Co się dzieje z CPK? Lasek: projekt terminala i stacji kolejowej został odebrany
Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK wyjaśnił na konferencji prasowej, co teraz dzieje się z projektem. Przekazał m.in. dane o tym, jak przebiega program dobrowolnego wykupu działek.
Jak tłumaczył, Centralny Port Komunikacyjny to obecnie największy projekt infrastrukturalny. W jego sprawie podpisano już 170 umów na kwotę 5 miliardów złotych (przy koszcie inwestycji szacowanym na 131,7 miliarda złotych). – Inwestycja idzie do przodu oparta o nowe, realne harmonogramy i realne finansowanie – tłumaczył wiceminister infrastruktury.
Dodał, że są już gotowe projekty dworca autobusowego, stacji kolejowej oraz samego terminala. Te dokumenty mogą być już więc załącznikiem do pozwolenia na budowę. Spółka ma je złożyć jeszcze w tym roku.
Lasek przypomniał, że obecny rząd wznowił program wykupu dobrowolnego. Jak twierdził, zgłosiła się do niego rekordowa liczba uczestników. Od ponownego uruchomienia do lipca tego roku, spółka przejęła 750 hektarów, a najbardziej interesowały ją nieruchomości zabudowane. Łącznie CPK ma już więc 2100 działek o powierzchni 2000 hektarów. – Można więc realizować inwestycję w zgodzie społecznej – tłumaczył.
Lasek stwierdził też, że równie dobrze działa kolejowy program dobrowolnych nabyć. Z 201 potrzebnych działek, zgłosiło się 191 właścicieli nieruchomości. 80 proc. z tych działek jest już po uzgodnieniach i podpisaniu protokołu.
W ramach CPK powstanie centralne lotnisko między Warszawą i Łodzią w okolicach gminy Baranów oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port będzie początkowo przystosowany do obsługi 34 milionów pasażerów rocznie. Budowa, według planu, ruszy w 2026. W 2031 port lotniczy ma dostać wszystkie niezbędne certyfikaty. Oficjalnie lotnisko przyjmie pierwsze samoloty w 2032. Jednocześnie rząd planuje uruchomienie pierwszego odcinka KDP między Warszawą, CPK a Łodzią. westycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.