Rekordowa kara dla Qantas. Za niezgodne z prawem zwolnienia w czasie pandemii
Australijski sąd nałożył na linię lotniczą Qantas rekordową grzywnę w wysokości 90 mln dolarów australijskich. Sprawa dotyczy niezgodnych z prawem zwolnień ponad 1800 pracowników obsługi naziemnej w czasie pandemii Covid-19.
Federalny Sąd Australii uznał, że decyzja z 2020 r. o outsourcingu personelu była złamaniem przepisów prawa pracy. Sędzia Michael Lee podkreślił, że wysokość kary ma działać jako „realny środek odstraszający” dla innych pracodawców.
Transport Workers' Union, które wniosło sprawę do sądu, określiło wyrok jako „moment sprawiedliwości dla lojalnych pracowników”. Związek otrzyma bezpośrednio 50 mln AUD z nałożonej kary. To największa sankcja w historii Australii za naruszenie prawa pracy.
Qantas przyznał, że decyzja o outsourcingu pięć lat temu, podjęta w czasie kryzysu lotniczego, spowodowała „prawdziwe cierpienie” wielu rodzin. „Szczerze przepraszamy każdego z 1820 pracowników oraz ich rodziny” – napisała w oświadczeniu dyrektor generalna Vanessa Hudson.
Największa kara w historii prawa pracy w Australii
Nałożona kara wynosi niemal maksymalny pułap, jaki przewiduje Fair Work Act, czyli australijska ustawa regulująca prawa pracowników i pracodawców.
Linia lotnicza przegrała już wcześniej wieloletnią batalię sądową w tej sprawie. W 2021 r. sąd ustalił, że część zwolnień była podyktowana próbą ograniczenia akcji protestacyjnych, ponieważ wielu zwolnionych należało do związków zawodowych.
W toku postępowania sędzia Lee zakwestionował szczerość skruchy Qantas, wskazując na „nieustępliwą i agresywną strategię prawną” spółki. Dokumenty sądowe pokazują, że firma długo starała się uniknąć wypłaty odszkodowań, mimo wcześniejszych przeprosin wobec pracowników.
Qantas już wypłacił 120 mln AUD odszkodowań
Nałożona kara 90 mln AUD jest dodatkowa wobec 120 mln AUD odszkodowań, jakie Qantas zobowiązał się wypłacić w 2024 roku zwolnionym pracownikom po przegranych apelacjach sądowych.
Ekspert prawa pracy Dan Trindade z kancelarii Clayton Utz ocenił, że nawet tak wysoka kara może nie wystarczyć, aby odstraszyć inne firmy. Jego zdaniem outsourcing mógł przynieść Qantas jeszcze większe oszczędności niż kwoty kar i odszkodowań.
W 2023 r. linie zostały zobowiązane do wypłaty 100 mln AUD za sprzedaż biletów na tysiące lotów, które wcześniej zdecydowano się odwołać.
Źródło: BBC