GUS: więcej przeładunków w terminalach intermodalnych w 2024 r.

W terminalach intermodalnych w Polsce w 2024 r. przeładowano o 9,5 proc. więcej towarów niż w 2023 r. – poinformował dziś Główny Urząd Statystyczny. Łącznie przeładowano 82,6 mln ton ładunków skonteneryzowanych.

Wartość zdolności przeładunkowej wszystkich terminali transportu intermodalnego wyniosła 9,7 mln TEU. W tym terminale morskie odpowiadały za 6,5 mln TEU, a terminale lądowe – za 3,2 mln TEU.

Terminale morskie i lądowe

Według danych GUS w terminalach morskich długość nabrzeży przeładunkowych wynosiła 5,4 km. Powierzchnia parkingowo-manewrowa obejmowała 6,1 ha, a powierzchnia składowa – 169,8 ha. Z tej powierzchni 95,4 proc. było przeznaczone dla jednostek skonteneryzowanych. Pojemność placów składowych terminali morskich wynosiła 115,2 tys. TEU.

Terminale morskie dysponowały 17 km torów kolejowych, z czego 70,7 proc. bezpośrednio do załadunku i wyładunku. Średnia długość obsługiwanego składu kolejowego w terminalu morskim wyniosła 71 wagonów.

W terminalach lądowych powierzchnia parkingowo-manewrowa obejmowała 31,5 ha, a powierzchnia składowa – 106,5 ha. Z tego 79,2 proc. powierzchni było przeznaczone dla kontenerów. Pojemność placów składowych wynosiła 154,2 tys. TEU.

Struktura transportu

Terminale lądowe posiadały łącznie 103 km torów normalnotorowych, z czego 39,6 proc. służyło bezpośrednio do załadunku i wyładunku. Średnia długość obsługiwanego składu kolejowego wyniosła 31 wagonów.

W 2024 r. do i z terminali przetransportowano 30,9 mln ton ładunków drogą morską, co stanowiło 37,4 proc. całości. Transport samochodowy odpowiadał za 28,7 mln ton (34,7 proc.), a kolejowy – za 23 mln ton (27,9 proc.).

Największy udział w przewozach miały towary mieszane – 29,2 proc., co oznacza wzrost o 5,3 pkt proc. względem 2023 r. Chemikalia, produkty chemiczne i włókna sztuczne stanowiły 8,6 proc. (wzrost o 3,6 pkt proc.), a produkty spożywcze, napoje i tytoń – 5,8 proc. (wzrost o 1 pkt proc.).

Transport samochodowy

Transportem samochodowym intermodalnym przewieziono ponad 28,5 mln ton ładunków w kontenerach, z czego 99,4 proc. stanowiły przewozy krajowe. Najwięcej ładunków przewieziono w województwach: mazowieckim (23,4 proc.), pomorskim (22,8 proc.), śląskim (13,6 proc.) i łódzkim (12 proc.).

Wzrost liczby przewiezionych ładunków odnotowano w województwach: mazowieckim, śląskim, warmińsko-mazurskim, pomorskim oraz małopolskim – podał GUS.

Źródło: PAP