PKP Intercity: 50 używanych wagonów od Deutsche Bahn trafi do przewoźnika na początku 2026 r.

W pierwszym kwartale 2026 r. do PKP Intercity trafi 50 używanych wagonów od Deutsche Bahn – przekazał w odpowiedzi na pytania PAP polski przewoźnik. Argumentuje, że zamówienie dodatkowych wagonów jest potrzebne z uwagi na m.in. wzrost liczby pasażerów.

Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski poinformował w ubiegłym tygodniu, że spółka kupi 50 używanych wagonów od niemieckiego przewoźnika Deutsche Bahn. Biuro prasowe PKP Intercity w odpowiedzi na pytania PAP przekazało, że wagony trafią do polskiego przewoźnika w pierwszym kwartale 2026 r. i – w szybkim tempie – zostaną wprowadzone do eksploatacji.

Intercity zaznaczyło, że wszystkie wagony będą klimatyzowane i będą mogły się poruszać z prędkością maksymalną 200 km/h.

„Wagony zostaną poddane niezbędnym naprawom, które umożliwią ich jak najszybsze wdrożenie do eksploatacji w PKP Intercity. Będzie to realizowane przez PKP Intercity Remtrak. Trasy, na jakie zostaną skierowane, PKP Intercity będzie komunikować bliżej terminu wdrożenia wagonów do ruchu" – przekazała spółka.

PKP Intercity uruchomi już w grudniu o 28 proc. pociągów więcej dla pasażerów

Według PKP Intercity zamówienie dodatkowych wagonów wynika przede wszystkim ze wzrostu liczby pasażerów oraz większej liczby pociągów uruchamianych w ciągu roku.

„W porównaniu rozkładu jazdy na sezon 2025/2026 do 2022/2023 PKP Intercity uruchomi już w grudniu o 28 proc. pociągów więcej dla pasażerów. Aby móc zapewnić wystarczającą liczbę miejsc w pociągach, niezbędny jest tabor, który to umożliwi. Ponadto dwa razy nierozstrzygnięte przetargi na tabor piętrowy (lipiec 2023, marzec 2024) powodują wymierną lukę w dostępności taboru w nadchodzących latach" – podała spółka.

Przewoźnik podkreślił, że intensyfikuje naprawy posiadanego taboru, przez co obecnie w zakładach naprawczych znajduje się około dwukrotnie więcej wagonów niż w latach poprzednich. Ponadto został uruchomiony przetarg na najem używanych wagonów.

– Prowadzimy ofertowanie zakupu używanych wagonów z rynków zagranicznych, a także realizujemy ogromny program inwestycyjny w polskim przemyśle – ponad 16,5 mld zł. (...) Wszystko po to, by utrzymać możliwość realizacji oferty przewozowej odpowiadającej szybko rosnącym potrzebom pasażerów oraz zabezpieczyć pozycję PKP Intercity w latach 2026–2032, tak aby uniknąć spadku udziałów w rynku – wskazał przewoźnik.

Czytaj także: PKP Intercity: w nowym rozkładzie jazdy 17 nowych połączeń międzynarodowych

Źródło: PAP