Starbucks sprzeda pakiet kontrolny w chińskim biznesie. Przejmie go firma, która zainwestowała w Alibabę
Starbucks sprzeda większościowy pakiet udziałów w chińskim biznesie firmie private equity Boyu Capital. Chiny są drugim co do wielkości – po USA – rynkiem dla amerykańskiej sieci kawiarni.
Firma podała, że utworzy wraz z Boyu Capital spółkę joint venture, która będzie zarządzać kawiarniami pod marką Starbucks w Chinach. Boyu ma objąć 60 proc. udziałów. Pozostałe udziały przypadną Starbucks Coffee Company. W rękach amerykańskiego koncernu pozostaną także prawa do marki i własność intelektualna, na które będzie udzielał licencji chińskiej sieci.
Jak podano w komunikacie spółki, Starbucks szacuje, że wartość działalności detalicznej w Chinach kontynentalnych – wliczając w to wpływy ze sprzedaży, wartość zachowanych udziałów i prawdopodobne dochody z licencji w ciągu co najmniej najbliższych 10 lat – wyniesie łącznie ponad 13 mld dolarów.
Transakcja ma zostać zrealizowana w drugim kwartale roku obrotowego 2026, po uzyskaniu wymaganych zgód regulacyjnych.
Boyu Capital to firma inwestująca w private equity i spółki giełdowe, jeden z pierwszych inwestorów grupy Alibaba. Jednym z założycieli firmy był Alvin Jiang, wnuk Jianga Zemina, byłego sekretarza generalnego Komunistycznej Partii Chin i przywódcy Chin w latach 1993-2003.
Starbucks traci pozycję w Chinach. Joint venture z Boyu ma zmienić stan rzeczy
Starbucks wszedł na chiński rynek 26 lat temu. Pod marką działa w Chinach 8 tys. kawiarni. Chociaż Chiny pozostają dla Starbucksa drugim rynkiem po Stanach Zjednoczonych, udział sieci w Państwie Środka spadł z 34 proc. w 2019 r. do 14 proc. w 2024 r. – podaje Reuters. To m. in. kwestia niższych cen oferowanych przez konkurencję – taką jak chińskie sieci Luckin i Cotti.
Nawiązanie joint venture z Boyu Capital ma pozwolić marce Starbucks ma wzmocnienie pozycji na chińskim rynku. Spółki zakładają, że docelowo liczba kawiarni sieci w kraju wzrośnie do 20 tys. – czyli tylu, ile już obecnie lokalizacji w Chinach posiada Luckin.
„Głęboka wiedza i doświadczenie Boyu na rynku lokalnym pomogą nam przyspieszyć rozwój w Chinach, zwłaszcza w miarę ekspansji na mniejsze miasta i nowe regiony. Znaleźliśmy partnera, który podziela nasze zaangażowanie w zapewnienie doskonałych doświadczeń partnerskich i obsługę klienta na światowym poziomie. Razem napiszemy kolejny rozdział w historii Starbucks w Chinach” – skomentował decyzję o sprzedaży udziałów Boyu CEO Starbucksa Brian Niccol.