Wzrost rejestracji aut elektrycznych i ekspansja chińskich marek. Polski rynek motoryzacyjny bije europejskie trendy
Pierwsze półrocze 2025 roku przyniosło wyraźny wzrost rejestracji samochodów w Polsce, ze spektakularnymi wynikami dla aut elektrycznych oraz marek z Chin. Rynek zanotował stabilny rozwój, wyraźnie na przekór tendencjom obserwowanym w pozostałych krajach Europy.
Stabilny wzrost. Liczby i dynamika rynku
W pierwszym półroczu 2025 roku w Polsce zarejestrowano 285 300 nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 3 proc. względem analogicznego okresu 2024 roku. Klienci indywidualni nabyli 93,400 aut (+8,1 proc. r/r), a klienci instytucjonalni 191 900 pojazdów (+0,7 proc. r/r). W segmencie premium zarejestrowano 76,000 pojazdów (+6,4 proc.), podczas gdy marki popularne osiągnęły ponad 209 300 rejestracji (+1,8 proc.). Rok 2024 zamknął się z 16-procentowym wzrostem rynku w skali roku, a obecny wynik plasuje Polskę wśród europejskich liderów dynamiki wzrostu, kontrastując z widoczną stagnacją w innych krajach UE.
Duży przyrost udziału klientów indywidualnych sygnalizuje zmianę trendu zakupowego – osoby prywatne coraz chętniej nabywają nowe pojazdy, podobnie jak rośnie zainteresowanie autami z wyższej półki.
Alternatywne napędy. Dynamika rejestracji i programy wsparcia
Rejestracje samochodów z napędami alternatywnymi w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2025 roku wyniosły 166 600 sztuk (+14,1 proc. r/r). Największy wzrost zanotowały hybrydy plug-in (+80,3 proc.) i auta całkowicie elektryczne (+62,2 proc.), których zarejestrowano 14 400 sztuk.
Popularność elektryków zwiększyła się m.in. dzięki programowi „NaszeAuto”, który umożliwia uzyskanie dotacji na zakup i leasing bateryjnych samochodów elektrycznych – obecnie miesięczna rata wynajmu z dopłatą może wynosić kilkaset złotych. Dynamiczny rozwój obserwuje także infrastruktura ładowania, finansowana przez NFOSiGW oraz Komisję Europejską.
Trwa również pierwszy nabór dotacji na inwestycje w stacje ładowania dla ciężarowych samochodów elektrycznych – do 31 sierpnia 2025 roku można uzyskać nawet 100 proc. dofinansowania. Wprowadzone zostały także dotacje do zakupu lub leasingu elektrycznych aut ciężarowych, do poziomu 750 000 zł na jeden pojazd.
Chińskie marki zdobywają rynek
Pierwsze półrocze 2025 roku wyznaczyło nowy etap w ekspansji chińskich producentów samochodów w Polsce. Polacy zarejestrowali 16,616 samochodów osobowych i 155 dostawczych z Chin – ponad czterokrotny wzrost r/r i obecnie 5,3 proc. udziału w rynku. Na rynku pojawiło się 25 chińskich marek, z których pięć dominuje sprzedaż: MG, Omoda, Jaecoo, BAIC i BYD. Największą popularnością cieszą się chińskie SUV-y i crossovery – stanowią 92 proc. rejestracji pojazdów tych producentów.
Według ekspertów liczba marek oraz aut z Chin będzie dalej rosnąć, ponieważ kolejne firmy planują debiuty na polskim rynku. Rozwój segmentu chińskich pojazdów wpisuje się w szerszy trend, który widoczny jest również w innych krajach Europy.
Akcesoria i segmenty specjalne: stabilizacja i zmiany
Motoryzacyjny rynek rejestracji odnotował wzrost liczby nowych przyczep i naczep – w I półroczu 2025 roku zarejestrowano ich 10 300 (+4,1 proc. r/r). Rośnie też liczba rejestracji jednośladów: w przypadku motocykli – 24 100 sztuk (+8,6 proc. r/r), a motorowerów – 7 800 (+11,6 proc.). Wyjątkiem jest segment pojazdów ciężarowych, gdzie liczba nowych rejestracji spadła o 3,3 proc. do poziomu 15 000 pojazdów.
Czynniki wpływające na rynek – ekologia, wsparcie i ceny
Spektakularny wzrost rejestracji aut elektrycznych oraz hybrydowych częściowo wynika z konieczności obniżenia poziomów emisji CO2 przez producentów – do końca 2025 roku firmy motoryzacyjne muszą osiągnąć redukcję o 15 proc. Polityka cenowa, atrakcyjne oferty leasingu oraz rozbudowa infrastruktury ładowania wspierają transformację rynku i popularyzację ekologicznych napędów.
Źródło: Raport PZPM i KPMG w Polsce „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za H1 2025”