Prawie połowa pracowników nie ufa sztucznej inteligencji. Mimo że regularnie z niej korzysta
Choć coraz więcej osób korzysta z narzędzi AI w pracy, większość z nich nie sprawdza poprawności generowanych treści. Wielu nie ufa systemom, z których korzysta — wynika z badania przeprowadzonego przez Uniwersytet w Melbourne i firmę KPMG.
Korzystają, ale nie ufają
Międzynarodowe badanie objęło ponad 48 tys. osób z 47 krajów i zostało przeprowadzone od listopada 2024 r. do stycznia 2025 r. Pokazuje ono, że ponad dwie trzecie respondentów używa sztucznej inteligencji w codziennym życiu: w pracy, nauce lub prywatnie. Mimo to tylko 46 proc. deklaruje zaufanie do tych systemów - przekazuje Euronews.
Ankietowani oceniali m.in. zdolności techniczne AI oraz kwestie bezpieczeństwa, etyki i uczciwości działania systemów. Wyniki wskazują, że choć ludzie wierzą w dokładność i skuteczność technologii, mają poważne obawy co do jej sprawiedliwości i potencjalnych szkód.
Według autorów raportu, zaufanie to kluczowy czynnik warunkujący akceptację AI. – Żadna organizacja nie może rozwijać się szybciej niż wynosi poziom zaufania – podkreśliła Samantha Gloede z KPMG.
Sztuczna inteligencja w pracy
58 proc. uczestników badania korzysta z AI w pracy, a 33 proc. z nich robi to codziennie lub co tydzień. Wskazują, że narzędzia AI zwiększają ich efektywność, dają szerszy dostęp do informacji i sprzyjają innowacjom. Prawie połowa zauważyła, że dzięki AI wzrosła ich aktywność przynosząca przychody.
Jednocześnie badanie ujawnia ryzyka: 50 proc. pracowników używa AI wbrew zasadom obowiązującym w firmach. Niektórzy przyznali się do wprowadzania poufnych danych firmowych do publicznych narzędzi takich jak ChatGPT czy też do tworzenia deepfake’ów przedstawiających kadrę zarządzającą.
57 proc. użytkowników AI w pracy ukrywa fakt jej użycia, prezentując wygenerowane przez nią treści jako własne. Co więcej, 56 proc. przyznaje się do popełnienia błędów zawodowych, ponieważ nie sprawdzili poprawności uzyskanych wyników.
Brakuje szkoleń i zasad
Połowa badanych pracowników przyznała, że nie rozumie, czym jest sztuczna inteligencja ani jak dokładnie działa. Tylko 40 proc. uczestniczyło w jakimkolwiek szkoleniu z zakresu AI.
Eksperci zalecają firmom stworzenie tzw. „zaufanych ram AI” czyli zestawu zasad i wytycznych dotyczących bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z tej technologii. Może to pomóc ograniczyć ryzyko związane z niewłaściwym użyciem AI i zwiększyć kompetencje pracowników.