Ponad 1,3 tys. jednostek administracji publicznej korzysta z systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją RP

Na 2028 r. planowany jest obowiązek cyfryzacji urzędów w Polsce. W ramach przygotować Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z NASK i COI wdraża system Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją Rzeczypospolitej Polskiej (EZD RP). Obecnie korzysta z niego ponad 1,3 tys. jednostek administracji publicznej.

W poniedziałek w siedzibie NASK odbyła się konferencja poświęcona systemowi. Jak wskazuje resort cyfryzacji, jej celem było zachęcenie instytucji do bezpłatnego wdrażania systemu oraz chmury SaaS.

Zaprezentowano również plany objęcia systemem 300 tys. użytkowników oraz omówiono zasady integracji EZD RP z usługą e-Doręczeń i scenariusze techniczne wdrożeń.

Przez rok liczba jednostek korzystających z EZD RP ma się podwoić

Z EZD RP korzysta obecnie ponad 1,3 tys. jednostek administracji publicznej, m.in. szpitale, przedszkola, biblioteki, ośrodki pomocy społecznej, ministerstwa, KRUS i Kancelaria Sejmu. Przez kolejny rok, do czerwca 2026 r., liczba ta ma się podwoić – wskazuje Ministerstwo Cyfryzacji.

System liczy ponad 47 tys. aktywnych użytkowników. Za jego pomocą zarejestrowano i obsłużono ponad 3,3 mln spraw.

EZD RP to rozwiązanie całkowicie bezpłatne. Jednostki publiczne nie kosztów wdrożenia ani utrzymania. Otrzymują nie tylko dostęp do systemu, ale również szkolenia, wsparcie wdrożeniowe oraz infrastrukturę chmurową.

Na realizację kolejnych wdrożeń projektu i udostępnienie usługi SaaS EZD RP dla 300 tys. użytkowników Polska przeznacza 200 mln zł w ramach funduszy z KPO – podało Ministerstwo Cyfryzacji.

EZD RP jest zintegrowany z AI

Resort wskazuje, że zastosowanie systemu gwarantuje wysoki poziom ochrony danych przed cyberzagrożeniami oraz generuje realne oszczędności dla administracji (poprzez brak kosztów licencyjnych, ograniczone zużycie papieru, redukcję sprzętu biurowego oraz niższe koszty archiwizacji).

System jest także zintegrowany z AI, "która umożliwia streszczenie sprawy i przygotowanie projektu odpowiedzi" – podało ministerstwo w komunikacie.

Samorządy mogą zlecać tworzenie dodatkowych modułów w EZD RP. System można wdrożyć lokalnie lub w chmurze.