PGZ podpisała kontrakty za 120 mld zł. W planach nowe fabryki i rozbudowa produkcji

Polska Grupa Zbrojeniowa zawarła w ostatnich 12 miesiącach 50 dużych umów o wartości ok. 120 mld zł. Spółka zapowiada rozbudowę zdolności produkcyjnych, w tym budowę nowych zakładów.

Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) poinformowała w czwartek o podpisaniu 50 dużych kontraktów w ciągu ostatniego roku. Łączna wartość zawartych umów wyniosła ok. 120 mld zł - przekazuje PAP.

Największe z kontraktów dotyczą programu Narew, czyli budowy systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej krótkiego zasięgu. System ma powstać we współpracy z firmami brytyjskimi i obejmować 23 baterie wyposażone w wyrzutnie pocisków CAMM i CAMM-ER.

W program Narew zaangażowane są także spółki z Grupy PGZ, m.in. PIT-RADWAR, Jelcz i Wojskowe Zakłady Łączności nr 1. Firmy te odpowiadają za opracowanie systemów rozpoznania i kierowania ogniem.

Drugim ważnym kierunkiem działalności PGZ jest produkcja różnego rodzaju pojazdów wojskowych. Wśród nich znajdują się bojowe wozy piechoty Borsuk, armatohaubice Krab oraz ciężarówki Jelcz.

Niedawno podpisano umowę na dostawę 116 Borsuków, a wkrótce planowane jest zawarcie kolejnych kontraktów. Wojsko deklaruje zapotrzebowanie na ok. 1,5 tys. tych pojazdów w różnych wersjach.

Nowe inwestycje i fabryki zbrojeniowe

W ramach odciążenia zakładów PGZ planuje przywrócenie produkcji pojazdów opancerzonych w zakładach Bumar Łabędy. Spółka w przeszłości produkowała m.in. czołgi T-72 i PT-91.

Zarząd PGZ zapowiedział rozbudowę zdolności produkcyjnych w należących do Grupy zakładach. Najbardziej obłożona zamówieniami jest obecnie Huta Stalowa Wola.

W planach jest także rozwój nowej platformy gąsienicowej, która mogłaby być wykorzystywana do produkcji Borsuków oraz innych pojazdów opancerzonych.

Wojsko zgłosiło również zapotrzebowanie na Nowy Kołowy Transporter Opancerzony (NKTO), który w przyszłości ma zastąpić Rosomaki, oraz na cięższy bojowy wóz piechoty do współpracy z czołgami Abrams.

PGZ rozważa dwa scenariusze realizacji nowych programów – opracowanie pojazdów samodzielnie lub we współpracy z partnerem zagranicznym na zasadzie licencji. Kluczowy ma być czas wdrożenia.

Jednym z najważniejszych planów inwestycyjnych jest budowa nowej fabryki Jelcza. Zakład ma powstać w nieujawnionej jeszcze lokalizacji i znacznie zwiększyć moce produkcyjne spółki.

Obecna fabryka w Jelczu-Laskowicach nie nadąża za rosnącym zapotrzebowaniem armii. Przeszkodą są m.in. przestarzałe hale, niedostosowane do produkcji ciężkich pojazdów 8x8 i 10x10.

Na budowę nowego zakładu Jelcz ma otrzymać ok. 700 mln zł. PGZ zapowiada, że inwestycje mają zwiększyć możliwości szybkiej realizacji dużych zamówień dla wojska.