, kawa, hot-dog czy przysmak ze sklepiku szwedzkiego. W minionym roku ponad 11 mln klientów zrobiło zakupy w sklepach IKEA, a coraz więcej z nich przychodzi nie tylko po meble czy akcesoria, ale również po to, by zjeść posiłek w restauracji lub kupić produkty spożywcze na wynos - mówi Krzysztof Hernik, lider ds. komercyjnych IKEA Food w IKEA Retail Polska./ fot. materiały prasowe IKEA
- Co trzeci produkt sprzedawany w sklepach IKEA w Polsce to coś do zjedzenia – klopsik, kawa, hot-dog czy przysmak ze sklepiku szwedzkiego. W minionym roku ponad 11 mln klientów zrobiło zakupy w sklepach IKEA, a coraz więcej z nich przychodzi nie tylko po meble czy akcesoria, ale również po to, by zjeść posiłek w restauracji lub kupić produkty spożywcze na wynos - mówi Krzysztof Hernik, lider ds. komercyjnych IKEA Food w IKEA Retail Polska. Fot. materiały prasowe IKEA

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jakie znaczenie w Grupie IKEA ma biznes związany z gastronomią i żywnością.
  2. Na czym polega fenomen klopsików i hot dogów z IKEI.
  3. Na jakich filarach opiera się strategia rozwoju IKEA Food w Polsce.
Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...

IKEA ma ok. 490 sklepów w 63 krajach świata, z czego w ponad 400 prowadzi restauracje, bistra, kantyny i sklepiki szwedzkie. Z oferty IKEA Food każdego roku korzysta ok. 700 mln osób, w tym ok. 11 mln klientów w Polsce – w 12 krajowych sklepach.

IKEA to nie tylko meble  

Pierwsza restauracja IKEA powstała w 1960 r. w szwedzkim Älmhult. W Polsce pierwszy sklep z restauracją otwarto w Jankach w 1993 r.

– Koncept foodowy od początku miał wspierać proces zakupowy klienta. Chcieliśmy oferować przystępne cenowo jedzenie, dając odwiedzającym chwilę odpoczynku w trakcie wizyty w sklepie. Dzięki temu klienci mogli spędzić w IKEA więcej czasu i spokojnie podjąć decyzje zakupowe. Początkowo IKEA Food miała być jednym z narzędzi marketingowych. Dzisiaj to już pełnoprawny biznes – mówi Krzysztof Hernik, lider ds. komercyjnych IKEA Food w IKEA Retail Polska.

Od trzech lat IKEA w Polsce generuje przychody powyżej 6 mld zł rocznie, notując wzrost pomiędzy 1 a 3 proc. r/r. IKEA Food rośnie szybciej – w ubiegłym roku finansowym (od września 2024 do sierpnia 2025) osiągnęła wzrost przekraczający 6 proc.

– Od trzech lat IKEA w Polsce generuje przychody powyżej 6 mld zł rocznie, notując wzrost pomiędzy 1 a 3 proc. r/r. IKEA Food rośnie jeszcze szybciej. W ubiegłym roku finansowym (od września 2024 do sierpnia 2025) osiągnęła wzrost przekraczający 6 proc. – podkreśla Krzysztof Hernik. 

IKEA Retail Polska zakończyła rok finansowy 2025 ze sprzedażą na poziomie ponad 6,2 mld zł, co oznacza wzrost o ok. 3 proc. względem poprzedniego roku.

Z naszych informacji wynika, że przychody IKEA Food w Polsce stanowią ok. 5 proc. całego biznesu grupy w naszym kraju, co oznacza, że sięgają ok. 300 mln zł. W nadchodzących latach IKEA Food planuje utrzymać stabilne tempo wzrostu.

– Co trzeci produkt sprzedawany w sklepach IKEA w Polsce to coś do zjedzenia: klopsik, kawa, hot dog lub produkt ze sklepiku szwedzkiego. W minionym roku ponad 11 mln klientów zrobiło zakupy w sklepach IKEA. Coraz więcej z nich przychodzi nie tylko po meble, ale również po to, by zjeść posiłek w restauracji lub kupić produkty spożywcze na wynos – dodaje Krzysztof Hernik.

Mimo dużego zainteresowania ofertą gastronomiczną i spożywczą, IKEA nie planuje otwierania restauracji poza sklepami z podstawową ofertą meblową – ani w Polsce, ani globalnie.

– W naszym DNA mamy zapisane, że nie ma sklepu IKEA bez foodu i foodu bez sklepu IKEA. Skupiamy się więc na doskonaleniu operacyjnym i na tym, by nasze dania z menu były proste w przygotowaniu i serwowaniu – podsumowuje Krzysztof Hernik.

