Port Gdańsk. Podpisano porozumienie na rzecz rozbudowy dróg i kolei do terminali Portu Północnego

W Gdańsku podpisano porozumienie w sprawie rozbudowy infrastruktury dostępowej do głębokowodnych terminali przeładunkowych Portu Gdańsk na wyspie Stogi. Umowę podpisali przedstawiciele Portu Gdańsk i Polskich Linii Kolejowych.

W uroczystości wzięli udział m.in. wiceministrowie infrastruktury Arkadiusz Marchewka i Piotr Malepszak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski oraz prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

Port Gdańsk: inwestycja obejmuje modernizację istniejących linii i budowę nowych odcinków

Biuro prasowe Portu Gdańsk podało, że kluczowym elementem współpracy między PLK a portem jest opracowanie studium wykonalności (I etap) w latach 2026–2027. W 2028 r. planowane jest rozpoczęcie prac nad dokumentacją projektową (II etap), której przygotowanie umożliwi w perspektywie do 2034 r. rozpoczęcie realizacji inwestycji w zakresie kolejowej infrastruktury towarzyszącej rozbudowie portu (III etap).

Inwestycja obejmuje modernizację istniejących linii kolejowych, ich elektryfikację oraz budowę nowych odcinków, co pozwoli na sprawny transport kolejowy w ramach projektu „Poprawa dostępu kolejowego oraz drogowego do obecnych i przyszłych głębokowodnych terminali przeładunkowych w Porcie Północnym”. Rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe po zabezpieczeniu funduszy i uzyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych.

Biuro prasowe PLK stwierdziło, że realizacja zadania ma strategiczne znaczenie dla wzmocnienia gospodarki i bezpieczeństwa państwa poprzez zwiększenie potencjału logistycznego Portu Gdańsk oraz przepustowości na liniach kolejowych zarządzanych przez PLK.

Wiceminister Marchewka podkreślił, że z roku na rok rośnie liczba towarów przeładowywanych w gdańskim porcie.

– Jeśli towary przybywają statkami, muszą być również sprawnie obsłużone i dostarczone na południe Polski lub do naszych sąsiadów. Dlatego konieczny jest rozwój infrastruktury dostępowej – kolejowej i drogowej – powiedział.

Prezes Portu Gdańsk Dorota Pyć: potrzebny jest drugi most lub tunel na wyspę portową

Dodał, że podpisane porozumienie jest pierwszym znaczącym krokiem do poprawy dostępności kolejowej i drogowej do portu.

W 2024 r. Port Gdańsk obsłużył ponad 355 tys. wagonów kolejowych (liczba dotyczy wyłącznie kontrahentów ZMPG). Cały transport kolejowy wyprowadzający ruch z głębokowodnej części portu odbywa się obecnie za pomocą jednego mostu.

Prezes Portu Gdańsk Dorota Pyć podkreśliła potrzebę budowy drugiego mostu lub tunelu prowadzącego na wyspę portową.

– Port Północny potrzebuje nowych torów, bocznic i zwiększonej przepustowości stacji. Obecna sieć staje się czynnikiem ograniczającym rozwój portu – powiedziała.

Jak stwierdziła, rozwój połączeń intermodalnych jest jednym z filarów strategii portu. Dzisiejsze porozumienie z PLK to konkretna odpowiedź na wyzwania stojące przed polską logistyką.

Biuro prasowe portu przypomniało, że w Porcie Północnym zlokalizowane są specjalistyczne terminale głębokowodne, które odpowiadają za ponad 80 proc. przeładunków w porcie. Jak stwierdza komunikat, funkcjonowanie obiektów takich jak Naftoport, Gaspol czy Port Północny ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego kraju, a działalność Baltic Hub stanowi strategiczny filar rozwoju gospodarczego Polski, umacniając pozycję Gdańska jako jednego z najważniejszych portów na Bałtyku.

Podano również, że realizacja inwestycji poprzez budowę alternatywnej infrastruktury dostępowej, w tym nowych mostów lub tuneli, usprawni ruch kolejowy w Porcie Gdańsk i na jego zapleczu.

Wiceminister Marchewka przypomniał, że w 2024 r. liczba przeładowanych kontenerów w porcie w Gdańsku była rekordowa.

– W sumie w polskich portach przeładowano 3,3 mln TEU, przy czym Gdańsk przyczynił się do tego najbardziej. Po trzech kwartałach 2024 r. wzrost przeładunków kontenerowych w samym Porcie Gdańsk sięga 20 proc. – podsumował.

Czytaj także: 2,4 mld zł na inwestycje w gospodarkę morską w 2026 r. Sikorski: Bałtyk kluczowym obszarem rozwoju

Źródło: PAP