Maciej Lasek o tym, co dzieje się w sprawie budowy lotniska CPK
Jeszcze w tym roku spółka CPK zamierza złożyć wniosek o pozwolenie na budowę nowego lotniska pod Baranowem – poinformował PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. W 2026 r. planowane jest podpisanie umowy na terminal pasażerski i rozpoczęcie prac budowlanych, by obiekt był gotowy w 2031 r.
– Przechodzimy z etapu planowania i projektowania do etapu budowy. W ciągu ostatniego półtora roku podpisano 176 umów, z czego wiele to umowy wykonawcze – powiedział wiceminister infrastruktury Maciej Lasek.
Lasek: nowe lotnisko i linia Kolei Dużych Prędkości powstanie zgodnie z harmonogramem w 2032 r
Dodał, że w ciągu ostatnich 19 miesięcy uzyskano decyzję lokalizacyjną dla lotniska, zaprezentowano projekt budowlany terminala i dworca kolejowego, a dzięki dialogowi z mieszkańcami nabyto setki hektarów gruntów. Ponadto został przyjęty Program Wieloletni gwarantujący inwestycji finansowanie na lata 2024-2032 oraz przedstawiono plan przyszłych przetargów, które tylko w 2025 roku sięgną 30 mld zł.
– To wszystko realne dowody, że projekt CPK jest konsekwentnie realizowany, a jego główny element – nowe lotnisko i linia Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź – powstanie zgodnie z harmonogramem w 2032 r. – zapewnił Lasek.
Czytaj także: Koleją w 17 minut z Warszawy do CPK. Są zaktualizowane prognozy ruchu
Jak poinformował, że zakończono projekt terminala lotniskowego, który będzie załącznikiem do wniosku o pozwolenie na budowę. Przypomniał, że w październiku 2024 r. spółka CPK otrzymała projekt budowlany terminala lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego. Został on przygotowany przez konsorcjum Foster and Partners i Buro Happold oraz 30 innych firm projektowych. W skład dokumentacji wchodziło ok. 6250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. W pracach nad nimi brało udział 500 projektantów z różnych branż.
– Zgodnie z harmonogramem proces odbiorów projektów budowlanych terminala lotniskowego miał się zakończyć w III kwartale 2025 r. Trwający wiele miesięcy proces konsultacji i uwzględniania uwag właśnie został zakończony. Spółka ma już opinie straży pożarnej dla wszystkich ważnych obiektów lotniskowych i w tej chwili wprowadzane są do dokumentacji zalecone przez straż zmiany. Projekt terminala będzie załącznikiem do wniosków o pozwolenia na budowę, które Spółka CPK planuje złożyć jeszcze w tym roku – powiedział Lasek.
Zaznaczył, że spółka finalizuje także program dobrowolnych nabyć nieruchomości w części lotniskowej. Według stanu na połowę lipca w ramach programu lotniskowego pozyskano ponad 2100 działek o łącznej powierzchni ponad 2 tys. hektarów. Oznacza to, że nabyto już ponad 52 procent gruntów objętych decyzją lokalizacyjną dla Lotniska CPK i części węzła kolejowego. Przypomniał, że w lipcu 2024 r. nowy zarząd spółki zdecydował o ponownym uruchomieniu Programu Dobrowolnych Nabyć dla obszaru Lotniska CPK i części węzła kolejowego.
Jak wyjaśnił rozmówca PAP, decyzja podyktowana była „interesem społecznym i potrzebą zminimalizowania wpływu ewentualnych wywłaszczeń”.
– Jeszcze w tym roku, po wydaniu prawomocnej decyzji lokalizacyjnej przez wojewodę mazowieckiego, Spółka CPK stanie się właścicielem całego terenu pod lotnisko i będzie mogła złożyć wniosek o pozwolenie na budowę – zauważył Lasek.
Czytaj także: Ważą się losy lotniska w Radomiu. Straty, audyty i prokurator
Kolejne przetargi związane z CPK. Oto harmonogram
Pod koniec maja 2025 r. CPK ogłosił postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego Lotniska CPK. To największy z zaplanowanych w tym roku przez spółkę przetargów, o szacowanej wartości ponad 5 mld zł. Podpisanie umowy na budowę terminala planowane jest w 2026 r., a finał prac budowlanych przed końcem 2031 r.
– Na przełomie 2025 i 2026 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na tzw. palowanie, czyli wykonanie fundamentów pod terminal. Rozstrzygnięcie przetargu ma nastąpić w II kwartale przyszłego roku, co umożliwi rozpoczęcie fizycznych prac ziemnych na placu budowy. To będzie faktyczne rozpoczęcie prac budowlanych – podkreślił wiceminister.
Dodał, że planowany jest też przetarg na stację kolejową, system bagażowy oraz inne elementy infrastruktury towarzyszącej. – Przygotowujemy również budowę ponad 90 km nowych dróg, z czego część w standardzie dwujezdniowym – wskazał.
Poinformował również, że trwa realizacja kluczowych komponentów kolejowych. – Mamy wybranego wykonawcę tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią, gotowa jest komora startowa dla tarczy, która pod koniec 2026 roku rozpocznie drążenie tunelu. W 2027 roku będziemy mniej więcej w połowie jego długości – dodał.
W kwietniu 2025 r. spółka CPK wyłoniła w przetargu wykonawcę, który wydrąży 4,6 km łódzkiego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości. Zwycięzcą zostało konsorcjum PORR, a wartość kontraktu to 2,17 mld zł brutto. Inwestycja powinna zostać ukończona do połowy 2029 r. Inwestycja jest kluczowym fragmentem linii kolejowej nr 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 r. połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 r. umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości do Wrocławia i Poznania.
Czytaj także: Prognozy ruchu na CPK przeszacowane? Eksperci Politechniki Krakowskiej biją na alarm