Inflacja nie przestała dręczyć biznesu. Połowa małych firm chce podnieść ceny

Blisko co druga mała firma myśli o podniesieniu cen, z czego 15 proc. ankietowanych już to zrobiło – wynika z badania BIG InfoMonitor. Najczęściej takiej odpowiedzi udzielali przedsiębiorcy z sektora usług.

Wśród nich bowiem 37 proc. mikro-, małych i średnich przedsiębiorców zadeklarowało, że są gotowy na podwyżki cenników. Nieznacznie mniej, bo 34 proc. ankietowanych udzieliło analogicznej odpowiedzi z grona firm działających w handlu i przemyśle. Najmniejszy odsetek chętnych na podniesienie cen znalazł się w grupie firm transportowych (23 proc.).

W zależności od branży różnił się najczęściej wskazywany czynnik skłaniający przedsiębiorców do podwyżek. Dla sektora usług kluczową rolę odgrywa presja płacowa, którą wskazało 57 proc. badanych. W przypadku firm produkcyjnych jest to inflacja (58 proc.), choć wynagrodzenia potrafią stanowić również duże wyzwanie (54 proc.). Podwyższone tempo wzrostu cen w gospodarce zostało też wyróżnione przez przedsiębiorców zajmujących się transportem (50 proc.), których koszty związane z energią (44 proc.) także skłaniają do przeniesienia części z nich na klientów.

Przeczytaj również: Polacy najmniej skłonni do założenia firmy

Warto pamiętać, że inflacja stopniowo hamuje, podobnie jak tempo wzrostu wynagrodzeń. W sierpniu dynamika wzrostu cen konsumentów wyniosła 2,9 proc. r/r. Dzisiaj o godz. 10 GUS opublikuje wstępne dane za wrzesień. Konsensus rynkowy spodziewa się wskaźnika na poziomie 3,1 proc. r/r.

Z kolei przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wyniosło w sierpniu 8769,08 zł brutto. Oznacza to kwotę wyższą niż 12 miesięcy wcześniej o 7,1 proc. Tempo to jest najniższe od co najmniej trzech lat. Jeszcze w lipcu br. dynamika roczna wyniosła 7,6 proc., a sama średnia krajowa była wyższa, bo wyniosła 8905,63 zł.