Zdaniem eksperta

Fenomen IKEA polega na tym, że łączy funkcję praktyczną z doświadczeniem lifestyle’owym

Strategia marki uczyniła z tanich hot dogów i kultowych klopsików coś znacznie więcej niż dodatek. Ten element doświadczenia klienta sprawia, że ludzie potrafią iść do IKEA na lunch, bo oferta gastronomiczna bywa bardziej konkurencyjna niż wiele restauracji w mieście. To ruch, który buduje emocje, lojalność i przedłuża czas spędzony w sklepie.

Fenomen IKEA polega na tym, że łączy funkcję praktyczną – sklep meblowy – z doświadczeniem lifestyle’owym. Restauracja nie jest dodatkiem, lecz częścią drogi klienta, momentem oddechu, relaksu i bodźcem emocjonalnym, który sprawia, że marka zostaje w pamięci. To bardzo silny zabieg, bo coraz rzadziej słyszy się: „poszedłem do IKEA kupić meble”, a częściej po prostu: „byłem w IKEA”. W tym prostym stwierdzeniu mieści się całe spektrum doznań – meble, jedzenie, pomysł, inspiracja.

Dodatkowo, od 1 stycznia 2026 r. stanowisko CEO Inter IKEA Group obejmie Polak – Jakub Jankowski. To pierwszy raz w historii, gdy globalnym centrum zarządzania marką pokieruje ktoś spoza Szwecji. Ten fakt może jeszcze bardziej związać Polaków z marką, dać poczucie lokalnej reprezentacji i wzmocnić przekaz, że IKEA rozumie kontekst lokalny. To również szansa, by marka mówiła bardziej po naszemu – z wyczuciem społeczno-kulturowym, które sprawia, że zarówno doświadczenie zakupowe, jak i menu gastronomiczne stają się bliższe polskiej codzienności.

W przyszłości takie podejście – łączenie handlu z doświadczeniem gastronomicznym i lokalnymi akcentami – stanie się stałym elementem rywalizacji marek. IKEA, dzięki swojej skali i umiejętności adaptacji, ma szansę nie tylko utrzymać, ale i pogłębić swoją pozycję jako marki, która sprzedaje nie tylko meble, lecz także styl życia i kulturę domu.

IKEA Food Polska - priorytety 

W Polsce działa 11 klasycznych sklepów IKEA. W każdym z nich znajduje się restauracja, bistro, sklepik szwedzki ze specjałami oraz kantyna pracownicza.

– Niedawno, w październiku 2025 r. uruchomiliśmy testowo nowy, kompaktowy format sklepu IKEA w Bielsku-Białej, o powierzchni 2 tys. m kw. To pierwszy taki sklep w Polsce i jeden z kilku pilotażowych na świecie. Klienci mają w nim dostęp do ponad 1 tys. produktów od ręki. Mogą skorzystać również z Bistro IKEA czy usługi planowania – przyznaje Krzysztof Hernik.

IKEA Food zatrudnia w Polsce 700 osób.

– Strategia IKEA Food opiera się na dwóch fundamentach. Pierwszy to niska cena, dzięki czemu możemy śmiało powiedzieć, że restauracje IKEA są najtańszymi w Polsce. Pełny obiad kosztuje u nas niecałe 20 zł. Drugim filarem jest rozwój oferty roślinnej – tłumaczy Krzysztof Hernik. 

IKEA zapowiadała, że do 2025 r. 80 proc. serwowanych dań będzie roślinna lub bez mięsa czerwonego.

– Jesteśmy bardzo blisko realizacji tego celu. Polska pozostaje rynkiem bardziej mięsożernym niż większość krajów Europy, ale mimo to sprzedaż opcji roślinnych rośnie. Pomagają w tym także zachęty cenowe. Produkty bezmięsne są średnio o 10 proc. tańsze niż ich mięsne odpowiedniki – przyznaje przedstawiciel IKEA Retail Polska.

Zdaniem eksperta

IKEA odpowiada na kilka potrzeb

Na fenomen sukcesu restauracji w sklepach meblowych IKEA składa się kilka elementów, które stanowią odpowiedź na potrzeby współczesnych klientów doceniających dostępność, wygodę, przystępną cenę i możliwość wyboru. Sieć uwzględnia także zmieniające się oczekiwania konsumentów, podążając za kulinarnymi trendami i na bieżąco dostosowując do nich swoją ofertę.

Dzięki atrakcyjnej ofercie cenowej i zróżnicowanemu menu IKEA odpowiada na potrzeby szerokiego grona odwiedzających – osób w różnym wieku i o różnej zasobności portfela. To propozycja zarówno dla rodzin z dziećmi, które traktują wizytę w sklepie jako sposób na wspólne spędzenie czasu, dla seniorów, znajdujących w restauracji chwilę odpoczynku, jak i dla singli, którzy łączą szybkie zakupy z szybkim, zdrowym posiłkiem.

Serwowane w restauracjach IKEA potrawy to zarówno proste i znane dania kuchni szwedzkiej – takie jak klopsiki, łosoś czy hot dogi, które od lat cieszą się popularnością wśród klientów – jak i dania kuchni polskiej, np. schabowy czy zupa pomidorowa. To potrawy uniwersalne, które lubią wszyscy.

