Od czwartku obowiązkowe ubezpieczenie dla dronów powyżej 250 gramów
Od czwartku każdy operator drona o masie startowej powyżej 250 g musi posiadać ubezpieczenie OC. Za brak polisy grozi kara w wysokości 4 tys. zł.
Od czwartku wchodzi w życie obowiązek ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) dla operatorów dronów o masie startowej od 250 g do 20 kg. Nowe przepisy wynikają z nowelizacji ustawy Prawo lotnicze, którą prezydent podpisał w lutym 2025 r.
Obowiązek dotyczy wszystkich użytkowników – zarówno komercyjnych, jak i rekreacyjnych. Ubezpieczenie ma pokrywać ewentualne szkody wyrządzone przez drona, na przykład przy jego upadku. Polisę należy wykupić najpóźniej dzień przed planowanym lotem.
Za wykonywanie lotów bez ważnego OC grozi kara administracyjna w wysokości 4 tys. zł. Minimalna suma gwarancyjna polisy wynosi około 270 tys. zł, a jej brak może narazić operatora na konieczność pokrycia kosztów szkody z własnej kieszeni.
Z obowiązku zwolnione są jedynie drony należące do lotnictwa państwowego, np. wykorzystywane przez policję lub inne służby mundurowe. Nowe przepisy mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa finansowego operatorów oraz ochronę osób trzecich i ich mienia.
Według Agnieszki Włodarskiej-Poloczek z Compensy, regulacje to odpowiedź na dynamiczny rozwój rynku dronów i rosnącą liczbę operacji lotniczych z ich udziałem. Przykładowe szkody mogą sięgać kilku tysięcy złotych – np. 12 tys. zł za kolizję z samochodem czy 2,5 tys. zł za uszkodzenie ogrodzenia.
Wątpliwości dotyczące zakresu ochrony
Nie wszystkie kwestie nowego obowiązku są jednak jednoznaczne. Broker Mentor S.A. zwraca uwagę, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów i Gospodarki, ubezpieczenie nie obejmuje szkód powstałych przy lotach wykonanych z naruszeniem przepisów prawa lotniczego.
Oznacza to, że jeśli operator – nawet nieumyślnie – złamie przepisy dotyczące np. wysokości lotu lub strefy zakazu, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania. W branży ubezpieczeniowej budzi to obawy o praktyczne zastosowanie nowych regulacji.
Nowe przepisy były zapowiadane od lutego, ale obowiązek ubezpieczenia wszedł dopiero teraz, po 9-miesięcznym vacatio legis. Celem nowelizacji było także dostosowanie polskiego prawa do unijnych regulacji i zastąpienie wcześniejszego podziału na loty rekreacyjne i komercyjne trzema kategoriami: „otwarta”, „szczególna” i „certyfikowana”.
Według Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w Polsce jest już ponad 411 tys. zarejestrowanych operatorów dronów, wobec 270 tys. w połowie 2024 roku. Liczba ta rośnie wraz z popularyzacją dronów w fotografii, rolnictwie i logistyce.
Obowiązki operatorów i rejestracja
Z danych Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) wynika, że każdy operator drona cięższego niż 250 g lub wyposażonego w kamerę musi zarejestrować się na stronie drony.gov.pl oraz zgłaszać każdy lot w aplikacji DroneTower.
Rejestracja nie jest wymagana tylko w przypadku dronów-zabawek lub urządzeń lżejszych niż 250 g bez kamery. Do samodzielnego latania trzeba mieć ukończone 14 lat i posiadać odpowiednie kompetencje.
W przypadku lżejszych dronów wystarczy znajomość instrukcji obsługi, ale dla cięższych konieczne jest ukończenie szkolenia i zdanie egzaminu online potwierdzającego kwalifikacje w kategoriach A1 i A3.
Źródło: PAP