Tesla uruchamia robotaksówki w Teksasie. Pierwsze kursy bez kierowcy już w Austin
Tesla rozpoczęła w niedzielę testowe kursy bezzałogowych taksówek w Austin w stanie Teksas. To pierwsze w historii firmy kursy z płacącymi pasażerami bez kierowcy za kierownicą.
Pierwsze robotaksówki Tesli w Austin
Tesla uruchomiła w niedzielę niewielką flotę autonomicznych taksówek w Austin. W samochodach nie było kierowców, a za bezpieczeństwo odpowiadała jedna osoba na fotelu pasażera - pisze Reuters.
Elon Musk ogłosił na platformie X, że jest to „kulminacja dekady ciężkiej pracy”. Podkreślił, że zespoły pracujące nad chipami AI i oprogramowaniem zostały zbudowane od podstaw w Tesli.
Testowa grupa składa się z około 10 pojazdów, które przewożą pasażerów w ograniczonej strefie w dzielnicy South Congress. Tesla zaprosiła do testów wybranych influencerów, którzy udostępnili w mediach społecznościowych filmy z pierwszych przejazdów. Cena za kurs wynosi stałe 4,20 dolara – poinformował Musk na X.
Jeden z inwestorów Tesli, Sawyer Merritt, opublikował nagranie z kursu robotaksówką do baru i restauracji Frazier’s Long and Low.
Nowe przepisy dla aut bez kierowców
Przed uruchomieniem robotaksówek gubernator Teksasu, Greg Abbott, podpisał ustawę regulującą zasady działania pojazdów autonomicznych. Nowe przepisy wymagają pozwolenia od Departamentu Pojazdów Mechanicznych Teksasu.
Prawo wejdzie w życie 1 września i daje władzom możliwość cofnięcia pozwolenia, jeśli operator stwarza zagrożenie. Zgodnie z ustawą firmy muszą też przekazać służbom ratunkowym informacje, jak postępować z pojazdami bez kierowcy w razie wypadku.
Nowe regulacje zmieniają stanowisko Teksasu, który w 2017 r. zakazał miastom wprowadzania własnych zasad dla aut autonomicznych. Według ekspertów, uzyskanie pozwolenia w Teksasie będzie łatwiejsze niż w Kalifornii, ale w razie problemów można je szybko stracić.
Ograniczenia i wyzwania
Musk zapewnia, że bezpieczeństwo robotaksówek w Austin jest priorytetem. Usługa działa tylko w wybranych strefach i nie przewozi pasażerów poniżej 18. roku życia.
Tesla planuje omijać trudne skrzyżowania i nie kursować w złej pogodzie. Analitycy twierdzą, że sukces prób w Austin nie oznacza szybkiego rozwoju usługi w innych miastach.
Philip Koopman z Carnegie Mellon University ocenia, że pełny rozwój branży robotaksówek może zająć lata lub dekady.
Tesla konkuruje z innymi firmami, jak Waymo należące do Alphabetu czy Zoox należące do Amazona. Dotychczasowe próby konkurencji, jak Cruise od General Motors, zostały wstrzymane po poważnych wypadkach.