Ponad 500 polskich firm na Expo w Osace. Polska inwestuje 165 mln zł w promocję na rynku japońskim
Ponad pół tysiąca polskich przedsiębiorstw weźmie udział w misjach gospodarczych podczas półrocznego Expo w Osace. Wydarzenie to ma wzmocnić relacje handlowe Polski z Japonią i poprawić ujemny bilans handlowy.
W trakcie trwającej od połowy kwietnia do 13 października 2025 roku światowej wystawy Expo w Osace do Japonii przyjedzie ponad 500 polskich firm. Informację tę przekazała w rozmowie z Polską Agencją Prasową Magdalena Skarżyńska, wiceszefowa Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).
Polska od lat notuje ujemny bilans handlowy z Japonią. W 2024 roku deficyt handlowy wyniósł ponad 4,2 mld euro – polski eksport do Japonii sięgnął ponad 840 mln euro, podczas gdy import z tego kraju przekroczył 5 mld euro. Rok wcześniej deficyt był jeszcze większy i zbliżył się do 5 mld euro.
Polska eksportuje do Japonii głównie produkty rolno-spożywcze, maszyny i urządzenia mechaniczne oraz chemikalia. Z Japonii sprowadzane są przede wszystkim samochody i części, sprzęt elektroniczny i telekomunikacyjny oraz maszyny przemysłowe. W 2024 roku Japonia zniosła zakaz importu mięsa drobiowego i produktów jajecznych z Polski.
Wiceszefowa PAIH podkreśliła, że Expo w Osace to doskonała okazja do promocji polskich firm i umocnienia relacji gospodarczych z Japonią. W ramach wydarzenia odbywają się m.in. polsko-japońskie fora biznesowe: eksportowe (20 maja) oraz inwestycyjne (30 września).
Skarżyńska wskazała, że największe szanse na rynku japońskim mają polskie firmy z sektorów: rolno-spożywczego, meblarskiego, gamingowego, IT oraz kosmetycznego. W branży kosmetycznej polscy przedsiębiorcy muszą jednak liczyć się z silną konkurencją ze strony firm południowokoreańskich.
Polskie firmy zainteresowane eksportem do Japonii muszą spełnić liczne wymogi fitosanitarne. Dotyczą one nie tylko żywności, ale także np. ceramiki – japońskie służby dokładnie sprawdzają, czy dany produkt może mieć kontakt z żywnością.
Koszt polskiej obecności na Expo w Osace, obejmujący budowę pawilonu, wystawę, promocję oraz wydarzenia towarzyszące, wyniósł łącznie 165 mln zł. Skarżyńska podkreśliła, że udział w Expo to dla Polski pół roku intensywnej promocji i szansa na zwiększenie obecności na wymagającym rynku.
Źródło: PAP