Prezes UTK wzywa RegioJet do wyjaśnień po opóźnieniach połączeń Warszawa–Poznań

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) wezwał czeskiego przewoźnika RegioJet do pilnych wyjaśnień w sprawie niewystartowania połączeń Warszawa–Poznań. Regulator przypomina, że w przypadku rażącego naruszenia warunków dostęp do infrastruktury kolejowej może zostać cofnięty.

Prezes UTK, Ignacy Góra, skierował pismo do RegioJet w związku z połączeniami, które miały ruszyć 14 grudnia 2025 r. w ramach nowego rocznego rozkładu jazdy. Dokument przypomina, że przepisy UE wymagają decyzji o przyznaniu otwartego lub ograniczonego dostępu do infrastruktury kolejowej, aby przewoźnik mógł uruchomić połączenia komercyjne.

Według pisma, RegioJet powinien uruchomić na trasie Warszawa–Berlin jedną parę pociągów dziennie oraz pięć par połączeń między Warszawą a Poznaniem. Urząd podkreśla, że ograniczenia kursów mogą dotyczyć jedynie zdarzeń niemożliwych do przewidzenia, siły wyższej lub działań zarządcy infrastruktury.

Obowiązki informacyjne przewoźnika

RegioJet miał obowiązek informować UTK o każdej zmianie w częstotliwości kursów, terminach przewozów oraz o okolicznościach mogących prowadzić do zaprzestania połączeń co najmniej sześć miesięcy wcześniej. Regulator zwraca uwagę, że przewoźnik publicznie zapowiadał start połączeń Warszawa–Poznań od grudnia 2025 r. Brak informacji o rezygnacji z kursów może skutkować rażącym naruszeniem stabilności rozkładu jazdy.

W piśmie RegioJet został wezwany do przedstawienia pięciu szczegółowych informacji: m.in. daty podjęcia decyzji o niewystartowaniu przewozów, daty poinformowania PKP PLK, przyczyny rezygnacji i aktualnych planów dotyczących uruchomienia kursów.

Przewoźnik ma siedem dni na złożenie wyjaśnień, a prezes UTK przypomniał, że w razie rażącego naruszenia warunków decyzja o otwartym dostępie może zostać uchylona.

Opóźnienia i ograniczenia startu

W czwartek RegioJet poinformował, że rozpocznie działalność w Polsce 14 grudnia, ale z mniejszą liczbą kursów niż pierwotnie zapowiadano. Na trasie Kraków–Warszawa zamiast sześciu par pociągów dziennie będą trzy, a kolejne połączenia mają być uruchamiane stopniowo w najbliższych tygodniach.

Od 14 grudnia czeski przewoźnik ogranicza także skalę startu połączeń pomiędzy Warszawą a Trójmiastem. To nie pierwsze opóźnienie – pod koniec listopada RegioJet przesunął debiut połączeń Warszawa–Poznań na 1 lutego 2026 r.

Spór z PKP Intercity

Rozwój działalności RegioJet w Polsce odbywa się w atmosferze sporu z PKP Intercity. Czeski przewoźnik zapowiedział skargę do Komisji Europejskiej. RegioJet zarzuca polskim spółkom kolejowym powiązanym z Grupą PKP m.in. utrudnianie zakupu obiektu za ponad 55 mln zł, odmowę udostępnienia powierzchni reklamowych na dworcach oraz spowalnianie tras względem połączeń PKP Intercity.

W odpowiedzi PKP Intercity podkreśliły, że działają transparentnie, zgodnie z przepisami i standardami etycznymi.

Źródło: PAP