CPK wystąpi o miliardowe dotacje na budowę odcinków między Warszawą a Łodzią

CPK planuje wystąpić do KE z wnioskami na miliardowe dotacje na budowę odcinków między Łodzią a Warszawą oraz na tunel dalekobieżny w Łodzi. Odcinki mają być gotowe do końca 2032 roku.

– Spółka zgodnie z harmonogramem realizuje poszczególne etapy inwestycji. Na przełomie tego i przyszłego roku planujemy ogłoszenie przetargów na projekt wykonawczy i roboty budowlane dla dwóch pierwszych odcinków KDP między Warszawą i Łodzią. Projekt od samego początku ma mocne wsparcie UE, jest wpisany do europejskiej sieci transportowej TEN-T, dlatego mam nadzieję, że otrzyma kolejne unijne dofinansowania – mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury.

Przedstawiciele CPK mówili, że w 2026 roku zamierzają złożyć wnioski o pieniądze z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. – Projektowanie i budowa pierwszego odcinka KDP w Polsce to wyzwanie nie tylko techniczne, logistyczne i administracyjne, ale również finansowe. Nasza inwestycja ma przewidziane finansowanie w uchwalonym przez Radę Ministrów Programie Wieloletnim CPK na lata 2024–2032, w którym środki unijne stanowią niezwykle ważny element. Dzięki tym dotacjom, na które liczymy, w Polsce będzie możliwa dalsza budowa kolei dużych prędkości przez CPK w standardzie XXI wieku – mówi dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK. Do tej pory, w połowie 2023 roku, KE przyznała już z tego instrumentu prawie 280 mln zł dotacji na opracowanie dokumentacji projektowej. Spółka tłumaczy też, że chce korzystać nie tylko z CEF, ale także dostać się do środków z programu FEnIKS.

Osiem przetargów na linii Warszawa-Łódź

W ramach KDP, CPK planuje osiem przetargów – sześć na roboty budowlane i dwa dotyczące sterowania ruchem oraz budowy sieci trakcyjnej. Firma też – jeszcze w tym roku – ogłosi przetarg na prace archeologiczne dla całego odcinka Warszawa–Łódź.

Zgodnie z planem, najpierw ruszą przetargi na odcinek od Warszawy Zachodniej do Konotopy (18 km) i od Konotopy do CPK (13 km). W przyszłym roku ruszą przetargi na kolejne cztery odcinki, które doprowadzą linię Y do Łodzi.

– Na komponent kolejowy CPK rząd przewidział ponad 76 mld zł, czyli ok. 2/3 środków obecnego Programu Wieloletniego. To pokazuje, że inwestycje kolejowe CPK to proces rozpisany na lata. Studia wykonalności, projekty, pozyskiwanie zgód administracyjnych, a w końcu sama budowa linii KDP, wymaga ogromnego zaangażowania całego zespołu specjalistów i ekspertów ze spółki CPK i naszych partnerów – mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Prace projektowe dla planowanego odcinka linii Y dobiegają tymczasem końca. CPK złożyła już 8 z 12 wniosków o decyzję lokalizacyjną. Pozyskała także – w Kolejowym Programie Dobrowolnych Nabyć136 działek o powierzchni 145 ha, co stanowi 95 proc. wszystkich właścicieli nieruchomości.

Dzięki budowie odcinka linii Y, czas przejazdu z Łodzi do Warszawy skróci się z 70 do 40 minut. Z Warszawy do CPK podróż ma zająć mniej niż 20 minut. Samo lotnisko CPK powinno ruszyć – razem z odcinkami kolejowymi z Warszawy do Łodzi – pod koniec 2032 roku. Odcinki KDP z Łodzi do Wrocławia i Poznania mają zaś być gotowe do końca 2035 roku.