Raport: polskie firmy przekonane, że specyficzne umiejętności dadzą pracownikom przewagę nad AI

Połączenie umiejętności miękkich z kompetencjami technologicznymi w opinii polskich firm pozwoli pracownikom utrzymać przewagę w erze AI – wynika z raportu „W stronę przyszłości. Jak budować karierę w erze AI”. Kluczowe mają być też kreatywność i umiejętność rozwiązywania złożonych problemów oraz myślenie strategiczne.

Z raportu firmy rekrutacyjnej Experis zatytułowanego „W stronę przyszłości. Jak budować karierę w erze AI” wynika, że 35 proc. polskich firm uważa, że takiej umiejętności jak obsługa klienta nie da się skutecznie zastąpić sztuczną inteligencją. Najczęściej takie stanowisko deklarują przedsiębiorstwa z sektora dóbr i usług konsumpcyjnych (49 proc.), najrzadziej zaś firmy z branży energetycznej i usług komunalnych (30 proc.) oraz transportu, logistyki i motoryzacji (30 proc.).

W raporcie podano, że co trzecia firma (33 proc.) wskazuje również na umiejętność zarządzania zespołem jako kompetencję nie do zastąpienia przez AI. Najczęściej opinia ta pojawia się w sektorze IT (54 proc.), najrzadziej natomiast wśród przedstawicieli usług komunikacyjnych (12 proc.).

Z kolei 31 proc. organizacji uznaje myślenie strategiczne za kompetencję, której nie zastąpi AI. Tego zdania jest niemal połowa pracodawców z branży IT (49 proc.) oraz jedynie 14 proc. firm działających w sektorze opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych.

Dodatkowo wśród kompetencji, które pozostają poza zasięgiem AI, polscy pracodawcy wskazują także umiejętność oceny sytuacji (28 proc.), komunikację (26 proc.) oraz nauczanie i szkolenie innych (25 proc.). Co czwarta firma wskazuje również na zarządzanie projektami (25 proc.), a 23 proc. organizacji na rozwiązywanie problemów.

Pracodawcy z branży IT przekonani, że AI nie jest w stanie przejąć wszystkich zadań

W sektorze opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych co dziesiąta firma „wierzy” w moc sztucznej inteligencji.

„To znacznie więcej niż w innych branżach – taką możliwość dostrzega tylko 5 proc. firm z transportu i logistyki, 4 proc. z finansów i nieruchomości oraz sektora dóbr konsumpcyjnych” – zauważyli autorzy raportu.

Tylko 2 proc. pracodawców z branży IT i surowców wierzy, że AI jest w stanie przejąć pełnię ludzkich umiejętności.

– Aby pozostać konkurencyjnym na rynku pracy, warto inwestować w rozwój umiejętności, które trudno zautomatyzować (…) To przede wszystkim kreatywność i umiejętność rozwiązywania złożonych problemów – wskazał Head of Experis IT Resourcing Dominik Malec.

Dodał, że choć AI „doskonale” wspiera analizę danych, to tworzenie nowych idei i ich wdrażanie nadal pozostaje domeną człowieka.

- Równie istotne są myślenie krytyczne i strategiczne, czyli zdolność oceny sytuacji w szerszym kontekście, dostrzegania zależności oraz podejmowania decyzji przy ograniczonym dostępie do informacji – wymienił Malec. Jego zdaniem niezastąpione są także umiejętności komunikacji i negocjacji – wskazał malec

Jak dodał, coraz większe znaczenie zyskują empatia i inteligencja emocjonalna, niezbędne w budowaniu zaufania, wspieraniu zespołu oraz zrozumieniu potrzeb klientów i współpracowników.

–Niezbędne pozostają też przywództwo i umiejętność motywowania innych. Zadania, w których AI nie zastąpi lidera – stwierdził Malec. W jego opinii kluczowa staje się także zdolność adaptacji i uczenia się przez całe życie.

- To właśnie połączenie umiejętności tak zwanych miękkich z kompetencjami technologicznymi pozwoli pracownikom utrzymać przewagę w erze sztucznej inteligencji – dodaje przedstawiciel Experis.

Im mniej pracownik wie o sztucznej inteligencji, tym bardziej się jej boi

Z raportu wynika, że 92 proc. pracowników w Polsce wykazuje średni lub wysoki poziom pewności odnośnie do swoich kompetencji zawodowych, z kolei 81 proc. uważa, że potrafi efektywnie łączyć technologię z codziennymi zadaniami.

Autorzy opracowania wskazali, że według danych SAP SuccessFactors, pracownicy o niskiej znajomości sztucznej inteligencji są sześć razy bardziej skłonni do odczuwania niepokoju, siedem razy częściej deklarują strach i aż osiem razy częściej doświadczają stresu związanego z wykorzystaniem tej technologii w miejscu pracy.

Zdaniem eksperta, pracodawcy mogą skutecznie wspierać rozwój kompetencji cyfrowych wśród pracowników, co pozwala ograniczyć ich obawy i zwiększyć poczucie bezpieczeństwa w obliczu zmian technologicznych.

Polecamy: Sztuczna inteligencja przyniesie Polsce miliardy? Jak AI może odmienić administrację publiczną

Źródło: PAP