Otwarto nowe przejście podziemne pod Dworcem Zachodnim. Pochwalił się nim sam premier Tusk

Przejście podziemne pod Dworcem Zachodnim zostało w piątek oficjalnie udostępnione podróżnym. Nowe przejście jest szerokie na 60 metrów. Na wszystkie perony prowadzą ruchome schody. Wszędzie są też wyświetlacze z informacją o przyjazdach i odjazdach pociągów.

Przejście z okazji jego otwarcia odwiedził m.in. sam premier Donald Tusk.

„Robi wrażenie, co?" – skomentował na platformie X, zamieszczając materiał wideo. W jego opinii „ten widok zapiera dech w piersiach".

Polecamy: Virgin Morawiecki i sigma Tusk. Jak Koalicja Obywatelska nieoczekiwanie zaczęła rządzić na TikToku?

Dworzec Zachodni – inwestycja za miliardy z funduszy europejskich

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak, przemawiając z okazji otwarcia przejścia, przypomniał z kolei, że w tym roku kolejarze ogłosili postępowanie przetargowe na remont drugiego dworca - Warszawy Wschodniej za 4 mld zł. Wraz z miastem PKP uruchomiło także w tym roku wspólny bilet PKP Intercity i ZTM w Warszawie.

Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz podkreśliła, że dworzec Zachodni został dofinansowany z funduszy europejskich.

– Półtora miliarda na sam dworzec, pół miliarda na tory otaczające, prawie miliard na podziemny przystanek tramwajowy – zauważyła.

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski powiedział, że ta inwestycja to przykład wzorcowej współpracy rządu z samorządem, przy wykorzystaniu unijnych pieniędzy.

– Dokładnie w ten sposób realizujemy te nasze marzenia o zupełnie nowej, nowoczesnej Warszawie, w której stawiamy na transport publiczny. To jest właśnie to, co jest moim i naszym wspólnym priorytetem – dodał.

Dworzec Zachodni – co piąty pociąg pasażerski w kraju zatrzymuje się na tej stacji

Prezes PKP PLK Piotr Wyborski zaznaczył, że Dworzec Zachodni to stacja o największej liczbie pociągów pasażerskich, które zatrzymują się tu w ciągu doby.

– To ponad 1100 pociągów, więc co piąty pociąg pasażerski w kraju zatrzymuje się na tej stacji. Do tej stacji można dojechać do wszystkie zakątki województwa mazowieckiego, jak również do największych miast na terenie kraju – dodał.

Jak stwierdził, większość lokali w nowym przejściu jest już wynajętych i w ciągu kilku następnych miesięcy rozpoczną działalność.

Polskie linie kolejowe nie zatrzymują się na stacji Warszawa-Zachodnia. Na terenie aglomeracji warszawskiej prowadzimy szereg działań inwestycyjnych, zarówno tych małych, jak i tych większych. Te małe to na przykład stacja, przystanek Warszawa Ursus Północny, który już za kilka dni będzie udostępniony w formie obu zmodernizowanych peronów – dodał.

Przypomniał modernizację Dworca Centralnego, co pozwoliło na zwiększenie przepustowości liczby pociągów na średnicy dalekobieżnej. Podkreślił, że w przyszłym roku kolejarze chcą rozpocząć modernizację Dworca Wschodniego oraz kontynuować modernizację linii od Warszawy Wawer do stacji Otwock, a także rozpoczną budowę przejścia podziemnego na stacji Warszawa Gdańska.

Czytaj także: Warszawa Wschodnia zostanie przebudowana. Oto szczegóły inwestycji za 4 mld zł

Budimex: nadszedł długo wyczekiwany moment

Nowe przejście, którego wykonanie zrealizował Budimex, jest szerokie (60 metrów) i bardzo jasne, w przeciwieństwie do poprzedniego. Na wszystkie perony zawiozą podróżnych schody ruchome. Wszędzie są też wyświetlacze z informacją o przyjazdach i odjazdach pociągów.

Pomieszczenia handlowe są jeszcze zamknięte, ale wiadomo co w nich będzie po informacjach naklejonych na drzwiach.

„Nadszedł długo wyczekiwany moment – otwarcie przejścia podziemnego na Stacji Warszawa Zachodnia! Zakończyliśmy już pełną modernizację stacji, dzięki czemu podróżni mogą w pełni korzystać z całej jej infrastruktury" – napisał Budimex na profilu faceboookowym.

Podróżni czekali na otwarcie przejścia wiele miesięcy. W tym czasie dojście do peronów możliwe były tylko wybudowaną kładką, teraz skorzystają z wygodnych schodów ruchomych.

Obok przejścia tramwajarze wybudowali podziemny przystanek tramwajowy, z którego w połowie przyszłego roku ma wyruszyć tramwaj. Część tramwajowa uzyskała już pozwolenie na użytkowanie na początku października.

Warszawa Zachodnia to największa stacja kolejowa w Polsce obsługująca do 1 tys. pociągów dziennie. Kolejarze szacują, że z dworca oraz nowego przejścia podziemnego będzie korzystać ponad 100 tysięcy osób każdego dnia.

Czytaj także: Kolej na rozdrożu. Budimex i polskie inwestycje: między ambicją a rzeczywistością

Źródło: PAP, XYZ