Ministerstwo Finansów nie chce zwiększenia rekompensat dla Poczty Polskiej

Ministerstwo Finansów nie chce zwiększenia rekompensat dla Poczty Polskiej, a przynajmniej ich rozłożenia w czasie ze względu na uwarunkowania finansów publicznych. Ministerstwo Aktywów Państwowych argumentuje, że pogorszy to i tak złą kondycję Poczty. Resorty wymieniały się uwagami w opiniach do noweli prawa pocztowego.

Obecny limit wynosi po 651 mln zł na 2026 i 2027 r. Jednak zgodnie z estymacją zaakceptowaną przez Komisję Europejską, rekompensata na rzecz Poczty Polskiej z tytułu kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych może wynieść za rok 2024 – 997 mln zł, a za rok 2025 – 960 mln zł.

„Mając na uwadze uwarunkowania finansów publicznych, limit wydatków na rok 2026 musi pozostać niezmieniony. Zwiększenie kwot może być analizowane wyłącznie w odniesieniu do lat następnych. Jednocześnie konstrukcja przepisów powinna przewidywać rozłożenie w czasie wypłaty należnych kwot" – pisze MF w uwagach do projektu.

MAP: Poczta jest „nadmiernie obciążona" świadczeniem usług powszechnych

„Należy podkreślić, że w obecnej sytuacji Poczty Polskiej tak znaczące zaniżenie kwoty wypłaty finansowania, będącego rekompensatą z tytułu nadmiernego obciążenia finansowego spowodowanego świadczeniem usług powszechnych, nie pozwoli na kontynuację transformacji spółki i pogłębi obecne problemy z jej funkcjonowaniem" – twierdzi z kolei MAP.

MAP podaje, że w ministerstwie trwają obecnie prace nad zmianą rozporządzenia, gdzie m.in. kwestia możliwości wypłaty należnego kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych w transzach zostanie odpowiednio zaadresowana.

„Wszelkie opóźnienia wypłaty należnych operatorowi wyznaczonemu środków powoduje pogłębienie jego niezwykle trudnej sytuacji finansowej, co bezpośrednio wpływa na jego kondycję finansową oraz jakość świadczonych usług" – konkluduje MAP.

Czytaj więcej na temat trudnej sytuacji w Poczcie Polskiej

Poczta Polska świadczy usługi powszechne po wygraniu konkursu, w którym nie miała konkurencji, w 2015 r. Ówczesny prezes Poczty mówił, że jest jedynym podmiotem, który jest w stanie sprostać tak wymagającym kryteriom.

Operator wyznaczony to unijne rozwiązanie, które miało gwarantować obywatelom dostępność podstawowych usług pocztowych o dobrym standardzie, świadczonych po przystępnej cenie na terenie całego kraju i za granicą.

Źródło: PAP, XYZ