Polska pozostaje największym producentem świec i zniczy w Europie

Polska pozostaje największym producentem świec i zniczy w Europie – ich eksport w 2024 r. wyniósł ok. 700 mln euro – przekazał PAP przedstawiciel branży Łukasz Kuchta. Zwrócił uwagę, że w Polsce pojawiają się produkty LED-owe pochodzenia azjatyckiego, które stanowią ok. 14 proc. rynku.

Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Producentów Zniczy i Świec Łukasz Kuchta w rozmowie z PAP zauważył, że produkcja zniczy w Polsce odbywa się w bardzo zróżnicowanych firmach – od lokalnych wytwórni po nowoczesne zakłady przemysłowe. Podkreślił, że w polskiej branży 90 proc. rynku stanowią rodzinne przedsiębiorstwa.

Polskie znicze trafiają do większości krajów Unii Europejskiej, rośnie konkurencja z Chin

– To, co wyróżnia polską branżę, to ciągłość tradycji i różnorodność, które pozwalają elastycznie reagować na potrzeby rynku. Większość producentów to firmy rodzinne, budujące swoją pozycję przez lata pracy, doświadczenia i zaangażowania – podkreślił.

Zgodnie z przywołanymi przez niego danymi wartość eksportu zniczy i świec wyniosła w 2024 r. ok. 700 mln euro.

– To rynek o dużej skali. Polska pozostaje największym producentem świec i zniczy w Europie oraz znaczącym graczem na świecie – dodał.

Poinformował, że eksport świec i zniczy z Polski utrzymuje się na „stabilnym, wysokim poziomie”. Polskie produkty trafiają do większości krajów Unii Europejskiej – szczególnie do Niemiec, Francji, Włoch i krajów skandynawskich – a także na inne rynki, takie jak Czechy, Słowacja, Litwa, Łotwa.

Producenci z Polski są cenieni za jakość, terminowość i elastyczność, które od lat budują ich pozycję wśród najważniejszych dostawców świec i zniczy w Europie – dodał.

Zwrócił uwagę, że w ostatnim czasie polscy konsumenci zaczęli kupować droższe i lepiej wykonane znicze.

– Polacy coraz częściej kupują mniej, ale lepiej; zwracają uwagę na jakość i estetykę znicza – dodał. Zaznaczył, że w Polsce dominują szklane znicze, często wytworzone z recyklingu, a znicze plastikowe stopniowo tracą na popularności, zarówno ze względu na przepisy dotyczące odpadów, jak i rosnącą świadomość ekologiczną konsumentów.

Poza listopadowym szczytem sprzedaży coraz większe znaczenie mają również wkłady do zniczy oraz znicze przeznaczone na szczególne okazje – takie jak Boże Narodzenie, Wielkanoc, Dzień Babci, Dziadka, Mamy czy Taty – dodał.

Kuchta zauważył też, że w Polsce pojawiają się nowe produkty – LED-owe pochodzenia azjatyckiego, które część rynku traktuje jako „nowoczesne znicze”. Ocenił, że polskim producentom trudno konkurować z Chinami.

– Wielu producentów ściąga je właśnie bezpośrednio z Chin, czyli bardziej stają się dystrybutorami niż producentami. Udział tego typu produktów w polskim rynku zniczy to ok. 13–14 proc., a ta skala może być nawet większa – podkreślił.

Zgodnie z polską tradycją, w uroczystość Wszystkich Świętych wierni odwiedzają cmentarze, na których pochowani są ich krewni i przyjaciele. Znicze, które stawia się tego dnia na nagrobkach, symbolizują nadzieję i pamięć o osobach, które odeszły, a kwiaty są symbolem bezinteresownej miłości.

Czytaj także: Czesi coraz częściej składają prochy bliskich w korzeniach drzew

Źródło: PAP