Jednocześnie IKEA jest otwarta na nowe trendy żywieniowe, szczególnie te związane ze zdrowym stylem życia i rosnącą świadomością konsumencką. Sieć rozwija menu wegetariańskie i roślinne, a także promuje dania ekologiczne, oparte na prostych, niskoprzetworzonych składnikach, wpisując się w modę na zdrowe, etyczne i zrównoważone żywienie.

Fenomen klopsików i hot dogów IKEA 

Dowodem na to, że IKEA to nie tylko meble, są wyniki sprzedaży jej kultowych dań – klopsików i hot dogów. Na świecie koncern sprzedaje rocznie 1,25 mld klopsików i 144 mln hot dogów. W Polsce w 2024 r. klienci kupili 4,5 mln hot dogów i 30 mln klopsików. Z tego 16 proc. stanowiły wersje roślinne.

– Można powiedzieć, że w 2025 r. praktycznie każdy Polak zjadł przynajmniej jednego klopsika IKEA – zauważa Krzysztof Hernik.

Pierwsze klopsiki pojawiły się w ofercie 40 lat temu. Na czym polega fenomen tych dań?

– Na całym świecie klopsiki i hot dogi to kluczowe pozycje w menu IKEA Food. Ich sukces wynika z połączenia niskiej ceny, smaku i powtarzalnej jakości. Mimo inflacji nadal utrzymujemy przystępne ceny. Hot dog kosztuje od 2,5 zł (wersja wege) do 3,5 zł (wersja klasyczna), a klopsiki od 12 zł (roślinne) do 16 zł (mięsne) – wylicza nasz rozmówca.

Ważną częścią oferty gastronomicznej IKEA w Polsce są również lokalne produkty. Hitem pozostają de volaille, kaczka i kotlety schabowe, których Polacy kupili 923 tys. porcji w minionym roku. Sezonowo, wiosną i latem, dużą popularnością cieszą się także kiełbaski z grilla.

– Nie można zapominać o śniadaniach za 6 zł. Zestaw z kiełbaską vege, bułką i dodatkami cieszy się w Polsce ogromną popularnością. W zeszłym roku finansowym sprzedaliśmy ponad 280 tys. śniadań – dodaje Krzysztof Hernik.

Jakie znaczenie ma Polska dla całego koncernu?

Pod względem liczby obsługiwanych klientów w restauracjach Polska plasuje się na trzecim miejscu na świecie. Głównymi klientami IKEA Food są kobiety oraz coraz częściej rodziny z dziećmi. Pod względem przychodów ze sprzedaży Polska zajmuje obecnie 12. miejsce wśród wszystkich restauracji IKEA na świecie. Pod względem liczby sprzedanych produktów awansowała już na 9. pozycję.

Podczas pandemii firma testowała formaty delivery i drive-thru, jednak ostatecznie zrezygnowała z tego kierunku.

– Nasze koncepty gastronomiczne są w pełni nastawione na stacjonarnego klienta. Model dostawy online nie był więc spójny z naszym podstawowym biznesem – wyjaśnia Krzysztof Hernik.

IKEA Food konkuruje z gastronomią 

Globalnie IKEA Food obsługuje ponad 700 mln klientów rocznie i jest jedną z największych sieci restauracyjnych na świecie.

– W samej Szwecji sprzedajemy 35 mln klopsików rocznie. W Polsce konkurujemy zarówno z sieciami fast food, jak i konceptami typu convenience, np. Żabką, która ma nad nami przewagę dostępności. Naszym atutem jest przystępność cenowa, ale też cały model biznesowy. IKEA to miejsce, gdzie można zrobić zakupy, spędzić czas z rodziną i zjeść wspólny posiłek – wylicza Krzysztof Hernik.  

Od kilku lat IKEA Food współpracuje z globalnymi dostawcami produktów spożywczych.

– Cały proces produkcji posiłków jest ustandaryzowany. Dzięki temu nasze klopsiki smakują dokładnie tak samo w każdym zakątku świata – podsumowuje Krzysztof Hernik.

Główne wnioski

  1. Z oferty IKEA Food każdego roku korzysta ok. 700 mln osób, w tym ok. 11 mln klientów w Polsce – w 12 krajowych sklepach.
  2. Co trzeci produkt sprzedawany w sklepach IKEA w Polsce to coś do zjedzenia: klopsik, kawa, hot dog lub produkt ze sklepiku szwedzkiego. Coraz więcej klientów odwiedza IKEA nie tylko po meble czy akcesoria, ale również po to, by zjeść posiłek lub kupić produkty spożywcze na wynos.
  3. IKEA Retail Polska zakończyła rok finansowy 2025 ze sprzedażą na poziomie ponad 6,2 mld zł, co oznacza wzrost o ok. 3proc. względem poprzedniego roku. Przychody IKEA Food w Polsce stanowią ok. 5 proc. całego biznesu grupy.