Rekordowe zamówienie Orlen Kolej. Spółka wyda setki milionów złotych na polskie lokomotywy
Orlen Kolej podpisał z Pesą i Newagiem wartą ponad 800 mln zł umowę na dostawę 40 nowych lokomotyw – poinformował Orlen.
Zamówione przez Orlen Kolej lokomotywy zostaną dostarczone w latach 2027-2028.
– Obiecaliśmy największy program inwestycyjny w historii. Właśnie go realizujemy. Przez trzy pierwsze kwartały 2025 r. wydaliśmy na inwestycje najwięcej w historii koncernu – 21 mld zł. Dziś dokładamy kolejny miliard. To rekordowe zamówienie. Kupujemy 40 lokomotyw od dwóch polskich producentów. Bo dla nas współpraca z polskimi przedsiębiorcami to nie tylko morska energetyka wiatrowa, ale wszystkie obszary naszej działalności. Ten zakup z jednej strony zwiększy możliwości naszej spółki ORLEN Kolej, a z drugiej przyczyni się do jeszcze szybszego rozwoju gospodarczego Polski – mówi Ireneusz Fąfara, prezes zarządu Orlenu.
Kontrakty zakładają pozyskanie 20 lokomotyw 304E Gama produkowanych przez spółkę Pesa oraz 20 lokomotyw E6ACTadnb Dragon 2 produkowanych przez Newag.
Obie konstrukcje to jednostki wyposażone w silniki o mocy odpowiednio 5,6 MW i 5 MW, które, jak podał Orlen, zużywają o ok. 30 proc. mniej energii niż starsze typy lokomotyw w przeliczeniu na przewiezione ładunki wyrażone w tonach.
Lokomotywy posiadają także moduły dojazdowe umożliwiające pracę na niezelektryfikowanych odcinkach, co zapewnić ma większą elastyczność oraz niezależność operacyjną spółki.
Nowe lokomotywy będą w stanie przewieźć 7,2 mln ton produktów rocznie, pokonując 5,5 mln kilometrów.
– Z ogromną satysfakcją kontynuujemy współpracę z Orlen Kolej, która od lat stawia na nowoczesne, niezawodne i ekonomiczne rozwiązania. Wcześniej realizowaliśmy dla przewoźnika modernizacje lokomotyw spalinowych, a dzisiejszy kontrakt potwierdza zaufanie, jakim obdarza nas jeden z kluczowych graczy na rynku przewozów towarowych. Dostarczone w 2028 roku lokomotywy Dragon 2 wyposażone w moduł ‘last mile’ znacząco zwiększą efektywność operacyjną Orlen Kolej i będą realnym wsparciem w dalszym rozwoju – podkreśla Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newagu.
– Podpisanie tej umowy to potwierdzenie konsekwentnego zaufania, jakim Orlen darzy nasze rozwiązania. Gama 3.0 to lokomotywa, która otwiera nowy rozdział w historii Pesa – łączy doświadczenie z innowacją i wyznacza kierunek rozwoju transportu kolejowego w Polsce i Europie. Cieszymy się, że Orlen Kolej ponownie wybiera nasze technologie i razem możemy budować bardziej efektywną i ekologiczną kolej – zauważa Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu Pesa Bydgoszcz.
Projekt finansowany jest w formule leasingu operacyjnego przez PKO Leasing. Wartość kontraktu odpowiada ponad 55 proc. całego finansowania rynku „samoloty, statki, kolej” w Polsce w okresie I–III kw. 2025 r., podawanego przez Związek Polskiego Leasingu. To także 45 proc. finansowania w tej kategorii w 2024 r.
Umowa z ORLEN Kolej ma wzmocnić dynamikę rozwoju PKO Leasing w latach 2027–2028 i wpisuje się w rosnące potrzeby finansowania sektora kolejowego. W perspektywie do 2035 r. inwestycje w tabor kolejowy w Polsce mogą osiągnąć 10 mld zł, a znacząca część projektów ma być realizowana w modelu finansowania kapitałowego.
Polecamy: W takich warunkach pracuje maszynista. Zobacz najnowszą lokomotywę PESA
Źródło: PAP, XYZ